Łodzianie w niedzielne popołudnie przeszli w marszu pamięci dla św. Jana Pawła II,
z racji na niedawną 20. rocznicę śmierci papieża.
Łódzki Marsz papieski św. Jana Pawła II wyruszył z okolic pomnika św. Faustyny -
przy kościele św. Faustyny w Łodzi, ulicą Piotrkowską, do pomnika papieża
znajdującego się przy archikatedrze łódzkiej.
Tegoroczny Marsz rozpoczął się
punktualnie o godzinie 15.00 odmówieniem Koronki do Bożego Miłosierdzia. Po
krótkim słowie wstępnym ks. Wiesława Potakowskiego, proboszcza parafii na Placu
Niepodległości, marsz uformował się i wyruszył w kierunku katedry. Wierni trzymali w
rękach portrety papieża, flagi biało-żółte oraz śpiewniki, w których znalazły się teksty
pieśni kościelnych i patriotycznych. Na czele marszu Rycerze św. Jana Pawła II nieśli
baner informujący o marszu oraz relikwie Ojca Świętego, a tuż za nimi figurkę Matki
Boskiej Fatimskiej, która jak to wielokrotnie powtarzał Jan Paweł II, cudownie
uchroniła go przed śmiercionośną kulą zamachowca.
Po drodze wierni słuchali kilku
słów papieża, śpiewali pieśni i modlili się. Po dojściu pod pomnik na placu
katedralnym, odmówiona została Litania do św. Jana Pawła II, siostry zakonne
złożyły kwiaty, zaś wszyscy odśpiewali ukochaną pieśń Ojca Świętego – „Barkę”.
Pierwszy Marsz dla Jana Pawła II, tzw. Biały Marsz odbył się w Łodzi dzień po
odejściu papieża do Domu Ojca – 3 kwietnia 2005 roku. Był to spontaniczny wyraz
łodzian i mieszkańców całego regionu, którzy w przeszli z Placu Wolności pod
bazylikę archikatedralną, ze zniczami i kwiatami w dłoniach, by oddać hołd
największemu z Polaków. Ostatni Łódzki Marsz św. Jana Pawła II odbył się 13
października ub.r. w XXIV Dzień Papieski, obchodzonym pod hasłem „Św. Jan Paweł
II. Ewangelia starości i cierpienia”.
W lipcu dokonano dewastacji drzwi bazyliki archikatedralnej w Łodzi. Po kilku dniach
sprawcę zatrzymała łódzka policja, zaś w minionym tygodniu Sąd Rejonowy dla Łodzi –
Śródmieścia uznał winnym sprawcę i nakazał pokrycie kosztów naprawienia powstałej
szkody.
Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada
powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.
Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów
- ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić
chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa
nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą
pościć”
- Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, sprawowanej w katedrze na Wawelu.
W czasie homilii abp Marek Jędraszewski wskazał na siedem odsłon tego „wyjątkowego wieczoru i nocy, do których od samego początku zdążała publiczna działalność Jezusa z Nazaretu”. Po pierwsze były to wieczór i noc „paschalnej wieczerzy”, po drugie – „miłości służebnej”. W tym kontekście metropolita krakowski zwrócił uwagę na gest umycia nóg Apostołów przez Jezusa oraz słowa ustanowienia Eucharystii. – Poprzez te słowa Pan Jezus przemienił swoją śmierć, to co go miało spotkać nazajutrz na krzyżu, w dar z siebie samego, na dar ofiarny odkupienia. To ciało miało być wydane za nas. Jego krew miała być przelana za nasze grzechy. To był Jego dar z siebie do końca – mówił arcybiskup, zaznaczając, że dlatego Eucharystia jest dziękczynieniem za dar śmierci Chrystusa. – Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – dodawał.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.