Reklama

Aspekty

Dowód zaufania i odpowiedzialność za finanse diecezji

Z dniem 1 maja następuje zmiana na stanowisku dyrektora Wydziału Ekonomicznego Kurii Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej. Ks. kan. Wojciecha Jurka zastąpi ks. kan. dr hab. Tadeusz Stanisławski. Na łamach Niedzieli Zielonogórsko-Gorzowskiej prezentujemy wywiad z nowym ekonomem diecezjalnym.

[ TEMATY ]

kuria

Zielona Góra

ekonom diecezjalny

Archiwum ks. Tadeusza Stanisławskiego

KS. KAN. DR HAB. TADEUSZ STANISŁAWSKI, PROF. UZ

KS. KAN. DR HAB. TADEUSZ STANISŁAWSKI, PROF. UZ

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KAMIL KRASOWSKI: - Jak przyjął Ksiądz wiadomość o nominacji na funkcję dyrektora Wydziału Ekonomicznego Kurii Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej ?

KS. KAN. DR HAB. TADEUSZ STANISŁAWSKI, PROF. UZ: - Z jednej strony jest to dla mnie dowód zaufania ze strony bp. Tadeusza Lityńskiego, który zechciał powierzyć mi tak odpowiedzialne stanowisko, a z drugiej strony, współpracując od pewnego czasu z poprzednim ekonomem ks. kan. Wojciechem Jurkiem, zdawałem sobie sprawę – przynajmniej w ogólnych zarysach – jakiego rodzaju zadania mnie czekają.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Czym dotychczas zajmował się Ksiądz w naszej diecezji ?

- W naszej diecezji, oprócz wielu funkcji z zakresu prawa kanonicznego, cały czas pozostaję m.in. sędzią Sądu Biskupiego w Gorzowie oraz członkiem komisji synodalnych. Natomiast dotychczas zajmowałem się kwestiami prawnymi Kurii Biskupiej w Zielonej Górze. Kierowałem biurem, które z jednej strony pomagało w konstrukcji, opracowywaniu i przekazywaniu różnych dokumentów do odpowiednich organów państwowych, a z drugiej strony pomagało księżom, gdy znaleźli się oni w sytuacjach problemowych z zakresu prawa. Oprócz tego pracuję na uniwersytecie. Jestem profesorem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Zielonogórskiego w Katedrze Prawa Administracyjnego i Finansowego, a także zastępcą dyrektora Instytutu Nauk Prawnych do spraw Kształcenia. To jest druga gałąź zagadnień, którymi się zajmuję.

- Wspomniał Ksiądz o wcześniejszej współpracy z poprzednim ekonomem diecezjalnym, a zatem czy może Ksiądz powiedzieć, co odtąd będzie należało do Księdza nowych zadań i obowiązków ?

- Ekonom diecezjalny najogólniej mówiąc w imieniu Biskupa Diecezjalnego administruje, zarządza majątkiem diecezji. Jak w każdym budżecie troszczy się z jednej strony o dochody, a z drugiej o wydatki i co najmniej równowagę między nimi. Oprócz tego, w imieniu Biskupa, również nadzoruje prowadzone przez diecezję inwestycje. Inwestycje, które w dużej mierze polegają teraz na konstruowaniu i realizowaniu projektów zewnętrznych, projektów unijnych czy projektów ministerialnych. Przypomnę tylko, że takie dwa ogromne, kilkunastomilionowe projekty są obecnie realizowane jeden w Gorzowie i okolicach, a drugi w Żaganiu. Oprócz tego do zadań ekonoma diecezjalnego należy troska o bieżące funkcjonowanie diecezji, poczynając od zatrudniania pracowników, funkcjonowania instytucji diecezjalnych, po sprawy zupełnie bieżące, jak kontakty z parafiami czy wszystkimi instytucjami, które biorą udział w obiegu prawnym i finansowym, czyli najogólniej mówiąc jest to wszystko co dotyczy finansów diecezji. Oczywiście nie jestem jednoosobowym organem zarządzającym. Oprócz mnie jest cały Wydział Ekonomiczny Kurii, jest dwóch moich najbliższych współpracowników, którymi są ks. Rafał Tur i ks. Piotr Kamiński. Każdy z nich zajmuje się swoim zakresem obowiązków, a ja staram się to wszystko koordynować, inspirować, zarządzać i sprawiać, żeby wszystko było zrobione na czas, zwłaszcza gdy chodzi o kontakty z podmiotami zewnętrznymi, instytucjami państwowymi czy samorządowymi, które w jakiś sposób są włączone w naszą działalność Kościoła.

Reklama

- Czego Księdzu życzyć na nowym stanowisku ?

- Przede wszystkim czasu i dobrych ludzi na mojej drodze, z którymi będę współpracował. Bo moją rolą jest przede wszystkim łączenie tych wszystkich elementów i sprawianie, żeby one ze sobą współgrały. A to zależy, oprócz opieki Najwyższego, oczywiście w największym stopniu od życzliwości i zaangażowania ludzi, z którymi będę pracował.

2020-05-01 08:19

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Mniej biurokracji w Kurii Rzymskiej

[ TEMATY ]

Watykan

kuria

Osservatore/pl.wikipedia.org

Mniej biurokracji w Kurii Rzymskiej zapowiada nowy sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej, abp Pietro Parolin. Kuria musi być „szczupła i elastyczna – mniej biurokracji a więcej efektywności” - powiedział w rozmowie z włoskim dziennikiem „Avvenire” abp Parolin, który 22 lutego zostanie kardynałem. Jest to jego pierwsza obszerna rozmowa z włoską gazetą od chwili objęcia funkcji sekretarza stanu, a tym samym najbliższego współpracownika papieża Franciszka.

Abp Parolin był w latach 2002-2009 podsekretarzem ds. relacji z państwami w Sekretariacie Stanu. Prowadził m.in. rokowania z Izraelem w ramach Stałej Dwustronnej Komisji Roboczej Państwa Izrael i Stolicy Apostolskiej. Odwiedzał także komunistyczny Wietnam. Dzięki jego wysiłkom powstała tam Wspólna Grupa Robocza, która ma doprowadzić do nawiązania stosunków dyplomatycznych. Teraz wyznał, że ma nadzieję również na nowy dialog z władzami chińskimi w Pekinie.

CZYTAJ DALEJ

Czy jestem świadomy tego, ile kosztowałem Jezusa?

2024-04-16 13:32

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-17.

Wtorek, 14 maja. Święto św. Macieja, apostoła

CZYTAJ DALEJ

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła pakt migracyjny

2024-05-14 12:57

[ TEMATY ]

pakt migracyjny

Adobe Stock

Ministrowie finansów państw unijnych we wtorek ostatecznie zatwierdzili pakt migracyjny. Przeciwko głosowały trzy kraje: Polska, Słowacja i Węgry. Pakt ma kompleksowo regulować sprawy migracji w Unii Europejskiej, w tym kwestie związane z pomocą udzielaną krajom znajdującym się pod presją migracyjną.

Przyjęty pakiet zawiera łącznie 10 tekstów legislacyjnych. 9 kwietnia zaakceptował go Parlament Europejski. Głosowanie ministrów finansów i gospodarki na posiedzeniu we wtorek w Brukseli kończy więc proces legislacyjny. Większość regulacji ma obowiązywać dopiero od 2026 r.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję