Reklama

Niedziela Legnicka

Aby skutecznie porozumiewać się z uczniem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Skrypty psychologiczne dorosłych według koncepcji E. Berna i ich wpływ na zachowanie dziecka w szkole to jeden z głównych tematów warsztatów pedagogiczno-psychologicznych, które odbyły się 7 października w Jeleniej Górze. Prowadziła je Dorota Rzepczyńska – pedagog specjalny, trener treningu kontroli złości H. M. Kellner „Pod kontrolą”, terapeuta i doradca rodzinny, trener Treningu Zastępowania Agresji TZA A. Goldsteina, edukator dla dorosłych w obszarze komunikacji interpersonalnej.

Celem szkolenia było zdobycie przez katechetów wiedzy na temat wpływu skryptów psychologicznych nauczycieli i uczniów na styl funkcjonowania zespołu klasowego. Bardzo dokładnie omówiła cztery tego typu relacje. Skrypt, który nazywany jest także scenariuszem życiowym, przeważnie funkcjonuje i działa na jednostkę na poziomie podświadomym. Jest to struktura, która wykształca się we wczesnym dzieciństwie na podstawie kontaktów, komunikatów (werbalnych i niewerbalnych) oraz relacji z osobami bliskimi w rodzinie. Dziecko asymiluje te treści, koduje nieświadomie w trwałe przekonania na temat swój i świata. Tworzy to trwałą postawę, która rzutuje na dalsze życie człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prowadząca podkreśliła, że w zawodzie katechety niezbędne jest posiadanie wysokiego poziomu kompetencji w zakresie dwóch podstawowych umiejętności. Pierwsze to umiejętności fachowe, czyli wiedza teoretyczna i merytoryczna, potrzebne, by przekazywać treści programowe. A po drugie, to kompetencje interpersonalne, które bazują na wiedzy psychologicznej, empatii, zdolności nawiązywania i analizowania relacji międzyludzkich. Od poziomu tych właśnie zdolności w dużej mierze zależy funkcjonowanie uczniów i nauczycieli w szkole oraz powodzenie oddziaływań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych.

Reklama

Prelegentka przekazała również podstawową wiedzę na temat przyczyn trudnych zachowań uczniów w różnych sytuacjach, a także próbowała nauczyć, jak interpretować reakcje uczniów i skutecznie reagować wychowawczo. Jednocześnie podkreśliła, iż wielu z nas nieraz nieświadomie może popełniać błędy wychowawcze i wyjaśniła, jak tego unikać. Omówiła także destrukcyjne i konstruktywne strategie przyciągania uwagi stosowane przez uczniów w trakcie zajęć lekcyjnych i pokazała, jakie są sposoby reagowania nauczyciela w klasie. A źródła zachowań uczniów przeszkadzających w lekcji są złożone, specyficzne dla każdego z osobna i zależą od jego indywidualnych doświadczeń. Pomocne w określeniu przyczyn są właśnie wcześniej omówione skrypty.

W zajęciach wzięło udział ponad 30 katechetów. Obecny był również dyrektor Wydziału Katechetycznego – ks. dr Jarosław Kowalczyk.

2014-10-30 10:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warsztaty dla wolontariuszy ŚDM w Bielawie

Niedziela świdnicka 27/2015, str. 8

[ TEMATY ]

warsztaty

Światowe Dni Młodzieży

Zdjęcia: ks. Daniel Marcinkiewicz

Wolontariusze z bp. Ignacym Decem

Wolontariusze z bp. Ignacym Decem

Konferencja „Talihta kum”, adoracja Najświętszego Sakramentu, Eucharystia, spotkania w czterech sekcjach: muzycznej, medialnej, logistycznej i liturgicznej, wspólna zabawa i grill to program pierwszych warsztatów dla wolontariuszy ŚDM diecezji świdnickiej. Warsztaty poprowadziła Wspólnota „Przymierze Miłosierdzia” ze Szczecina.

CZYTAJ DALEJ

Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej: w liturgii nie wolno wykonywać utworów o charakterze świeckim

2024-05-07 10:00

[ TEMATY ]

muzyka liturgiczna

Karol Porwich/Niedziela

W trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej w kurii warszawsko-praskiej przypomina, że muzyka w kościołach powinna być odgrywana wyłącznie na żywo, a nie odtwarzana z nagrania. Komunikat w tej sprawie wydano z uwagi na "niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio, zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych". Ponadto dokument tłumaczy m.in., że nie wolno w liturgii wykonywać utworów o charakterze świeckim.

Zwracając się do kapłanów i diecezjan świeckich, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej wydała komunikat dotyczący odtwarzania utworów audio w kościołach. W "trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów" zwraca w nim uwagę na "pojawiające się niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych podczas mszy świętych, nabożeństw i innych aktywności liturgicznych".

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: diecezja sosnowiecka jest do obsiania, a nie do zaorania

2024-05-08 17:47

[ TEMATY ]

diecezja sosnowiecka

bp Artur Ważny

Abp Adrian Galbas

Dominik Pyrek/diecezja.sosnowiec.pl

„Diecezja sosnowiecka nie jest do zaorania, tylko do nieustannego obsiewania” - powiedział abp Adrian Galbas w środę podczas obrzędu kanonicznego objęcia diecezji sosnowieckiej przez bp. Artura Ważnego. Uroczystość oraz podpisanie stosownych dokumentów miało miejsce w katedrze w Sosnowcu.

Abp Adrian Galbas zaznaczył, że Kościół sosnowiecki ma przed sobą przyszłość, „choć niektórzy specjaliści od wszystkiego uważają, że tak nie jest”.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję