Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Konkurs „Ars et gloria”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiara i sztuka są nierozerwalnie ze sobą związane. Ta więź jest szczególnie silna w muzyce. Nie ma takiego gatunku muzycznego, w którym nie znajdziemy religijnych odwołań – począwszy od muzyki współczesnej, skończywszy na kompozycjach symfonicznych. Oczywiście ciężar gatunkowy jest różny, w zależności od rodzaju wykonywanej muzyki.

Aby poziom muzyczny pokazać w pełnym blasku, ks. dr hab. Paweł Sobierajski – wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a jednocześnie diecezjalny duszpasterz środowisk twórczych diecezji sosnowieckiej, organizuje autorski projekt o nazwie: „Ars et gloria”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Ars et gloria” to I Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej. Patronat honorowy nad konkursem sprawują metropolita katowicki abp Wiktor Skworc i prof. dr hab. Tomasz Miczka, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach. Opiekę medialną nad przeglądem roztacza Tygodnik Katolicki „Niedziela”.

Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej organizowany jest przez Instytut Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Pierwsza edycja konkursu odbędzie się w dniach od 24 do 27 września br. w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Reklama

– Celem konkursu jest popularyzowanie wokalnych dzieł muzyki sakralnej, wspieranie jednostek wybitnych w ich kształceniu wokalnym, nawiązanie kontaktu z młodzieżą szczególnie uzdolnioną wokalnie i coroczne promowanie Instytutu Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – powiedział ks. dr hab. Paweł Sobierajski, pomysłodawca przedsięwzięcia. Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie klas wokalnych szkół muzycznych II stopnia lub studenci kierunków muzycznych innych niż wokalistyka, urodzeni po 31 grudnia 1993 r. Zakwalifikowanych do I etapu zostanie tylko 50 wykonawców.

Jakie są warunki uczestnictwa w I Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej? Kandydaci zostaną poinformowani pocztą elektroniczną o wpisaniu na listę uczestników konkursu po zalogowaniu się na stronie: www.am.katowice.pl/arsetgloria. Uczestnik konkursu może wystąpić z prośbą o współpracę z pianistą – akompaniatorem akredytowanym przy konkursie (organizatorzy nie zapewnianą ani zakwaterowania, ani wyżywienia uczestnikom konkursu).

Reklama

Jest o co walczyć, bowiem oprócz splendoru międzynarodowego zwycięstwa organizatorzy przewidzieli trzy główne nagrody, w wysokości: I miejsce – 3000 zł, II miejsce – 2000 zł, III miejsce – 1000 zł. Przewidziano również wyróżnienia i nagrody specjalne, m.in. za najlepsze wykonanie utworu należącego do jednej z poniższych kategorii: sakralnej arii oratoryjno-kantatowej, pieśni maryjnej, pieśni eucharystycznej, pieśni artystycznej o tematyce bożonarodzeniowej, pasyjnej, wielkanocnej, sakralnej pieśni kompozytora urodzonego po 1900 r., sakralnej pieśni kompozytora śląskiego. Jednak jury I Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej zastrzega sobie prawo innego podziału nagród, co może wpłynąć na ich wysokość. Pierwsza nagroda będzie zawsze przyznawana albo w całości, albo w ogóle nie będzie przyznawana. Przewidziano także nagrody pieniężne dla wyróżniających się pedagogów oraz pianistów – akompaniatorów, współautorów sukcesu swoich uczniów.

Wykonawców I Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej będzie oceniać siedmioosobowe jury, którego skład zostanie podany w dniu rozpoczęcia konkursu. Jury będzie oceniać występy uczestników w skali od 0 do 25 punktów. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 26 września br., podczas koncertu laureatów w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureaci konkursu odbierający nagrodę zobowiązani są do wzięcia bezpłatnego udziału w koncercie laureatów w Akademii Muzycznej w Katowicach wieczorem trzeciego dnia konkursu oraz w koncercie laureatów organizowanym w dniu następnym w parafii sponsorującej nagrody konkursowe oraz do wykonania podczas tych koncertów utworów wskazanych przez jury.

I jeszcze jedna ważna rzecz – obowiązujący repertuar konkursowy. Do I etapu przesłuchań konkursowych należy przygotować: dowolną pieśń sakralną lub arię sakralną w obcym języku nowożytnym; sakralną arię oratoryjno-kantatową (barokowa lub klasyczna) oraz sakralny utwór romantyczny polskiego kompozytora. Maksymalny czas prezentacji to 10 minut. Etap II – maksymalny czas prezentacji 15 minut – należy przygotować: sakralną pieśń współczesnego kompozytora urodzonego po 1900 r.; sakralną romantyczną arię oratoryjno-kantatową oraz sakralny utwór śląskiego kompozytora. W przypadku poważnych problemów z przygotowaniem stosownego repertuaru, uczestnik konkursu powinien wykonać w swoim programie przynajmniej trzy różne utwory sakralne, zastępując kolejne trzy utworami świeckimi (np. pieśń, aria oratoryjno-kantatowa, aria operowa). Uczestnik konkursu musi wykonać wszystkie utwory z pamięci, zarówno podczas przesłuchań konkursowych, jak i podczas koncertów laureatów. Uczestnik konkursu może w II etapie powtórzyć tylko jeden utwór wykonywany w I etapie konkursu. Przekroczenie określonego w regulaminie czasu prezentacji w danym etapie może skutkować dyskwalifikacją uczestnika. Arie oratoryjno-kantatowe i operowe mogą być wykonywane wyłącznie w oryginalnych tonacjach z zachowaniem oryginalnego języka kompozycji i rodzaju głosu wykonawcy. Pieśni można wykonywać w dowolnych tonacjach i tłumaczeniach. Więcej informacji na stronie: www.am.katowice.pl/arsetgloria.

2015-01-29 13:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Perły odnalezione w popiele historii

Niedziela kielecka 17/2017, str. 2-3

[ TEMATY ]

muzyka

koncert

Archiwum

Koncert Gaudete w bazylice wiślickiej

Koncert Gaudete w bazylice wiślickiej

Kiedyś muzyką liturgiczną utkaną z harmonicznych dźwięków śpiewanych na chwałę Boga wypełnione były katedry, opactwa i klasztory w Europie. Trudno ją dziś spotkać w zlaicyzowanych krajach, które wyprzedają swoje kościoły lub czynią z nich muzea. Chorał gregoriański można usłyszeć niezwykle rzadko. Chyba że bywa się w buskim Liceum. Tutaj szlachetne, łacińskie pieśni rozbrzmiewały jeszcze niedawno na szkolnych korytarzach... I może wrócą?

Nie ma bardziej uniwersalnego języka liturgii niż łacina i bardziej uroczystego i dostojnego śpiewu liturgicznego nad chorał, który z niej bezpośrednio wyrasta. Ten unikatowy język modlitwy przechodził wiele reform. Śpiewy liturgiczne uporządkował papież Grzegorz Wielki, stąd nazwa chorału, ale ostatecznie ten gatunek ukształtował się, jak wskazują muzykolodzy, w VIII wieku w St. Gallen. Ostatecznie nie ma jednego kanonu chorału. Każdy chorał jest jednogłosowy, ważne są melizmaty – czyli śpiew na jednej sylabie wielu dźwięków. Potęga tej muzyki: to harmonia, powaga, dostojeństwo, pewien mistycyzm i ascetyzm łączący się zapewne z historią zgromadzeń zakonnych, w jakich chorał rozbrzmiewał od wieków: benedyktynów, franciszkanów, dominikanów i obecny jest (z pewnymi przerwami) do dziś. Wraz z reformą Soboru Watykańskiego II, która wprowadziła do liturgii języki narodowe zamiast łaciny, równocześnie niejako „wygaszono” w kościołach stopniowo części stałe śpiewane, chociaż ojcowie Soboru przyznali chorałowi pierwszeństwo i uznali go za własny śpiew liturgii rzymskiej. Elementy chorału pozostały. W Wigilię Paschalną np. zabrzmiał mocą liturgiczny starożytny hymn „Exultet” – Orędzie paschalne, w którym cały Kościół wyśpiewuje wspaniałość dzieła Odkupienia człowieka, historię Zbawienia. Chorał zatem daje duchowe doświadczenie wchodzenia w centrum wielowiekowej Tradycji Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski ustanowił miejsca jubileuszowe w archidiecezji gnieźnieńskiej

Wypełniając wolę Stolicy Apostolskiej wyrażoną w dekrecie wydanym z upoważnienia papieża Franciszka przez Penitencjarię Apostolską 13 maja 2024 roku, dotyczącym możliwości uzyskania odpustu podczas Zwyczajnego Jubileuszu Roku 2025, Prymas Polski abp Wojciech Polak ustanowił następujące miejsca na terenie archidiecezji gnieźnieńskiej, w których odpust ten można uzyskać:

Gniezno - bazylika archikatedralna pw. Wniebowzięcia NMP
CZYTAJ DALEJ

„TAK dla edukacji, NIE dla deprawacji”. Projekt MEN skrajnie antyrodzinny i antyspołeczny

2024-12-02 16:38

[ TEMATY ]

edukacja

edukacja seksualna

edukacja zdrowotna

PAP/Leszek Szymański

„TAK dla edukacji, NIE dla deprawacji” - z takimi hasłami protestowali wczoraj w Warszawie wszyscy, którym na sercu leży przyszłość naszych dzieci i wnuków, a tym samym przyszłość Polski. Zastąpienie wychowania do życia w rodzinie edukacją zdrowotną, to tak naprawdę propagandowe posunięcie - kiedy przeczytamy założenia podstawy programowej nowego przedmiotu, to okazuje się, że to w istocie edukacja seksualna. To nic innego, jak furtka do tego, żeby szkoły, ale przede wszystkim umysły dzieci oraz młodzieży otworzyć na seksualizację, na promowanie ideologii LGBT+, jednym słowem na deprawację, która z rzetelną edukacją nie ma nic wspólnego.

• wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów (Art. 1 pkt 3),
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję