Reklama

Gorzkie Żale - medytacja trzecia

Konanie Jezusa i nasze

„Jezu mój, we krwi ran swoich obmyj duszę z grzechów moich”. Gdyby pytać o istotę Męki Pana, to jest ona tutaj właśnie. Męka Pańska to nie jest przecież dobrowolne skazanie się Boga na ból dla samego bólu. To przejście Boga przez ból i cierpienie, aby nas wyzwolić z bólu i cierpienia grzechu. Nie dlatego wpatrujemy się w Jezusowy bok, że pociąga nas krew, ale dlatego, że z tego boku wypłynęły krew i woda jako zdrój miłosierdzia dla nas i dla całego świata. Bo w Jego ranach jest nasze zdrowie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

I
Czyż są większe paradoksy od paradoksów zbawienia? „O, słodkie drzewo, spuśćże nam już ciało, żeby na tobie dłużej nie wisiało”. To, co było dotychczas znakiem hańby, wstydu i śmierci - krzyż - staje się odtąd znakiem zwycięstwa i życia. Przeklęte drzewo staje się drzewem słodkim. To na nim zawisło ciało Zbawiciela. Teraz „my je uczciwie w grobie położymy, płacz uczynimy”. Trzeba nad Nim zapłakać jak nad każdym umarłym. Ale nie tylko nad
Nim. Bardziej niż nad Nim, nad sobą. Bo przecież nie byłoby Jego śmierci bez moich grzechów. „Oby się serce w łzy rozpływało, że Cię, mój Jezu, sprośnie obrażało”. Niech mieszają się nasze łzy - łzy smutku za Tym, który umarł, i łzy żalu nad tymi, za których umarł.

II
„Jezu! W ręce Ojca Swojego Ducha oddawszy, zamordowany”. Jakim słowem opisać to, co się tam stało? A może po prostu nie szukać pięknych słów, tylko nazwać rzecz po imieniu: morderstwo, mord tym gorszy, że zbiorowy. Do tego mordu ludzkość przygotowywała się przez wieki i przez tysiąclecia bez przerwy przykłada doń rękę. Ale czy można zamordować Trójjedynego Boga? Mylili się ci, co tak myśleli. Można Mu jedynie zabrać ludzkie życie. A i to tylko na krótko, bo na trzy dni.

III
„Jużci, już, moje kochanie gotuje się na skonanie. Toć i ja z Nim umieram”. Tak, umieramy wraz z tymi, którzy odchodzą. Każdy z nich zabiera jakąś cząstkę nas. Po śmierci bliskiego żyjemy jakby mniej. I na tym z jednej strony polega umieranie. Z drugiej strony w śmierci Pana jest cząstka każdego z nas. Ta najgorsza cząstka, ta, która nie chce umrzeć: nasza złość, nasza nieprawość, nasza nienawiść. Obyśmy zawsze nosili w sobie konanie Jezusa, bo tylko wtedy konać w nas będą nasze grzechy..

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek - kompozytor, laureat Oscara

2024-05-21 12:48

[ TEMATY ]

śmierć

PAP/Adam Warżawa

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek, kompozytor muzyki filmowej, laureat Oscara za muzykę do "Marzyciela", twórca festiwalu Transatlantyk. Miał 71 lat. Informację podała Polska Fundacja Muzyczna.

"Po długiej i ciężkiej chorobie zmarł mój mąż Jan A.P. Kaczmarek. Do końca był wojownikiem ufającym, że wyzdrowieje i będzie dzielił się swoją twórczością z nami… Czuwałam przy nim do końca. Zmarł otoczony miłością. Wartością, w którą wierzył najmocniej" - napisała Aleksandra Twardowska-Kaczmarek cytowana przez Polską Fundację Muzyczną w mediach społecznościowych.

CZYTAJ DALEJ

Wierny, aż po odmęt wód

Lekko zgarbiony, z wieńcem pięciu gwiazd nad głową w birecie. Ubrany w sutannę, rokietę i mucet – sięgającą łokcia, zapinaną na guziki z przodu pelerynę – tuli do serca krzyż albo palmową gałązkę. Czasem trzyma zamkniętą kłódkę, zapieczętowaną kopertę albo palec na ustach. Męczennik z Czech, który oddał życie za zachowanie tajemnicy spowiedzi – św. Jan Nepomucen

Co przydarzyło się Janowi?

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję