Reklama

Wiadomości

Ziemia Święta wciąż płonie

Zanim będziemy mogli mówić o przyszłości tego regionu, musimy zadbać o teraźniejszość, a tą jest w tej chwili potrzeba pomocy humanitarnej na podstawowym poziomie – podkreśla ks. Piotr Żelazko, wikariusz patriarchalny Jerozolimy dla katolików języka hebrajskiego.

Niedziela Ogólnopolska 9/2024, str. 6-8

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Pro Terra Sancta

Archiwum ks. Piotra Żelazki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Margita Kotas: Z niepokojem śledzimy wojnę, która trwa w Ziemi Świętej, a która wybuchła w wyniku bezprecedensowych ataków Hamasu z 7 października ub.r. Każda niewinna ofiara tego konfliktu przeżywa prawdziwy dramat, ale naszą szczególną troskę budzi los chrześcijan. Jak obecnie wygląda ich sytuacja?

Ks. Piotr Żelazko: Może z perspektywy Europy można zadać pytanie w ten sposób, ale na Bliskim Wschodzie nie czynimy różnicy między losem ludzi różnych religii. Los chrześcijan budzi taką samą troskę jak los muzułmanów i żydów.

Ponieważ termin „Ziemia Święta” obejmuje terytorium zarówno dzisiejszego Izraela, jak i Autonomii Palestyńskiej, a nawet Libanu, Syrii czy Iraku, trudno mówić ogólnie o sytuacji chrześcijan. Jeśli chodzi o Izrael, wspólnoty chrześcijańskie dotykają mobilizacja i służba wojskowa, na Zachodnim Brzegu odczuwalne są kryzys ekonomiczny i wstrzymanie pozwoleń na pracę po izraelskiej stronie granicy. Najbardziej z pewnością cierpią chrześcijanie w Gazie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W grudniu ub.r. w czasie działań wojennych szkody poniósł m.in. jedyny kościół katolicki w Gazie, uszkodzony został też klasztor Sióstr Misjonarek Miłości, gdzie schronienie znalazło wielu pozbawionych domów parafian, uchodźców i niepełnosprawnych. Były ofiary śmiertelne. Jaki jest dzisiaj los katolickiej wspólnoty w Strefie Gazy, skąd właściwie nie ma drogi ucieczki?

Przeżywają oni tę sytuację tak jak wszyscy inni w tym dotkniętym działaniami wojennymi regionie. Nie są odrębnym narodem i chociaż fakt, że są mniejszością na nich ciąży, to ich obecny los stanowi mikrokosmos trudności, których doświadcza cała populacja. Nawet chrześcijanom nie jest łatwo znaleźć się w sytuacji wielkiego podziału, w której od każdego oczekuje się stanięcia po czyjejś stronie. Parafia katolicka w Gazie, która znajduje się w północnej części Strefy, gdzie jest teraz mniej walk, gdyż przesunęły się one dalej na południe, pozostała na obszarze, na którym nie ma nic: domów, wody, elektryczności... Nie ma także żadnych instytucji. Jest to sytuacja skrajnego ubóstwa.

Reklama

Kim są katolicy mieszkający w Ziemi Świętej? Gdzie, poza Strefą Gazy, znajdują się parafie katolickie?

Najliczniejszą grupę stanowią katolicy obrządków wschodnich (głównie maronici i melchici). Katolicy obrządku łacińskiego zjednoczeni są w patriarchacie Jerozolimy, który terytorialnie obejmuje Izrael, Cypr, Jordanię i Autonomię Palestyńską, a personalnie również wspólnoty imigrantów (głównie z Filipin i Indii) oraz katolików hebrajskojęzycznych (siedem wspólnot). W Łacińskim Patriarchacie Jerozolimy znajdują się: trzydzieści dwie parafie w Królestwie Jordanii, dwanaście parafii w Izraelu, trzynaście na terytoriach palestyńskich, cztery parafie na Cyprze, dwie w Jerozolimie i jedna parafia w Strefie Gazy.

Ofiarami wojny są nie tylko osoby, które tracą życie. Każdy konflikt w Ziemi Świętej, który zmniejsza czy – jak w tym przypadku – na długi czas całkowicie zatrzymuje ruch pielgrzymkowy, dramatycznie wpływa na życie chrześcijan w tym regionie. Zamknięte hotele, sklepy, warsztaty wyrobu pamiątek to brak pracy i środków do życia...

Zgadza się. Tuż po ogromnym spustoszeniu, które w przemyśle turystycznym spowodowała pandemia COVID-19, kolejnym ciosem jest wojna Izraela z Hamasem, która już na niemal 5 miesięcy sparaliżowała ten sektor. A jej końca nikt nie potrafi przewidzieć. Niektóre hotele otrzymały subwencje państwowe i goszczą ewakuowanych Izraelczyków (w połowie lutego 45-50 tys. osób, głównie z zagrożonych bombardowaniami rejonów północnych). Większość branży jest jednak w stanie absolutnej niemocy spowodowanej brakiem turystów i pielgrzymów.

W 1922 r. chrześcijanie stanowili 25% ludności tego regionu, a w grudniu 2023 r. – niecałe 2% ludności Izraela. Czy, zdaniem Księdza, może się spełnić czarny scenariusz i doczekamy dnia, kiedy w Ziemi Świętej nie będzie już chrześcijan?

Izrael jest chyba jedynym krajem Bliskiego Wschodu, gdzie ten odsetek wzrasta. Jestem optymistą i uważam, że dzięki pomocy i wsparciu chrześcijan z całego świata uda się stworzyć takie warunki do życia, aby nasi bracia i siostry nie byli zmuszeni do porzucenia swojego życia tutaj i szukanie lepszej przyszłości w zamożnych i niedotkniętych wojną krajach. Wymaga to, oczywiście, decyzji politycznych i ekonomicznych na poziomie międzynarodowym. Ciągła presja na mądre decyzje, wywierana na rządy i organizacje, może przynieść efekt w dalszej perspektywie. Na razie Bliski Wschód płonie i każde wsparcie jest w zasadzie ratowaniem życia ludzkiego. Zanim będziemy mogli mówić o przyszłości tego regionu, musimy zadbać o teraźniejszość, a tą jest w tej chwili potrzeba pomocy humanitarnej na podstawowym poziomie.

Reklama

Trudno być obojętnym wobec dramatycznej sytuacji, w której znaleźli się chrześcijanie. Jakie są ich potrzeby, jak możemy im pomóc?

Proszę wszystkich czytelników o włączenie do codziennej modlitwy wezwania o pokój. Niech ta modlitwa popłynie z waszych parafii, ze wspólnot, z rodzin, a przede wszystkim z serc zatroskanych o los ludzi, którzy są już bardzo zmęczeni wojną i często brak im jakiejkolwiek nadziei. Warto też uważnie słuchać głosów polityków i popierać tych, którzy rozumieją, że pokój w tej części świata może być warunkiem szerzej rozumianego pokoju światowego. Zachęcam do interesowania się wydarzeniami w Ziemi Świętej – które niestety, zajmują coraz mniej miejsca w codziennych wiadomościach – i do włączenia się w którąś z akcji pomocy materialnej, jak choćby tę inicjowaną przez Niedzielę wspólnie z Zakonem Rycerskim Świętego Grobu w Jerozolimie.

Pełni Ksiądz posługę w Ziemi Świętej od lat, był też jedną z osób zaproszonych pod koniec ub.r. przez izraelskie MSW do wspólnej międzyreligijnej modlitwy w kibucu Kfar Aza, który został brutalnie zaatakowany przez Hamas 7 października. Czy widzi Ksiądz szansę na pojednanie i pokój na ziemi Jezusa?

Rany zadane przez terrorystów są w społeczeństwie izraelskim bardzo głębokie. Również Palestyńczycy czują się potraktowani niesprawiedliwie przez Izrael i opuszczeni przez resztę świata. Myślę, że upłynie dużo czasu, zanim będzie możliwe w ogóle mówienie o pojednaniu. Teraz, w trakcie trwania działań wojennych, emocje przeważają często nad rozsądkiem, ale kiedyś, za jakiś czas, może znajdą się ludzie po obu stronach gotowi do rozmów. W takich grupach, zwykle niewielkich, rodzą się czasem piękne projekty. Muszę być optymistą, chociaż widzę, jak pokojowe wysiłki wielu i lata dialogu runęły w jednej chwili. Nadejdzie jednak taki dzień, że wojna się skończy i zaczniemy odbudowywać nie tylko zrujnowane budynki, ale również zniszczone mosty pokoju i pojednania.

Ks. Piotr Żelazko członek międzynarodowej grupy Interfaith Initiative of the Negev. Ukończył studia biblijne w Rzymie i Jerozolimie. Był proboszczem parafii katolickiej św. Abrahama w Beer Szewie na pustyni Negew.

2024-02-27 11:02

Ocena: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ołtarze Ojczyzny

Niedziela Ogólnopolska 13/2018, str. 42-43

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Wojciech Dudkiewicz

Por. Anna Bando-Stupnicka odnalazła swoje nazwisko na tablicy w Yad Vashem

Por. Anna Bando-Stupnicka odnalazła swoje nazwisko na tablicy w Yad Vashem

Jest co najmniej kilka miejsc w Ziemi Świętej zawsze odwiedzanych przez pielgrzymów. Pielgrzymka weteranów i Sprawiedliwych odwiedziła wiele miejsc nieoczywistych, ale ważnych dla historii Polski

Góra Karmel wcina się w Morze Śródziemne wysokim na niemal 550 m masywem, sąsiadującym z Hajfą. W grotach Karmelu (po hebrajsku „ogród Boży”), wielokrotnie wspominanego w Piśmie Świętym, wśród zieleni i strumyków już w tamtych czasach pędzili życie pustelnicy. Góra Karmel w szczególny sposób związana jest ze świętym prorokiem Eliaszem, który na niej przebywał. Dziś wznosi się tam sanktuarium Stella Maris; pod prezbiterium bazyliki znajduje się udokumentowana tradycją grota św. Eliasza.

CZYTAJ DALEJ

Zgorszenie w Warszawie. Tęczowe "nabożeństwo" z udziałem katolickego księdza

2024-05-20 11:25

[ TEMATY ]

homoseksualizm

Fot. You Tube / Parafia Ewangelicko-Reformowana w Warszawie

W warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej „pobłogosławiono” 10 par LGBT+. W wydarzeniu, oprócz duchownych ewangelickich (w tym ewangelicko-augsburskiej pastor Haliny Radacz) uczestniczył… katolicki kapłan, ks. dr hab. Adam Świerżyński, były prorektor Gdańskiego Seminarium Duchownego, profesor UKSW. W parafii ewangelicko-reformowanej „nabożeństwo” odbyło się z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Homofobii, Bifobii i Transfobii (IDAHOBIT). Na ołtarzu leżała tęczowa flaga, było kazanie, czytania, pieśni. Oprócz warszawskiego kościoła kalwińskiego, organizatorem była… Fundacja Wiara i Tęcza - ta sama, która chciała „edukować” Kościół na Światowych Dniach Młodzieży w 2016 r. w Krakowie. Mamy więc do czynienia z pewnym zawłaszczaniem przestrzeni sacrum i znaczną nadinterpretacją „Fiducia supplicans” - co podaje portal wpolityce.pl.

Śpiewaliśmy pieśni, czytaliśmy fragmenty Pisma Świętego. Halina Radacz z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego wygłosiła kazanie. Był z nami również ks. Adam Świeżyński z Kościoła Rzymskokatolickiego - przekazał pastor Michał Jabłoński z warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej.

CZYTAJ DALEJ

Skłonić do refleksji

2024-05-20 22:09

Mateusz Góra

    Stypendyści Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia zaprezentowali spektakl pod tytułem „Wniebogłosy”.

    Mimo że młodzież z fundacji ma już doświadczenie sceniczne, to przedstawienie „Wniebogłosy” było dla stypendystów wyjątkowe. Wystawiony na deskach auli przy ul. Piekarskiej 4 w Krakowie spektakl to pierwsza autorska sztuka, w całości napisana i przygotowana przez stypendystów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję