Reklama

Wiadomości

Przez samochody elektryczne składka wzrośnie nawet 200 procent!

Samochody elektryczne w Europie są droższe, a wiec wzrosną też ceny ubezpieczeń. Według opublikowanego przez Warsaw Enterprise Institute raportu zmiana napędów będzie przyczyną wzrostu cen ubezpieczeń.

[ TEMATY ]

samochody elektryczne

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przykłady wprowadzania elektromobilności w państwach azjatyckich pokazuje, że samochody elektryczne mogą być lepsze i tańsze w eksploatacji od spalinowych, ale niestety nie w Europie. Tu ceny wszystkich nowych samochodów idą w górę z powodu inflacji oraz coraz dziwniejszych regulacji UE. Zdaniem autorów raportu Warsaw Enterprise Institute Pod prąd #2 nagłe zwiększenie ilości samochodów elektrycznych wzrost cen może przyspieszyć, co spowoduje także wzrost cen ubezpieczeń OC. "Wyższe koszty napraw i zapewnienia aut zastępczych powodują również, że koszty likwidacji szkód są znacznie wyższe. Według raportu brakuje wyspecjalizowanych zakładów, które świadczyłyby odpowiednie usługi, co wpływa na wysokie wynagrodzenia mechaników. Kolejnym elementem są wyższe ceny części zamiennych, wynikające z wyższych kosztów surowców" - tłumaczą autorzy raportu.

W tej sytuacji naprawa komunikacyjnych uszkodzeń może być nieopłacalna. Według autorów raportu dobitnym przykładem tego zjawiska jest patologiczna sytuacja w Norwegii, gdzie wiele samochodów elektrycznych jest złomowanych, mimo że zapewne mogłyby zostać naprawione. Autorzy raportu Warsaw Enterprise Institute nie wskazali jednak, że problem Norwegii spotęgowany jest złymi regulacjami. Nowe auta elektryczne zwolnione są z bardzo wysokich podatków i cła, ale już części do nich nie są objęte takimi ulgami. Dlatego ubezpieczyciele wolą złomować auta niż je naprawiać. Wiele elektrycznych aut, które w Norwegii trafiają z nakazem demontażu, można by naprawić korzystając wyłącznie z zalegających w punkcie demontażu części odzyskanych z innych pojazdów. Nikt nie zaprząta sobie jednak tym głowy, bo autoryzowane serwisy, nie mogą korzystać z części używanych. Jeśli ubezpieczalnia zadecydowała o złomowaniu, dla auta nie ma już alternatywy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Inny przytoczony w raporcie przykład dotyczył rynku amerykańskiego, gdzie koszt naprawy tylnego zderzaka w elektrycznym Audi e-tron został wyceniony na 31 tys. dolarów, z czego koszt pracy mechaników sięgnął prawie 18 tys. dolarów. Cena nowego samochodu wynosi 65 tys. dolarów, a więc również niewiele więcej niż dwukrotność naprawy. W tym przypadku również winę pownosi serwis i producenci aut, którzy próbują zarobić znacznie więcej niż to wynika ze szkody, bo przecież koszt wytworzenia zderzaka i jego naprawy w aucie spalinowym i elektrycznym może być identyczny. Są modele aut elektrycznych i spalinowych z takimi samymi zderzakami.

Reklama

„Wskazane czynniki mogą istotnie wpłynąć na sytuację na rynku ubezpieczeń OC, które jest obowiązkowe dla wszystkich posiadaczy samochodów” – napisali autorzy raportu. W ostatnich latach ceny polis malały pomimo inflacji, co zapewne wynikało z konkurencji między ubezpieczycielami. Gdy będzie się zwiększać ilość elektryków na polskich drogach, to ubezpieczyciele podobnie jak serwisy samochodowe mogą wykorzystać zmianę motoryzacją do nieproporcjonalnego podniesienia stawek.

Uproszczone oszacowanie kształtowania się wysokości składek ubezpieczenia OC, uwzględniające inflację oraz wzrost liczby samochodów elektrycznych, wskazuje na sukcesywny wzrost cen o kilka-kilkanaście procent rok do roku. Autorzy raportu wskazują, że dane KNF zakładają, że średnia wysokości składki OC, która w ubiegłym roku wynosiła 505 złotych, w roku 2031 może sięgnąć 1051 złotych.

Jeżeli Bruksela nie zejdzie z obranej drogi przymusowej elektromobilności, to nowych spalinowych samochodów w Polsce nie będzie. I nic tu nie pomogą polskie protesty w obronie starego niemieckiego diesla. Nasze krajowe regulacje tego nie zmienią choćby z tego powodu, że niemieckie, francuskie, włoskie, japońskie i koreańskie koncerny przestaną je na europejski rynek produkować. Dlatego też regulacje prawne w Polsce muszą być dobrze i precyzyjnie zestrojone, bo producenci, serwisanci i ubezpieczyciele będą mieli dużą pokusę, by na elektromobilności dodatkowo zarobić.

2023-02-14 14:34

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Auto pod prąd

Gdy jadą, prawie ich nie słychać, ale za sprawą unijnych biurokratów jest o nich coraz głośniej.

Samochody elektryczne, sporo droższe i dużo mniej praktyczne w porównaniu z autami benzynowymi i dieslami, otrzymały fory od unijnych biurokratów. Rygorystyczne normy emisji spalin wymusiły na producentach zastępowanie pojazdów spalinowych konstrukcjami zelektryfikowanymi. Dziś każda szanująca się marka oferuje choćby jeden model elektryczny.

CZYTAJ DALEJ

Już za chwilę synod

2024-05-13 11:24

Magdalena Lewandowska/Niedziela

Do włączenia się w synod diecezjalny jest zaproszony każdy i każda z nas, świeccy i duchowni

Do włączenia się w synod diecezjalny jest zaproszony każdy i każda z nas, świeccy i duchowni

W najbliższą niedzielę oficjalnie rozpocznie się II Synod Archidiecezji Wrocławskiej. Natomiast dziś w budynku Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej odbył się briefing prasowy, w których biskupi wrocławscy: bp Jacek Kiciński CMF i bp Maciej Małyga oraz Adriana Kwiatkowska z Sekretariatu Synodu opowiadali o tym, jak przebiegają przygotowania do synodu, co się będzie działo w najbliższym czasie, jakie są cele synodu, po co jest on zwoływany i jakie wnioski wypływają z dotychczasowego czasu presynodalnego.

O celach duchowych mówił bp Maciej Małyga: Duchowym celem synodu naszej archidiecezji jest przemiana naszego życia - nawrócenie. Odnowa duchowa, której bardzo potrzebujemy. Od września już się modlimy i myślimy na nad naszym życiem, jak ono ma wyglądać i co potrzebuje zmiany - zaznaczył hierarcha dodając: W synod zaangażowała się właściwie każda parafia, a mamy ich w diecezji prawie 300 Powstały tam tzw. zespoły, które modlą się, ale też szukają odpowiedzi na pytanie, jak być bardziej razem, jak pogłębić swoją wiarę i jak dzielić się wiarą z innymi ludźmi?

CZYTAJ DALEJ

Premiera filmu "Brat Brata"

2024-05-14 00:19

ks. Łukasz

Podczas panelu dyskusyjnego

Podczas panelu dyskusyjnego

Premiera kinowa to nie tylko okazja do obejrzenia konkretnego obrazu, który chce przekazać reżyser, ale to także okazja do poznania konkretnej historii. Tym razem był to ks. Jerzy Adam Marszałkowicz.Film “Brat Brata” mówiący o nim, ale też o dziele, jaki stworzył czyli Towarzystwie Pomocy Brata Alberta cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Sala kinowa zapełniła się po brzegi.

W sali kina “Nowe Horyzonty” we Wrocławiu odbyła się nie tylko premiera filmu, ale także rozmowa o nim i dziele pomocy osobom w kryzysie bezdomności. Było to pewnego rodzaju dopowiedzenie tego, czego w filmie nie udało się zamieścić, bo przecież taka produkcja ma ograniczone ramy, a mówimy tu o człowieku skromnym, lecz wielkiego formatu, który dla tych, którym służył i nie tylko uchodzi za człowieka świętego.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję