Reklama

Niedziela Częstochowska

Trwają Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

W myśl słów jednej z piosenek Zbigniewa Wodeckiego „Zacznij od Bacha”, w sobotę 28 września wykonaniem hymnu „Komm, Heiliger Geist” autorstwa niemieckiego kompozytora amerykańska organistka Gail Archer zainaugurowała w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego XIV Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy dzień festiwalu zdominowała polifoniczna muzyka barokowa. Usłyszeliśmy także inny hymn Johanna Sebastiana Bacha „Allein Gott in der Höh sei Ehr” (odpowiednik „Chwała na wysokości Bogu”) i „Magnificat VII. Toni” Heinricha Scheidemanna. Gail Archer wykonała też utwory: Johannesa Brahmsa, Jeanne’a Demessieux, Oliviera Messiaena i Maxa Regera.

Niedziela 29 września stała pod znakiem europejskiej muzyki XIX i XX wieku. To dźwięki bliższe Polakom z uwagi na ich bardziej emocjonalny, romantyczny charakter. Melomani, również w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, wysłuchali czterech sonat autorstwa: Augusta Gottfrieda Rittera, Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, Jana Alberta van Eijkena i Otto Olssona. Wykonała je niemiecka organistka Erika Budday.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na kolejny koncert organizatorzy, czyli Towarzystwo Muzyczne w Częstochowie na czele z Janem Mroczkiem, kierownikiem artystycznym festiwalu, zapraszają 5 października o 19.00 do kościoła Najświętszego Imienia Maryi. Wystąpią tam utalentowani częstochowscy muzycy: duet organowy Moniki i Jakuba Baszczyków oraz skrzypaczka Zuzanna Lipka. Dzień później w kościele św. Andrzeja Boboli, również o 19.00, zaprezentują się znani już z poprzednich edycji: saksofonista Tomasz Grzegorski i organista Jan Bokszczanin. 20 października w kościele św. Jana Chrzciciela w Poczesnej na finał festiwalu zagrają: flecistka Magdalena Kania i klawesynistka Urszula Jasiecka-Bury. Początek koncertu o 17.00.

Reklama

Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Patronat honorowy nad XIV Częstochowskimi Dniami Muzyki Organowej objął abp Wacław Depo, a jednym z patronów medialnych wydarzenia jest tygodnik „Niedziela”.

2019-09-29 19:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koncerty Organowe

Niedziela zamojsko-lubaczowska 29/2018, str. I

[ TEMATY ]

koncerty organowe

Archiwum sanktuarium

Koncerty organowe w Krasnobrodzie są już wakacyjną tradycją

Koncerty organowe w Krasnobrodzie są już wakacyjną tradycją

W sanktuarium Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krasnobrodzie rozpoczęły się 43. Letnie Koncerty Organowe. Tradycja letniego koncertowania sprawiła, że świątynia w Krasnobrodzie za każdym razem wypełnia się miłośnikami muzyki klasycznej oraz organowej.

CZYTAJ DALEJ

Weigel o 1. pielgrzymce Jana Pawła II do Polski: 9 dni, które popchnęły XX w. na nowe tory

2024-05-13 18:50

[ TEMATY ]

George Weigel

Ks. Tomasz Podlewski

Pielgrzymka Jana Pawła II do Polski w czerwcu 1979 r. to było 9 dni, które popchnęły XX w. na nowe tory - mówił w poniedziałek biograf Jana Pawła II George Weigel. Dodał, że była to rewolucja sumienia, która zapoczątkowała rewolucję polityczną.

Weigel, który napisał m.in. biografię polskiego papieża zatytułowaną "Świadek nadziei", wziął w poniedziałek udział w dyskusji w Centralnym Przystanku Historia im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Ania Broda: pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury

2024-05-14 15:52

[ TEMATY ]

muzyka

pieśni maryjne

Magdalena Pijewska/Niedziela

Pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury ze względu na piękno języka, słownictwo i oryginalne melodie - mówi KAI Ania Broda. Pieśni biblijne i apokryficzne, balladowe i legendy, pogrzebowe i weselne, pielgrzymkowe czy mądrościowe - to pobożnościowe, ale i kulturowe bogactwo tradycyjnej muzyki, jaką Polacy przez pokolenia oddawali cześć Maryi. O dawnych polskich pieśniach maryjnych - ich znaczeniu, źródłach, rodzajach i bogactwie - opowiada wokalistka, cymbalistka, kompozytorka i popularyzatorka dawnych polskich pieśni. Wydała m. in. z Kapelą Brodów płytę "Pieśni maryjne".

- Jest tak wiele ważnych dla mnie pieśni maryjnych, że trudno mi wybrać, które lubię najbardziej. Każda z nich ma swoje miejsce w mojej codzienności i swoją funkcję. Mam wrażenie, że jest to zbiór pieśni religijnych niezwykle zróżnicowany w formie tekstowej, w narracji, ale też w formie muzycznej. Takie pachnące ziołami i kwiatami królestwo pomocy. Niebieskie Uniwersum z liliami w herbie - opowiada w rozmowie z KAI Ania Broda.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję