Reklama

Teatr w Częstochowie

Nowe odczytanie Gombrowicza?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Twórczość Witolda Gombrowicza nie należy do literatury łatwej i przyjemnej, ale niewątpliwie „Gombrowicz wielkim pisarzem był” i okazuje się, że nadal jest. Iwona, księżniczka Burgunda w wykonaniu aktorów częstochowskiego Teatru jest ciekawa i łatwa w odbiorze. Podkreślono w niej ironiczny i humorystyczny aspekt utworu, widoczny szczególnie na poziomie lingwistycznym. Doskonale dobrana muzyka i ciekawe kostiumy koncentrują na sobie uwagę widza. Interesująco i nowatorsko ukazano przygotowania do zbrodni zawarte w IV akcie dramatu, pokazując równolegle rozterki poszczególnych bohaterów, ich dialogi i monologi wewnętrzne, które są jednocześnie słyszane przez przyszłą ofiarę oraz przez bohaterów, którzy „podglądają” się nawzajem. To „podglądanie” jest doskonałym mechanizmem poznawczym, tak charakterystycznym dla Gombrowicza.
O dramacie i jego realizacji scenicznej w częstochowskim Teatrze można napisać dużo dobrych słów: jak chociażby dynamiczność akcji, doskonałe kreacje aktorskie, wkomponowany w całość ruch aktorów, gesty, mimika, wizualizacja stanów psychicznych bohaterów.
Do rzeczy zaskakujących - może jednak szkodliwych - należy reżyserski pomysł zakończenia dramatu, którym jest samobójstwo Iwony. W oryginale bohaterka zostaje zamordowana. Fakt ten wskazuje na zniszczenie przez otoczenie wartości, których nośnikiem jest narzeczona księcia. Dzięki obecnym w dziele literackim symbolom można wskazywać na podobieństwo Iwony do Chrystusa oraz na istnienie w utworze sacrum. Właśnie dlatego tak ważne jest zakończenie dramatu Gombrowicza. Iwona jest ofiarą tak jak Jezus. Ginie w obronie świata aksjologicznego. Jak widać, interpretacja reżysera spektaklu jest inna.
W ramach Dni Gombrowiczowskich, które zorganizowano z okazji 100. rocznicy urodzin Pisarza, częstochowski Teatr przygotował ciekawe propozycje: seminarium poświęcone twórczości Witolda Gombrowicza, prowadzone przez prof. E. Hurnik, wernisaż fotografii P. Dłubaka oraz wystawy plakatów uczniów Liceum Plastycznego. Były również „lekcje Gombrowiczowskie”, prowadzone przez nauczycieli częstochowskich szkół, i konkurs literacki na temat twórczości pisarza dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Uczestnicy Dni Gombrowiczowskich mogli też oglądać Rzeźby balansujące Jerzego Kędziory.
Po obejrzeniu spektaklu i zapoznaniu się z innymi propozycjami Teatru nasuwa się wniosek, że taka interpretacja twórczości Gombrowicza rozwija i ubogaca tych, którzy znają dorobek literacki pisarza, młodzi przed obejrzeniem sztuki powinni przeczytać Iwonę, księżniczkę Burgunda i omówić ją ze swoim polonistą.
Premiera Iwony, księżniczki Burgunda Witolda Gombrowicza w reżyserii Katarzyny Deszcz ze scenografią Andrzeja Sadowskiego miała miejsce w Teatrze Dramatycznym im. A. Mickiewicza w Częstochowie w Światowy Dzień Teatru, 27 marca.

Reklama

Repertuar na kwiecień

14 kwietnia
godz. 10.00 - Iwona, księżniczka Burgunda
godz. 18.00 - Piaskownica

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

15 kwietnia
godz. 10.00 - Iwona, księżniczka Burgunda
godz. 20.00 - Czytamy współczesny dramat

16 kwietnia
godz. 10.00 - Iwona, księżniczka Burgunda
godz. 19.00 - Piaskownica

17 kwietnia
godz. 19.00 - Piaskownica

18 kwietnia
godz. 11.00 - Król Ból
godz. 19.00 - Wujaszek Wania

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

PKP Intercity: darmowe podróże pociągami dla dzieci i młodzieży 1 czerwca

2024-05-09 16:25

[ TEMATY ]

Dzień Dziecka

PKP Intercity

Karol Porwich/Niedziela

W sobotę 1 czerwca br. dzieci i młodzież do 16. roku życia będą mogły podróżować pociągami PKP Intercity po całej Polsce za darmo - poinformowało w czwartek PKP Intercity. Przewoźnik zaznaczył, że darmowy bilet trzeba będzie pobrać w kasie lub w pociągu u konduktora.

Podróże pociągami PKP Intercity 1 czerwca br. będą bezpłatne dla osób do 16. roku życia - przekazał w czwartek przewoźnik. Zaznaczył, że oferta obowiązuje z okazji obchodzonego w sobotę Dnia Dziecka.

CZYTAJ DALEJ

Płock: wystawa o bohaterach Powstania Styczniowego i bitwy o Monte Cassino

2024-05-10 16:17

[ TEMATY ]

wystawa

Płock

bohaterowie

Archiwum Niedzieli Rzeszowskiej

Monte Cassino

Monte Cassino

„Nieobecni usprawiedliwieni” - to tytuł nowo otwartej wystawy w Muzeum Diecezjalnym w Płocku, dedykowanej dwóm ważnym rocznicom: 160. rocznicy Powstania Styczniowego i 80. rocznicy wielkiej bitwy o Monte Cassino. Wystawa powstała z inspiracji Stowarzyszenia Historycznego im. 11 Grupy Operacyjnej Narodowych Sił Zbrojnych.

Tytuł wystawy: „Nieobecni usprawiedliwieni”, to pomysł Barbary Piotrowskiej, wicedyrektor Muzeum Diecezjalnego w Płocku. Jej dziadek ppor. Jan Piotrowski uczestniczył w walce o Monte Cassino, będąc żołnierzem Armii Andersa. Na ekspozycji znalazły się pamiątki po podporuczniku, z prywatnego archiwum wnuczki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję