Reklama

Wiadomości

MEN konsultuje zmiany w kanonie lektur; ma być mniej archaicznego języka, więcej współczesnego świata

Na listach szkolnych lektur eksperci proponują mniej archaicznego języka, za to więcej treści dotyczących problemów współczesnego świata. W połowie lutego MEN rozpoczęło prekonsultacje zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Poniedziałek to ostatni dzień na zgłoszenie uwag.

[ TEMATY ]

szkoła

zmiany

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Celem zmian jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania.

19 lutego to ostatni dzień, w którym - poprzez formularz na stronie MEN - można przesłać opinie, spostrzeżenia i sugestie do propozycji ograniczenia wymagań w podstawie programowej. Po ich analizie mają być przygotowane projekty rozporządzeń ministra edukacji w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. Resort przewiduje, że w kwietniu projekty trafią do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych, a w czerwcu zostaną podpisane przez ministra edukacji.

Uwagi do propozycji zmian w podstawach programowych wybranych przedmiotów mogą zgłaszać zarówno nauczyciele, jak i rodzice uczniów. Część zaproponowanych zmian – m.in. na listach lektur i w programie nauczania historii – budzi już kontrowersje.

Podziel się cytatem

Na stronie ministerstwa opublikowano formularz za pomocą którego można zgłaszać komentarze do publikacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

ZOBACZ TUTAJ

Opinie można przesłać za pomocą specjalnego formularza kontaktowego.

W uzasadnieniu propozycji specjaliści wyjaśnili, że zaproponowano usunięcie z listy lektur obowiązkowych lub wpisanie na listę lektur uzupełniających tych tytułów, które dla ucznia były zbyt trudne do zrozumienia ze względu na tematykę czy też archaiczny język. Zaproponowano też, by niektóre lektury obowiązkowe były omawiane we fragmentach, a nie w całości.

W szkole ponadpodstawowej - jak wskazano - niektóre lektury z zakresu podstawowego przeniesiono do rozszerzonego. Eksperci uzasadniają, że utwory, które zaproponowali na listę lektur uzupełniających, zostały wybrane przede wszystkim ze względu na "ich walory edukacyjne i wychowawcze oraz poruszaną tematykę, która dotyczy problemów współczesnego świata".

Trafiły na nią książki wydane w XXI wieku. Wśród nich: "Opowiadania bizarne" i "Bieguni" Olgi Tokarczuk, "Rzeczy, których nie wyrzuciłem" Marcina Wichy i "Nie ma" Mariusza Szczygła.

Z listy obowiązkowych lektur dla uczniów klas IV-VI wykreślono m.in. "Powrót taty" Adama Mickiewicza, "Katarynkę" Bolesława Prusa i "W pamiętniku Zofii Bobrówny" Juliusza Słowackiego. W wykazie pozostał "Pan Tadeusz" Mickiewicza (fragmenty), ale bez opisów zwyczajów i obyczajów, polowań i koncertu Wojskiego. Eksperci proponują też wykreślenie pieśni i piosenek patriotycznych, a także biblijnych przypowieści o siewcy oraz o pannach roztropnych.

Podziel się cytatem

W klasach VII-VIII zaproponowano skreślenie m.in.: "Żony modnej" Ignacego Krasickiego, "Reduty Ordona" i "Śmierci Pułkownika" Adama Mickiewicza, "Syzyfowych prac" Stefana Żeromskiego oraz wierszy Cypriana Kamila Norwida.

Reklama

Obowiązkowe do tej pory "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza przepisano do lektur uzupełniających. Zaproponowano, by z listy wykreślić m.in. "Janka Muzykanta" tego autora, a także pozycji: "Król Maciuś Pierwszy" Janusza Korczaka, "Księga dżungli" J.R. Kiplinga, "Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II" André Frossarda.

Eksperci proponują też zmiany w branżowych szkołach I i II stopnia. W pierwszych z obowiązkowej listy zniknęłyby m.in. "Pamiętniki" (fragmenty) Jana Chryzostoma Paska, "Romeo i Julia" Williama Szekspira, "Hymn do miłości ojczyzny" Jana Krasickiego oraz tom I ("Jesień") "Chłopów" Władysława Stanisława Reymonta. W drugich m.in. omawiane we fragmentach: "Odyseja" Homera, "Kronika polska" Galla Anonima, "Boska komedia" Dante Alighieriego, a także "Konrad Wallenrod" Adama Mickiewicza i "Nie-Boska komedię" Zygmunta Krasińskiego.

Powyższych tytułów nie czytaliby też uczniowie techników i liceów ogólnokształcących, choć w ich wypadku część pozycji miałaby dołączyć do uporządkowanych chronologicznie lektur uzupełniających w części podstawowej, np. I tom "Chłopów" Reymonta. Do części rozszerzonej - m.in. "Odyseja" i "Nie-Boska komedię".

Z poziomu rozszerzonego zniknęłyby m.in.: "Chmury" Arystofanesa, "Eneida" (fragmenty) Wergiliusza, "Wyznania" (fragmenty) św. Augustyna, "Lilla Weneda" Słowackiego, a także opowiadania Sławomira Mrożka. Z wybranych utworów poetyckich z romantycznej literatury europejskiej zaproponowano wykreślenie wierszy angielskich poetów jezior.

Ostatnie zmiany na listach szkolnych lektur wprowadzono rozporządzeniem obowiązującym od 1 września 2021 r., podpisanym przez Przemysława Czarnka, szefa ówczesnego Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Zgodnie z wprowadzonym wtedy kanonem lektur, w klasach I-III szkoły podstawowej zniknęły pozycje: Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz "Zaczarowana zagroda", Mira Jaworczakowa "Oto jest Kasia", Leszek Kołakowski "Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?" i Marcin Pałasz "Sposób na Elfa". W ich miejsce weszły m.in.: Dorota Gellner "Wścibscy", Julita Grodek "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie", Tom Justyniarski "Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca", Piotr Kordyasz "Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły" (fragmenty).

Reklama

Z listy lektur obowiązkowych dla klas VII-VIII zniknęło "Stowarzyszenie Umarłych Poetów" Nancy H. Kleinbaum, zaś "Ziele na kraterze" Melchiora Wańkowicza przesunięto do wykazu lektur uzupełniających, do którego dopisano też m.in. pozycję André Frossard "Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II", Bolesław Prus "Placówka" i "Zemsta", które w obecnych propozycjach zostały wykreślone.

W liceach i technikach z wykazu lektur w zakresie podstawowym zniknęły wybrane wiersze Marcina Świetlickiego, a w zakresie rozszerzonym następujące m.in. pozycje: Jan Parandowski "Mitologia", część II "Rzym", François Villon "Wielki testament" (fragmenty), Piotr Skarga "Żywoty świętych" (fragmenty).

Jednocześnie rozszerzono listę lektur uzupełniających w zakresie podstawowym m.in. o pozycje: "Kronika Książąt Polskich" oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski, Juliusz Słowacki "Listy do Matki" (fragmenty), które eksperci proponują obecnie wykreślić, Henryk Sienkiewicz "Listy z podróży do Ameryki" (fragmenty), John Ronald Reuel Tolkien "Władca pierścieni. Drużyna pierścienia". (PAP)

2024-02-19 06:30

Ocena: +2 -8

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Od 1 stycznia można wnioskować do ZUS o rodzinny kapitał opiekuńczy

[ TEMATY ]

rodzina

zmiany

Adobe.Stock

Od soboty można składać do ZUS elektroniczne wnioski o wypłatę rodzinnego kapitału opiekuńczego, czyli 12 tys. zł na drugie i każde kolejne dziecko w wieku od ukończenia 12. do 35. miesiąca życia. W 2022 r. ze świadczenia będzie mogło skorzystać ok. 615 tys. dzieci.

"Rodzinny kapitał opiekuńczy jest jednym z filarów Polskiego Ładu i kolejnym, ważnym instrumentem wspierania polskich rodzin. To ponad 3 mld zł dodatkowego wsparcia dla rodzin. Zgodnie z naszymi szacunkami w 2022 roku ze świadczenia może skorzystać ok. 615 tys. dzieci" – podkreśliła minister rodziny Marlena Maląg.

CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

Bp Marczak: Tobie, Maryjo, chcemy oddać nasze serca - te gorące, ale i te zimne!

2024-05-12 11:30

YouTube JasnaGóra

- Twoje akademickie dzieci pragną w Twoje ręce, Maryjo, złożyć wszystkie swoje wątpliwości i wahania. Swoją wierność i jej brak. Tobie, Maryjo, chcemy oddać nasze serca, te gorące, ale i te zimne. W Twoje ręce, Maryjo, chcemy złożyć nasze zmartwienia i problemy, trudności i życiowe przeciwności - mówił bp Marczak.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję