Reklama

Wiara

Homilia

Strzeż mnie, o Boże, Tobie zaufałem

W wierze biblijnego Izraela, która poprzedziła przyjście Jezusa Chrystusa i narodziny chrześcijaństwa, coraz wyraźniej dawała o sobie znać nadzieja, że żyjemy w doczesności stanowiącej wstęp do wieczności. Ta nadzieja znalazła wyraz również w Księdze Daniela – jednej z ostatnich ksiąg Starego Testamentu, napisanej w połowie II wieku przed Chrystusem.

Niedziela Ogólnopolska 46/2021, str. IV

[ TEMATY ]

homilia

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wierze biblijnego Izraela, która poprzedziła przyjście Jezusa Chrystusa i narodziny chrześcijaństwa, coraz wyraźniej dawała o sobie znać nadzieja, że żyjemy w doczesności stanowiącej wstęp do wieczności. Ta nadzieja znalazła wyraz również w Księdze Daniela – jednej z ostatnich ksiąg Starego Testamentu, napisanej w połowie II wieku przed Chr. W obliczu wrogiego sprzeciwu i dotkliwych prześladowań prorok zapewnia, że Bóg nie opuścił swego ludu ani nie pozostawił świata biegowi, którego kierunek wyznaczają przemoc i zło. W trudnej ówczesnej sytuacji rozpoznawał zapowiedź i obraz czasów ostatecznych, naznaczonych uciskiem sprawiedliwych przez ich prześladowców. Narzędziem wybawienia będzie Michał – jeden z archaniołów i „opiekun dzieci narodu”. Moc Boża obejmie także zmarłych i dokona się sprawiedliwy sąd, gdyż zbudzą się „jedni do wiecznego życia, drudzy ku hańbie, ku wiecznej odrazie”. Niebo i piekło nie są niemodnym straszakiem dla niegrzecznych dzieci ani folklorystycznym rekwizytem dawnej pobożności. Trzeba je traktować z największą powagą, na którą naprawdę zasługują, żeby przez niewiarę, lekkomyślność czy występne życie nie zlekceważyć daru zbawienia ofiarowanego nam przez Boga. Nie bez przyczyny modlimy się słowami psalmisty: „Strzeż mnie, o Boże, Tobie zaufałem”.

Daru zbawienia nie wysłużyliśmy swoimi siłami. Jest On owocem skuteczności ofiary Chrystusa. W czasach Starego Testamentu istniał rozbudowany system ofiar: krwawych – składanych ze zwierząt i ptactwa, oraz bezkrwawych – składanych z płodów pól, sadów i ogrodów. Autor Listu do Hebrajczyków, skierowanego do ludu Pierwszego Przymierza, który został przez Boga przygotowany do nowego etapu historii zbawienia, wyjaśnia jednak, że codzienna starotestamentowa posługa kapłańska i ofiary „żadną miarą nie mogą zgładzić grzechów”. Radykalna nowość osoby i dzieła Chrystusa polega na tym, że „złożywszy raz na zawsze jedną ofiarę za grzechy, zasiadł po prawicy Boga”. To, czego nie mogły dokonać ofiary składane na ołtarzu świątyni jerozolimskiej – czyli zgładzenia grzechów i usprawiedliwienia – zostało urzeczywistnione na drzewie krzyża. Nadzieja na życie wieczne zyskała potwierdzenie, ale nie tylko to: Krzyż stał się bramą do życia wiecznego, w którym zło i grzech zostaną ostatecznie pokonane.

Perspektywa Sądu Ostatecznego dominuje w słowach Jezusa zapisanych w Ewangelii według św. Marka. W nawiązaniu do obrazów z Księgi Daniela zapowiadają one wydarzenia przyszłości, które położą kres doczesnemu porządkowi. Jego najbardziej trwałe elementy – słońce, księżyc i gwiazdy – ustąpią potędze, która da o sobie znać wraz z powtórnym przyjściem Syna Człowieczego. To, co u innych będzie budziło przerażenie, dla wyznawców Chrystusa będzie stanowiło znak życiodajnej obecności Pana. Nastąpi sąd, a wraz z nim – nagroda dla wiernych, którzy za wytrwałość przy Panu doświadczą skuteczności Jego zbawczej ofiary. Chociaż perspektywa Sądu Ostatecznego wydaje się odległa, czujne ma być każde pokolenie, bo ta zapowiedź spełnia się przecież w odniesieniu do każdej i każdego z nas wtedy, gdy wraz ze śmiercią przechodzimy na drugą stronę życia. Ten indywidualny „koniec świata” wyprzedza i potwierdza ostateczny koniec świata, który obejmie całość stworzenia. „Lecz o owym dniu lub godzinie nikt nie wie, ani aniołowie w niebie, ani Syn, tylko Ojciec” – te słowa Zbawiciela wzywają do nieustannej czujności i wierności w wyznawaniu wiary w Boga i życia według Jego świętej woli wyrażonej w przykazaniach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-11-09 08:59

Oceń: +36 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek u św. Marty przestrzega przed podwójnym życiem

[ TEMATY ]

homilia

Franciszek

Grzegorz Gałązka

O wystrzeganie się światowości prowadzącej do podwójnego życia zaapelował Papież podczas porannej Eucharystii w Domu św. Marty. Wychodząc z pierwszego czytania dzisiejszej liturgii (2 Mch 6,18-31), Franciszek zachęcił wiernych do naśladowania sędziwego Eleazara, wystrzegania się kompromisów ze światowością i konsekwentnego świadczenia swej wiary.

Franciszek zauważył, że niemal dziewięćdziesięcioletni Eleazar nie uległ duchowi światowości i nie zgodził się na spożycie wieprzowiny, lub choćby udawanie, jak sugerowali jego przyjaciele pragnący ocalić jego życie. Wolał umrzeć, niż ulec apostazji pod wypływem dominującej mentalności. Zachował godność wypływającą z konsekwentnego życia, godził się na męczeństwo i dał świadectwo swej wiary. Papież podkreślił, że światowość skłania nas do życia niekonsekwentnego, co innego głosimy a inaczej żyjemy. Trudno ją rozpoznać na początku, gdyż jest jak robak, który powoli niszczy tkaninę i materiał staje się bezużyteczny, zaś człowiek, pozwalający, by ogarnęła go światowość traci tożsamość chrześcijańską, niezdolny jest do konsekwentnego życia swą wiarą, deklaruje się jako katolik praktykujący, ale w swojej pracy domaga się łapówek. Dlatego Pan Jezus tak żarliwie prosił Ojca, by uchronił Jego uczniów od ducha światowości. Przykładem stanowczego oparcia się tej pokusie jest Eleazar, który myśli o ludziach młodych, którzy, gdyby uległ światowości, z jego winy byli by zatraceni.

CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: dzisiaj Bóg ma twarz Eucharystii

2024-05-30 16:23

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Boże Ciało

Karol Porwich / Niedziela

O ocalenie godności osoby ludzkiej, małżeństwa, macierzyństwa i rodziny, o wierność Chrystusowi i Maryi zaapelował dzisiaj abp Wacław Depo metropolita częstochowski, który przewodniczył uroczystości Bożego Ciała i procesji, która przeszła ulicami Częstochowy z archikatedry Świętej Rodziny na Jasną Górę. Procesję poprzedziła Msza św. pod przewodnictwem metropolity częstochowskiego w archikatedrze Świętej Rodziny.

Na początku Mszy św. arcybiskup przypomniał, że „każda Eucharystia gdziekolwiek jest sprawowana czy to w drewnianym wiejskim kościółku, czy w bazylikach Rzymu i świata, czy nawet na ulicach i stadionach jest statio orbis, stacją zatrzymania się świata” . – Wychodząc na ulice naszego miasta w procesji na Jasną Górę pragniemy dać świadectwo, że historia Jezusa to nie jest mit o zwycięzcy ani opowieść ku pokrzepieniu serc, ale rzeczywista Jego obecność pośród nas –powiedział.

CZYTAJ DALEJ

Biskupi na Boże Ciało: wartość Eucharystii, jedność, prawo do publicznego wyrażania wiary

2024-05-30 21:50

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Karol Porwich / Niedziela

Znaczenie Eucharystii, uczestnictwo we Mszy świętej, świadectwo wiary, konieczność ewangelizacji, ale także kwestie społeczne takie jak prawo do publicznego wyznawania wiary, miejsce symboli religijnych w przestrzeni publicznej, religia w szkołach czy aborcja były tematem kazań polskich biskupów na uroczystość Bożego Ciała.

Znaczenie Eucharystii

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję