Reklama

Wiara

Rozważania na XXXI niedzielę zwykłą

Panie, ucz mnie słuchać mądrze i odpowiadać miłością ofiarowaną!

Zanim zacznę słuchać siebie, muszę słuchać uważnie Boga. Kiedy nie słucham jedynie siebie, lecz Boga, słyszę, że jestem kochany, że Bóg jest gotów mi przebaczyć, że chce wiele uczynić dla mnie, że był gotów wejść na krzyż z miłości do mnie.

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia (Mk 12, 28b – 34)

Jeden z uczonych w Piśmie podszedł do Jezusa i zapytał Go: «Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?». Jezus odpowiedział: «Pierwsze jest: „Słuchaj, Izraelu, Pan Bóg nasz jest jedynym Panem. Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją mocą”. Drugie jest to: „Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego”. Nie ma innego przykazania większego od tych». Rzekł Mu uczony w Piśmie: «Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznie powiedziałeś, bo Jeden jest i nie ma innego prócz Niego. Miłować Go całym sercem, całym umysłem i całą mocą i miłować bliźniego jak siebie samego znaczy daleko więcej niż wszystkie całopalenia i ofiary». Jezus, widząc, że rozumnie odpowiedział, rzekł do niego: «Niedaleko jesteś od królestwa Bożego». I nikt już nie odważył się Go więcej pytać.

Drodzy!

Reklama

1.Ewangelia opisuje dialog, jaki prowadzi Jezus z uczonym w Prawie. Bezimienny uczony pyta Chrystusa, które z przykazań, jemu znanych, jest pierwsze i zarazem najważniejsze. Pytanie było ważne. Nie było podchwytliwe. Prawo mojżeszowe zawierało bowiem aż 613 przykazań. Uczony żydowski Majmonidesa, w XII w. po Chr., podzielił je na przykazania pozytywne, które mówiły, co należy „zrobić” i na przykazania negatywne, czyli czego „czynić nie należy”. Tych pierwszych było 248, czyli tyle, ile było szlachetnych kości w ciele ludzkim, od głowy do nóg, natomiast negatywnych było 365, jedno na każdy dzień roku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W centrum pytania uczonego była zatem ważna kwestia pierwszeństwa. Pyta, które z wielu przykazań, jakie zna, „jest pierwsze ze wszystkich”?. Pytanie o pierwszeństwo – różnie rozumiane – przewija się wielokrotnie także w naszych rozmowach, pytaniach, dyskusjach itp. Jest obecne w sporach rodzinnych, społecznych, politycznych. Spieramy się, kto jest pierwszy i najważniejszy, by wiedzieć zarazem, kto jest drugi, jakby gorszy, mniej ważny, mniej znaczący. Nie tylko pytamy, kto jest pierwszy, ale ubiegamy się lub wręcz walczymy o miejsce pierwsze i najważniejsze. Wielu chce być pierwszymi, kiedy rozdają nagrody czy odznaczenia, cofa się natomiast, kiedy szuka się ludzi do ciężkiej pracy, kiedy pytają, kto winny czy kto gorszy. Brak miejsc dla tzw. „pierwszych”, jest ich zaś w nadmiarze dla „drugich”.

Reklama

2.Jezus odpowiada uczonemu, że pierwszym najważniejszym przykazaniem jest słuchać. Tak też jest w życiu. Najważniejszym zadaniem w życiu każdego z ludzi jest chcieć i umieć słuchać. Ważne jednak, co i kogo się słucha. Należy w pierwszym rzędzie słuchać Boga – „Shemà Izrael”. Każdy Żyd recytował trzy razy dziennie słowa z Księgi Powtórzonego Prawa: „Słuchaj, Izraelu, Pan jest naszym Bogiem – Panem jedynym. Będziesz miłował Pana, Boga twojego, z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił” (Pwt 6,4-5). Dlatego wierzący ma najpierw słuchać Boga, potem dopiero innych, świata.

Zanim zacznę słuchać siebie, muszę słuchać uważnie Boga. Kiedy nie słucham jedynie siebie, lecz Boga, słyszę, że jestem kochany, że Bóg jest gotów mi przebaczyć, że chce wiele uczynić dla mnie, że był gotów wejść na krzyż z miłości do mnie.

Kiedy człowieka słucha Boga nie siebie, odkrywa, że Bóg powołuje go do bycia wielkim, obiecując mu zarazem potrzebne wsparcie, że chce dla niego szczęścia i gwarantuje nieśmiertelność. Kiedy człowiek słucha bardziej Boga niż siebie, słyszy wówczas o miłości miłosiernej, o sile, jakiej udziela mu Bóg, by wyjść z trudności, by się podnieść, uwolnić się z lęków, samotności, poczucia opuszczenia. Ważne jest więc, by słuchać najpierw Boga, stąd jest to najważniejsze przykazanie.

Podziel się cytatem

Kiedy człowiek słucha najpierw Boga, może później słuchać siebie i wszystkich innych. Może także słuchać świata, lecz wtedy nie boi się już głosów świata, wie bowiem, że Bóg jest większy, że pokonał zło, które jest w świecie.

Przykazanie, które mówi o miłości siebie i bliźniego, jest zatem drugim przykazaniem, konsekwencją słuchania Boga.

Reklama

3.Jezus mówi, że Boga należy miłować „całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją mocą”. Chce przez to powiedzieć, że w miłości trzeba angażować się w całości. Ważne są nie same słowa. Kochać trzeba zatem rozumem, uczuciem i wolą, całkowicie, integralnie.

Miłość prawdziwa jest wielka i mocna. Ma w sobie coś z nieśmiertelności. O niej się mówi i śpiewa, o nią się walczy i dla niej oddaje życie. W jej imię człowiek godzi się na umartwienie i cierpienie. Jest gotów zrezygnować ze wszystkiego, byleby tylko kochać i być kochanym. Księga Pieśni nad pieśniami kończy się słowami: „Bo jak śmierć potężna jest miłość” (Pnp 8,6). Kryje się w niej tak wielka moc, że zaprowadziła nawet Jezusa na krzyż. Miłość nie jest więc myślą, ale energią, jakimś ogniem nieugaszonym, źródłem życia i źródłem sensu wszystkiego, co życie spotyka.

Nie ma miłości bez słuchania. Jeżeli ktoś zapewnia, że mnie kocha, lecz brak mu czasu, by mnie słuchać (wysłuchać), nie należy w pełni wierzyć jego słownym deklaracjom. Kocha się prawdziwie, kiedy ma się również czas na słuchanie, by ten kogo się kocha, mógł wyznać, czego oczekuje, czego mu brak, dlaczego cierpi… Ponieważ nas kocha, Bóg przyjął nasze ciało, zgodził się być pośród nas, pielgrzymował drogami naszego życia, a wszystko po to, by lepiej nas słuchać i wychodzić naprzeciw naszym potrzebom. Teraz więc prosi, bym czynił podobnie.

Podziel się cytatem

Człowiek wznosi świątynie dla Boga, ale po co? Robi to z przekonania, że w nich może słuchać lepiej Boga i tego, co chce mu powiedzieć. Zanim świątynia stanie się „miejscem kultu”, jest ona szczególnym miejscem słuchania Boga i podziwiania tego, co Bóg uczynił dla człowieka.

Suchanie wymaga szczególnych miejsc i czasu, wymaga sprzyjających do tego warunków, środowiska, otoczenia. Szczególnym miejscem i czasem słuchania Boga jest właśnie świątynia, w niej zaś najlepszym do tego momentem jest święta liturgia. Eucharystia jest mową miłości Boga do człowieka.

Panie, ucz mnie słuchać mądrze i odpowiadać miłością ofiarowaną!

Więcej książek, artykułów, tekstów oraz nagrania audio homilii znajdziesz na stronie internetowej ojca prof. Zdzisława Kijasa: zkijas.com

Redakcja tekstu: dr Monika Gajdecka-Majka

Homilie pochodzą z książki "U źródła Życia. Rozważania na niedziele czasu Adwentu, Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu i Wielkanocy, Rok A,B,C", wydanej przez wydawnictwo Homo Dei.

2024-11-01 13:39

Oceń: +27 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny

2025-04-24 08:39

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

commons.wikimedia.org

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny. Pierwsza z nich ukazuje Chrystusa, który udziela apostołom daru Ducha Świętego i wraz z nim władzę odpuszczania grzechów. Mówi im: Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Druga z kolei scena koncentruje się na niedowiarstwie Tomasza, jednego z apostołów.

Wieczorem w dniu zmartwychwstania, tam gdzie przebywali uczniowie, choć drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: «Pokój wam!» A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane». Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: «Widzieliśmy Pana!» Ale on rzekł do nich: «Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie uwierzę». A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz domu i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł, choć drzwi były zamknięte, stanął pośrodku i rzekł: «Pokój wam!» Następnie rzekł do Tomasza: «Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym». Tomasz w odpowiedzi rzekł do Niego: «Pan mój i Bóg mój!» Powiedział mu Jezus: «Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli». I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc, mieli życie w imię Jego.
CZYTAJ DALEJ

W piątek 2 maja w niektórych diecezjach dyspensa

[ TEMATY ]

post

Bożena Sztajner/Niedziela

Niektórzy polscy biskupi udzielili na terenie podległych im diecezji dyspensy od wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych w piątek 2 maja. Zdecydował tak m.in. Prymas Polski, kard. Kazimierz Nycz czy metropolici częstochowski i gdański uwzględniając racje duszpasterskie. Żołnierzom, funkcjonariuszom i pracownikom służb mundurowych dyspensy udzielił biskup polowy.

Prymas Polski abp Józef Kowalczyk udzielił wiernym archidiecezji gnieźnieńskiej oraz osobom przebywającym na jej terenie dyspensy od zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w piątek, dnia 2 maja br. Podobnie uczynił metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz, który „mając na względzie, że piątek 2 maja przypada między dwoma dniami ustawowo wolnymi od pracy, co – jak stwierdził - sprzyja organizowaniu w tym czasie rodzinnych i towarzyskich spotkań oraz radosnemu przeżywaniu tych dni, po rozważeniu słusznych racji duszpasterskich, udzielił zgodnie z kan. 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego, wszystkim osobom przebywającym w granicach archidiecezji warszawskiej, dyspensy od zachowania nakazanej w piątek wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych”. Osoby korzystające z dyspensy zobowiązał do modlitwy w intencjach Ojca Świętego. Racjami duszpasterskimi kierował się również metropolita częstochowski abp Wacław Depo, który udzielił dyspensy „wszystkim osobom przebywającym w granicach archidiecezji częstochowskiej” w piątek 2 maja. Zobowiązał te osoby do modlitwy w intencjach Ojca Świętego, jałmużny lub uczynków chrześcijańskiego miłosierdzia. „Biorąc pod uwagę typowo wypoczynkowy i turystyczny charakter drugiego dnia miesiąca maja (długi weekend), udzielam wszystkim wiernym na terenie archidiecezji gdańskiej dyspensy od obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych” – napisał w specjalnym dekrecie również metropolita gdański abp Sławoj Leszek Głódź. Dyspensy udzielił również administrator diecezji siedleckiej bp Piotr Sawczuk, który uwzględnił fakt, że „piątek 2 maja br. przypada między dwoma dniami ustawowo wolnymi od pracy, kiedy to w sposób szczególny dziękujemy Bogu za dar wolnej Ojczyzny, co sprzyja organizowaniu spotkań patriotycznych, rodzinnych i towarzyskich” Potrawy mięsne można będzie spożywać też na terenie diecezji bielsko-żywieckiej, gdzie dyspensy udzielił bp Roman Pindel. Ponadto z dyspensy od pokutnego charakteru piątku 2 maja będą mogli skorzystać wierni ordynariatu polowego. „Święto Flagi Narodowej obchodzone w naszej Ojczyźnie w dniu 2 maja, w przeddzień uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, przeżywane jest w sposób uroczysty, szczególnie w Wojsku Polskim. W związku z tym, że w bieżącym roku dzień ten przypada w piątek, zgodnie z kanonem 87 Kodeksu Prawa Kanonicznego oraz art. II § 1 Konstytucji Apostolskiej Spirituali Militum Curae, niniejszym udzielam dyspensy wszystkim wiernym Ordynariatu Polowego od przestrzegania pokutnego charakteru tego dnia, zwalniając z obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych” – napisał w wydanym dziś dekrecie bp Józef Guzdek. W Kościele katolickim w Polsce, wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów należy zachowywać we wszystkie piątki w roku Dyspensa jest zawsze jednorazowym zwolnieniem z przestrzegania konkretnego przykazania kościelnego, natomiast od przykazań Bożych nikt nie może dyspensować. Dyspensa może być udzielona tylko w pewnych okolicznościach i dla konkretnej osoby lub konkretnej grupy osób. Najczęściej dotyczy ona zwolnienia z obowiązku powstrzymania się od spożywania potraw mięsnych i od zabawy w piątki. Biskup udziela też różnego rodzaju dyspens związanych z zawieraniem małżeństw. W większości wypadków biskupi udzielili swoim diecezjanom dyspens na podstawie kanonu 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego (KPK), który głosi: „Biskup diecezjalny może dyspensować wiernych - ilekroć uzna to za pożyteczne dla ich duchowego dobra - od ustaw dyscyplinarnych, tak powszechnych, jak i partykularnych, wydanych przez najwyższą władzę kościelną dla jego terytorium lub dla jego podwładnych, jednak nie od ustaw procesowych lub karnych ani od których dyspensa jest specjalnie zarezerwowana Stolicy Apostolskiej lub innej władzy”.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: spotkanie odpowiedzialnych za formację stałą kapłanów

2025-04-28 19:20

[ TEMATY ]

spotkanie

formacja kapłanów

formacja stała

BP KEP

W poniedziałek w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie odbyła się 9. ogólnopolska sesja poświęcona formacji, życiu i posłudze prezbiterów. Przewodniczył jej bp Damian Bryl, przewodniczący Zespołu ds. Przygotowania Wskazań dla Formacji Stałej i Posługi Prezbiterów w Polsce.

Podczas dziewiątego już spotkania osób odpowiedzialnych za formację stałą w diecezjach i zgromadzeniach, jej uczestnicy zastanawiali się nad rolą środowiska posługi i formacji prezbiterów oraz nad sytuacjami, które wymagają podjęcia specjalnych działań, zarówno w formie prewencji, jak i wsparcia w doświadczeniach. Do wybranych zagadnień wprowadzili ks. Grzegorz Strzelczyk i Magdalena Jóźwik, którzy również moderowali dyskusję. Dzisiejsza debata podczas sesji o prezbiterach skupiona była wokół dwóch grup tematycznych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję