Reklama

Niedziela Podlaska

Dla mnie ważny jest człowiek i jego los

Z bp. Tadeuszem Pikusem na temat świąt Zmartwychwstania Pańskiego oraz o jego 25-letniej posłudze biskupiej rozmawia ks. Marcin Gołębiewski.

Niedziela podlaska 13/2024, str. IV

[ TEMATY ]

bp Tadeusz Pikus

Ks. Marcin Gołębiewski/Niedziela

Biskup Tadeusz Pikus podczas wizytacji kanonicznej w parafii Jerzyska

Biskup Tadeusz Pikus podczas wizytacji kanonicznej w parafii Jerzyska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Marcin Gołębiewski: Obchodzimy uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego. Do tego wydarzenia nawiązuje zawołanie ks. biskupa: Surrexit Dominus Vere (łac. Zmartwychwstał Pan Prawdziwie). Jak ważna jest ta prawda naszej wiary?

Bp Tadeusz Pikus: – Jako kleryk słuchałem wypowiedzi ks. Tadeusza Fedorowicza. On zadał wtedy pytanie, z którym borykał się przez wiele lat: Po co Jezus Chrystus przyszedł na ziemię? Dlaczego przyszedł – mówi – wiedziałem, ponieważ Bóg tak umiłował świat, że Syna Swego Jednorodzonego dał. Po co jednak Go dał? Czytałem – mówił dalej ks. Fedorowicz – codziennie Pismo Święte, ale nie znalazłem na to pytanie odpowiedzi. Co robił Jezus podczas pobytu na ziemi? Niektórych uzdrowił, wskrzesił, nakarmił. Walczył z hipokryzją. Jednych błogosławił, pochwalił, innych zganił. Odszedł, a wszystko to jednak pozostało. Zostali głodni, chorzy, umierający, hipokryci i tacy, których należałoby pochwalić. Pewnego razu czytając Pismo Święte, otworzyły mi się oczy, bo to sam Chrystus daje odpowiedź na pytanie, po co przyszedł. Tuż przed swoją śmiercią, w rozmowie z Piłatem, daje odpowiedź: Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo Prawdzie. Co to znaczy: dać świadectwo prawdzie? Czy to ma znaczenie dla człowieka? Niektórzy ludzie w dzisiejszych czasach myślą, że Jezus przychodzi po to, aby przemienić ziemię w niebo. Natomiast Chrystus przyszedł po to, aby sprowadzić niebo na ziemię.

Czasami odwołuję się do Księgi Koheleta. Mędrzec ten obserwując świat dochodzi do wniosku, że wszystko przemija, jest marnością. Jak zauważa, jest czas rodzenia i czas umierania. Na tym kończy się jego refleksja. Po kilku wiekach rodzi się w Betlejem Jezus Chrystus. Przyjmuje czas narodzin i czas umierania. Wprowadza jednak czas zmartwychwstania. Tym właśnie charakteryzują się te święta, że Jezus Chrystus wprowadza nowy czas dla człowieka. Dzięki Jego Zmartwychwstaniu los ludzki nie kończy się na śmierci, ponieważ Chrystus pokonał śmierć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pomimo tego boimy się czasem pójść za Chrystusem.

– Ponieważ często znamy Go tylko z opowieści, a nie znamy Go osobiście. Psalm 23 zawiera takie zdanie: Pan Jest moim Pasterzem. My możemy znać psalm o pasterzu, ale nie znać pasterza. To są dwie różne rzeczy. Chodzi zatem o to, abyśmy na tym świecie poznali Jezusa, nie tylko rozumem, ale przyjęli sercem i wolą. Czas Triduum Paschalnego sprzyja temu, aby Chrystusa na nowo przyjąć i pokochać. Oglądałem kiedyś ciekawą Drogę Krzyżową w jednym z eremów w Polsce. Artysta z wielkich pni wyrzeźbił poszczególne stacje. Nie wiem czy tak chciał, czy uczynił to nieświadomie, ale tworząc piątą stację, gdzie Szymon z Cyreny został przymuszony, aby pomóc Jezusowi dźwigać Krzyż, przedstawia to w następujący sposób: Jezus Chrystus dźwiga nie tylko swój krzyż, ale także dźwiga na barkach Szymona. To jest wymowny obraz, ponieważ często wydaje się nam, że zostajemy sami na drodze krzyżowej. Tymczasem winniśmy pamiętać, że to On – Jezus jest z nami cały czas, dźwigając nas i nasz krzyż. Święta pomagają odkryć tę prawdę. To, co Jezus mówi do apostołów, mówi także do nas: A oto ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata.

Znamy powiedzenie: święta, święta i po świętach. Co zrobić, aby nie zatracić świątecznej radości?

– Chodzi o to, abyśmy prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa przyjęli do swojego życia i serca. To przekonanie może emanować w sposób spokojny. Boję się swoistych spektakli. Natomiast spojrzenie wewnątrz siebie i otwarcie się na tę prawdę, abyśmy nie traktowali Chrystusa jako Tego, który jest pomocą jedynie w życiu doczesnym. Mamy oczekiwania, że Chrystus wszystko tu przemieni, że przemieni ziemię w niebo. Tymczasem nasza ojczyzna jest w Niebie. Tutaj rozpoczynamy nasze pielgrzymowanie z Chrystusem, przez ziemskie życie, aby wejść do Królestwa Niebieskiego.

Reklama

Co zmieniło się w myśleniu człowieka, że pomimo pragnienia życia wiecznego, zaczął odrzucać propozycję Chrystusa?

– Warto przypomnieć, że po ludzku Chrystus przegrał już za swojego życia. Wszyscy odwrócili się od Niego, poza nielicznymi wyjątkami. To odrzucenie dokonywało się i dokonuje się dalszym ciągu. Wprawdzie są wśród nas jeszcze tacy, którzy przeżywają tzw. humanizm teocentryczny, gdzie w centrum ich życia jest Bóg. Dzisiaj w kulturze europejskiej wielu przyjmuje tzw. humanizm antropocentryczny, w centrum którego znajduje się nie Bóg, lecz człowiek. W tym przejawia się pokusa budowania w życiu ziemskim czegoś na wzór biblijnej wieży Babel. Aktualnie uwagę wielu frapuje problematyka ekologiczna z podkreśleniem szkodliwej działalności człowieka, którą można określić mianem ekocentryzmu. Nie da się ukryć tendencji zmierzającej do technocentryzmu. Wszystko to może być bardzo ważne i pomocne, lecz należy pamiętać, że Jezus Chrystus, Syn Boży, śmierć zwyciężył, i każdy kto w Niego wierzy, choćby i umarł żyć będzie.

8 maja ks. biskup będzie świętował 25-lecie sakry biskupiej. Jak Ekscelencja podsumowałby ten czas?

– Mówiąc o sobie, to jestem wciąż zaskoczony tą nominacją, wyborem, który przyjąłem. W dniu konsekracji skierowałem parę słów do zebranych. Porównałem wówczas sobie do tej przypowieści Jezusa Chrystusa o dwóch synach. Do jednego z nich ojciec powiedział: idź pracuj w winnicy, a ten opowiedział, że chętnie pójdzie, lecz nie poszedł. Drugi powiedział, że nie pójdzie, ale potem namyślił się i poszedł. Cechuje mnie właśnie ta druga postawa.

Nominacja przypadła na czas ożywionego życia kościelnego, ponieważ był to rok 1999. Kościół cieszył się w Polsce ogromną estymą i wiarygodnością. Był wciąż kojarzony z tą siłą, która przyczyniła się do odzyskania wolności zewnętrznej Polaków. Dzisiaj, w dobie hiperliberalizmu, dla wielu osób w Polsce, Kościół jawi się jako instytucja, która odbiera wolność wewnętrzną.

Reklama

Własnych wielkich sukcesów duszpasterskich nie dostrzegam zbyt wiele. Nie jestem wyrywny, ani przebojowy. Jednak staram się przynajmniej nigdy nie dzielić ludzi na lepszych i gorszych. Nie patrzę na poglądy, czy przekonania. Dla mnie ważny jest człowiek i jego los. Ta rzeczywistość wpisała się we mnie jako jedna z cech charakteru.

Już miesiąc po przyjęciu sakry przyjechał ks. biskup do Drohiczyna na spotkanie ze św. Janem Pawłem II. Nie spodziewał się ks. biskup wówczas, że będzie pasterzował temu Kościołowi?

– Nie spodziewałem się. Będąc biskupem pomocniczym warszawskim odwiedzałem kilkukrotnie Drohiczyn. Było to z okazji prowadzonego dialogu bilateralnego w zespole katolicko-prawosławnym. Byłem w Drohiczynie jako delegat kard. Józefa Glempa na inauguracji Telewizji Trwam. Jednak nie przypuszczałem, że będę ordynariuszem tej diecezji. Dziś Panu Bogu dziękuję za to posłanie i wyrażam wdzięczność mieszkańcom diecezji drohiczyńskiej oraz wszystkim, których spotkałem na drodze mego posługiwania.

Biskup prof. dr hab. Tadeusz Pikus urodził się 1 września 1949 r. w Zabielu. Po uzyskaniu świadectwa maturalnego w 1975 r. wstąpił do Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie. Święcenia diakońskie przyjął dnia 4 maja 1980 r., natomiast kapłańskie 7 czerwca 1981 r. w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela. 24 kwietnia 1999 r. Ojciec Święty Jan Paweł II mianował go biskupem pomocniczym Archidiecezji Warszawskiej, przydzielając stolicę tytularną Lisinia. Święcenia biskupie przyjął 8 maja 1999 r. w Archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie.

Reklama

29 marca 2014 r. Ojciec Święty Franciszek mianował bp. Tadeusza Pikusa biskupem drohiczyńskim. Kanoniczne objecie diecezji miało miejsce 24 maja 2014 r., natomiast uroczysty ingres do katedry odbył się 25 maja 2014 r.

17 czerwca 2019 r. Nuncjatura Apostolska w Polsce poinformowała, że Ojciec Święty Franciszek przyjął prośbę bp. Tadeusza Pikusa o przejście na wcześniejszą emeryturę ze względów zdrowotnych.

2024-03-26 12:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Drohiczyn: dziękczynna Msza św. za posługę bp. Tadeusza Pikusa

[ TEMATY ]

Drohiczyn

bp Tadeusz Pikus

Bartkiewicz / Episkopat.pl

bp Tadeusz Pikus

bp Tadeusz Pikus

Bp Tadeusz Pikus przewodniczył dziś w katedrze w Drohiczynie Mszy św. dziękczynnej za pięcioletnią posługę pasterską w diecezji drohiczyńskiej. Papież Franciszek Franciszek przyjął prośbę bp. Pikusa o wcześniejsze przejście na emeryturę ze względów zdrowotnych. Jego następcą mianował bp. Piotra Sawczuka.

W modlitwie uczestniczyli księża, siostry i bracia zakonni, parlamentarzyści przedstawiciele samorządu i służb mundurowych.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Kraków z kard. Rysiem

2024-04-29 09:19

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

kl. Krzysztof Wowra

W sobotę, 27 kwietnia, jak co roku, łódzcy klerycy roku propedeutycznego z przełożonymi spotkali się z ks. kard. Grzegorzem Rysiem w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję