Reklama

Niedziela Częstochowska

Na 90-lecie „Niedzieli”

Intencja Założyciela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zbliża się dzień 90-lecia Tygodnika Katolickiego „Niedziela” – 4 kwietnia 1926 r. ukazał się pierwszy jego numer. Założycielem pisma był pierwszy biskup częstochowski Teodor Kubina, który był już wcześniej redaktorem „Gościa Niedzielnego” w Katowicach. Nie należy się więc dziwić, że jednym z pierwszych ruchów, jakie poczynił w diecezji, którą miał kierować, było założenie katolickiego tygodnika.

„Niedziela” jest tytułem bardzo dobrze dobranym i trafia w sedno pracy Kościoła. W tamtych czasach diecezje wydawały swoje pisma diecezjalne i było jakąś normą, że miał im służyć własny tytuł. Bp Kubina powołał „Niedzielę” tuż po powstaniu diecezji częstochowskiej, która została utworzona z części diecezji włocławskiej i kieleckiej, i taki też był skład jej duchowieństwa. Zauważało się odrębność formacji księży diecezji włocławskiej i kieleckiej pracujących teraz w naszej diecezji. Przez „Niedzielę” bp Kubina starał się ich skupić na głównych priorytetach nowej struktury administracyjnej. Redaktorem naczelnym „Niedzieli” bp Kubina ustanowił kapłana pochodzącego z Warmii – ks. Wojciecha Mondrego. Znał go z akcji plebiscytowych – w tamtym czasie trwała walka o pozyskiwanie terenów dla nowo powstałego państwa polskiego lub dla Niemiec. Ksiądz Biskup walczył o polskość Śląska, a ks. Mondry – Warmii i Mazur. Na Warmii plebiscyt wypadł niekorzystnie dla Polski i ks. Mondry nie widział tam dla siebie miejsca. Bp Kubina zaprosił go do Częstochowy i zaoferował pracę w tygodniku. Księdzu Biskupowi zależało z jednej strony na rozwinięciu duszpasterstwa w diecezji, a z drugiej – na zapewnieniu mu elementu patriotycznego. Sam miał duże doświadczenie w pracy nad budzeniem ducha polskości, szczególnie na terenie Śląska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bardzo ciekawie przedstawił swoje intencje przy promocji „Niedzieli” w arcypasterskiej zachęcie: „Naprawdę więcej niż kiedykolwiek dziś potrzeba nam niedzieli i ducha niedzielnego, który by podniósł człowieka i przyniósł mu choć odrobinkę wzniosłej radości. Wszyscy bez wyjątku tęsknimy za tym. Dlatego z wielką radością witam nowy tygodnik dla ludu katolickiego diecezji Częstochowskiej, witam «Niedzielę» Częstochowską. Bo pismo to, które odtąd każdej niedzieli będzie przychodzić do wszystkich parafii naszej diecezji, chce, jak to zdradza jego nazwisko «Niedziela», przyczynić się do wytworzenia i rozszerzenia tego bogatego ducha niedzielnego w naszych sercach, chce nam przynieść radość niedzielną, chce jako prawdziwy Gość niedzielny każdej niedzieli zawitać do każdego domu katolickiego, do każdego mieszkania, do każdej rodziny” (nr 1, 4 kwietnia 1926 r., s. 2).

Reklama

Chciałbym przybliżyć początki „Niedzieli”, gdyż rocznica jej powstania skłania nas do tego, żeby zarówno księża, jak i świeccy, zwłaszcza młodzi ludzie i młode rodziny, mieli rozeznanie w dziedzinie kultury poszczególnych regionów. Czytelnictwo jest elementem kultury. Jeżeli w danym terenie jest ona pogłębiona i bogata, to ma swoje przełożenie na świadomość i życie ludzi. Zauważmy, jaka sytuacja panuje dziś w Polsce. Dotychczasowe ekipy rządzące dość mocno stanęły przy opcji popierania obcego kapitału, banków, fabryk i doprowadziły do trudnej sytuacji ekonomicznej kraju. Rodzimy przemysł i gospodarka przez zaniedbania doznały znaczącego upadku. Obecny rząd stara się wrócić do trendów popierających polską gospodarkę i kulturę. Być może uda się jeszcze uratować Polskę i przyszłość młodego pokolenia.

W naszej diecezji pracowali wspaniali kapłani, m.in. ks. inf. Alojzy Jatowtt, oficjał sądu biskupiego, wikariusz generalny za czasów bp. Stefana Bareły, człowiek o ogromnej wiedzy i doskonałej pamięci, gdy chodzi o sprawy historyczne diecezji. Zaniedbaliśmy, niestety, możliwość dogłębnych rozmów z nim na temat działań bp. Kubiny, tym samym straciliśmy wiele, gdy chodzi o bardziej szczegółowe poznanie dziejów diecezji częstochowskiej.

Reklama

Z perspektywy lat mogę powiedzieć, że starsi księża pamiętali sporo z pierwocin diecezji. Chcąc dokonać pewnego zakorzenienia, młodzi kapłani i świeccy poprzez ich wspomnienia mogliby uczyć się dziejów swojego Kościoła i swojej wspólnoty. Rocznica 90-lecia diecezji częstochowskiej minęła w 2015 r., a więc łączy się bezpośrednio z dziejami naszego katolickiego tygodnika „Niedziela”.

Zapraszam zatem serdecznie do lektury tekstów na łamach „Niedzieli Częstochowskiej”. Chciałbym, by posłużyły one do budowania tożsamości z naszym Kościołem lokalnym, na którego dzieje nakładają się przecież także dzieje Sanktuarium Jasnogórskiego. Będziemy wspólnie przeżywać piękny rocznicowy czas, który oby okazał się inspirujący na przyszłość, gdy chodzi o świadomość historyczną naszej małej Ojczyzny, którą stanowi nasza archidiecezja.

2016-03-03 10:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Jam jest Pan, Bóg twój”...

Niedziela Ogólnopolska 12/2018, str. 3

[ TEMATY ]

Niedziela

Niedziela

handel w Niedzielę

satura_/fotolia.com

W ostatnim czasie miałem szczęście spotkać ludzi bardzo ożywionych swoją wiarą. Odwiedził mnie pewien Czech, który po odbyciu katechumenatu przyjął chrzest św. Podarował mi obrazek św. Rafała Archanioła – tym imieniem został obdarowany. Ten elegancki i wykształcony człowiek potraktował swój chrzest w sposób bardzo odpowiedzialny i niezwykle radosny – widziałem jego wielką radość z obecności Chrystusa w jego życiu. Przyszedł też do mnie niedawno człowiek w sile wieku, który został uzdrowiony z choroby nowotworowej za wstawiennictwem św. Ojca Pio. W życiu obu tych ludzi zajaśniało nowe słońce, które determinuje ich do głoszenia innym Chrystusa Zmartwychwstałego.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Biskup legnicki o Kościele w drodze

2024-05-30 15:40

[ TEMATY ]

Legnica

Boże Ciało

Wydarzenie Eucharystyczne

katedra legnica

sanktuarium św. Jacka

ks. Piotr Nowosielski

Główna procesja eucharystyczna w Święto Bożego Ciała, przeszła ulicami Legnicy, od katedry, do miejsca Wydarzenia Eucharystycznego w sanktuarium św. Jacka. Uroczystości przewodniczył biskup legnicki Andrzej Siemieniewski.

W homilii, nawiązując do odczytywanego słowa Bożego, zwrócił uwagę że cytowany dziś fragment Listu do Hebrajczyków (Hbr 9,11nn), jest jakby graficznym zapisem Historii Zbawienia, z podkreśleniem mocy Krwi Chrystusa przelanej dla naszego Odkupienia. Natomiast słowa Ewangelii, przypominają, o niezwykłym darze sakramentu Eucharystii, który otrzymaliśmy z rąk samego Jezusa Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję