Reklama

Aspekty

Na chwałę Bogu i służbę Kościołowi

O muzycznych rekolekcjach dla dorosłych z ks. Łukaszem Parniewskim rozmawia ks. Adrian Put

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 5/2017, str. 6

[ TEMATY ]

rozmowa

Archiwum ks. Łukasza Parniewskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. ADRIAN PUT: – W naszych kościołach najczęściej o muzykę kościelną dba organista. Czasem możemy spotkać grupy lub schole muzyczne złożone z dzieci lub młodzieży. Tylko w większych kościołach znajdują się chóry bądź zespoły złożone z dorosłych członków. Czy śpiew chóralny jest zarezerwowany tylko dla najmłodszych w Kościele?

KS. ŁUKASZ PARNIEWSKI: – Trudno powiedzieć, że jest zarezerwowany dla najmłodszych. Tam, gdzie spotykamy w świątyniach zespoły, schole dziecięce czy młodzieżowe, najczęściej podejmują one posługę na Eucharystiach skierowanych dla tej właśnie konkretnej grupy uczestników liturgii. Posługują na Mszach św. z udziałem dzieci czy młodzieży, na nabożeństwach młodzieżowych i raczej nie decydują się na wyjście poza ten teren. Chóry czy zespoły dorosłych pojawiają się rzadziej, bo muszą być bardziej wszechstronne, a tę rolę zazwyczaj odgrywa właśnie organista. Stąd niektórym wydaje się, że skoro on jest, to sprawa śpiewu na liturgii jest załatwiona.

– Dlaczego dorośli unikają zaangażowania w tę część służby liturgicznej? Łatwiej spotkać lektorów lub szafarzy niż kantorów czy zespół śpiewaczy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Po prostu posługa śpiewem podczas liturgii wymaga więcej wysiłku. Przy funkcji ministranta czy lektora nie potrzeba poświęcenia szczególnie dużo czasu, nie umniejszając wagi tych funkcji. Śpiew natomiast wymaga wysiłku, a co za tym idzie – czasu. Szczególnie dobre przygotowanie śpiewu wielogłosowego wymaga wielu prób: nauki melodii, zgrania głosów, instrumentów, jeśli są itp. Przygotowanie to nie jest jednorazowe, powinno się odbywać cyklicznie, pieśni bowiem jest wiele. Zazwyczaj też musi to być większy zespół śpiewaczy. Dorośli prowadzący życie rodzinne i zawodowe mają często mniejsze możliwości dysponowania tym czasem. Tym bardziej trzeba docenić tych, którzy pomimo swych zajęć podejmują się posługi śpiewem.

– Od pięciu lat z propozycją dla dorosłych zainteresowanych muzyką kościelną wychodzi diecezjalna diakonia muzyczna Ruchu Światło-Życie naszej diecezji. Proszę rozszyfrować pojęcie ORAMuz i powiedzieć coś więcej o tej inicjatywie.

– ORAMuz to Oaza Rekolekcyjna Animatorów Muzycznych. Są to krótkie weekendowe rekolekcje, w których uczestnicy wraz z prowadzącymi mogą wspólnie dzielić się doświadczeniem swojej posługi. Niejako w pigułce prezentowane są treści dotyczące posługi muzycznej na rekolekcjach, w parafiach, na liturgii i nabożeństwach. Poza tym jest czas na modlitwę, wieczorną adorację obficie upiększoną śpiewem oraz naukę wartościowych śpiewów wielogłosowych. Niezapomniany klimat rokitniańskiego sanktuarium sprawia, że nie mamy tu do czynienia jedynie z warsztatem muzycznym. ORAMuz jest również przeżyciem duchowym.

Reklama

– W naszej diecezji odbywa się w ciągu roku bardzo wiele różnych warsztatów muzyki liturgicznej. Czy ORAMuz to już nie za dużo? Do kogo skierowane są te rekolekcje?

– Rzeczywiście warsztatów jest dużo i uczestniczy w nich zazwyczaj bardzo wiele osób. I dobrze. Zadaniem tego typu warsztatów jest zachwycić uczestników pięknem śpiewu liturgicznego. Ale zachwyt nie wystarczy. Trzeba pójść krok dalej. ORAMuz daje wskazania, jak w warunkach konkretnych wspólnot parafialnych czy oazowych wykorzystać swe muzyczne umiejętności na chwałę Bogu i służbę Kościołowi. Kierujemy te rekolekcje do osób z Domowego Kościoła, oazy dorosłych, do animatorów muzycznych oazy młodzieżowej, a także do tych, którzy już posługują w istniejących zespołach czy scholach.

– Jak spożytkować wiedzę i umiejętności zdobyte podczas ORAMuz? Czemu ostatecznie ma służyć ten typ rekolekcji?

– ORAMuz ma sprzyjać posłudze idącej w dwóch kierunkach. Pierwszy, to posługa muzyczna podczas rozmaitych rekolekcji – zazwyczaj są to rekolekcje oazowe. Pokazujemy, jak uwzględniać poziom muzyczny uczestników rekolekcji i jak roztropnie proponować śpiewy, aby były poprawne, sprzyjały prawdziwej modlitwie, a jednocześnie rzeczywiście były możliwe do wykonania. Drugi kierunek, to posługa muzyczna w parafiach. Tu również przydaje się umiejętność swego rodzaju odnalezienia się w repertuarze, tak aby był piękny, dostosowany do umiejętności i możliwości scholi, zespołu, a jednocześnie dopasowany do konkretnej liturgii. Wielką zaletą ORAMuz jest to, że dokonuje się to na bazie rzeczywistych, często wieloletnich doświadczeń animatorów i uczestników. To praktycy posługi muzycznej kształtują te rekolekcje, a nie jedynie teoretycy muzyki liturgicznej. Poza tym ORAMuz staje się również swego rodzaju bramą do wejścia w szeregi diakonii muzycznej Ruchu Światło-Życie diecezji zielonogórsko-gorzowskiej, która posługuje nie tylko na polu oazowym, ale również na wydarzeniach ogólnodiecezjalnych.

– I jeszcze jedno. Gdyby ktoś zechciał uczestniczyć w ORAMuz, to co powinien zrobić?

– Zgłoszenia przyjmujemy drogą internetową przez formularz na stronie www.kamuzo.net. Z każdym rokiem uczestników jest więcej, więc chętni nie powinni zbytnio zwlekać.

2017-01-25 15:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Mój numer 7712

Niedziela przemyska 2/2002

[ TEMATY ]

wywiad

rozmowa

Auschwitz

PolandMFA / photo on flickr

Ks. Edward Kołodziej: - W jakim okresie życia zastała Panią wojna i w jakich okolicznościach nastąpiło aresztowanie?

STANISŁAWA ŚLEDZIEJEWSKA-OSICZKO: - Miałam już prawie 14 lat, kiedy wybuchła wojna, która ogromnie zmieniła moje życie. Krótko pracowałam jako wolontariuszka w szpitalu polowym przy rannych i umierających. Aresztowano mnie w Lublinie w lutym 1941 r. Gestapo - to 2 tygodnie lęku o to, czy wytrzymam bicie na zeznaniach, czy się załamię. Zeznania odbywały się w nocy, a nad ranem wrzucano do cel tych więźniów, którzy sami nie mogli zejść. Widok był okropny. Wytrzymałam psychiczne tortury i do dziś uważam, że potraktowano mnie "ulgowo" ze względu na młodociany wiek. Potem był prawie 7-miesięczny pobyt w więzieniu na lubelskim zamku.

CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Żonkilowa Kwesta

2024-04-30 15:27

[ TEMATY ]

hospicjum

Wałbrzych

Renata Wierzbicka

żonkilowa kwesta

Ryszard Wyszyński

Wolontariusze Wałbrzyskiego Hospicjum im. Jana Pawła II w zaangażowania podczas Żonkilowej Kwesty

Wolontariusze Wałbrzyskiego Hospicjum im. Jana Pawła II w zaangażowania podczas Żonkilowej Kwesty

Serca mieszkańców regionu wałbrzyskiego ponownie rozgrzała charytatywna inicjatywa, która zyskuje na znaczeniu z każdym rokiem.

Podczas kolejnej edycji Żonkilowej Kwesty, zorganizowanej pod patronatem bp Marka Mendyka, lokalna społeczność wykazała się niezwykłą hojnością, wspierając działania Wałbrzyskiego Hospicjum na rzecz najbardziej potrzebujących. Kwesta zorganizowana przez wałbrzyski oddział Polskiego Towarzystwa Opieki Paliatywnej trwała od 23 do 30 kwietnia i zgromadziła niemal tysiąc wolontariuszy – głównie uczniów i młodzieży z lokalnych szkół, którzy z balonami i żonkilami w rękach i żółtymi koszulkami na sobie, zbierali fundusze na ważny cel. Dzięki ich zaangażowaniu oraz hojności darczyńców, zbierane środki mają wesprzeć zakup nowego sprzętu medycznego oraz finansować rehabilitację dzieci, które znajdują się pod opieką Wałbrzyskiego Hospicjum im. św. Jana Pawła II. To placówka, która nie tylko zapewnia opiekę stacjonarną i domową dla setek pacjentów, ale również prowadzi poradnię opieki paliatywnej skupiającą się na wsparciu dla terminalnie chorych dzieci oraz dzieci osieroconych.

CZYTAJ DALEJ

Mikołów: Dziecko w Oknie Życia

2024-05-01 11:12

[ TEMATY ]

okno życia

Pixabay.com

W Oknie Życia znajdującym się na terenie Ośrodka dla Osób Niepełnosprawnych Miłosierdzie Boże w Mikołowie Borowej Wsi we wtorek 30 kwietnia 2024 r. znaleziono dziewczynkę. Na miejsce, wezwano pogotowie i policję. Dziewczynka została przebadana przez personel medyczny, który określił, że jest zdrowa. Niemowlę zostało zabrane przez pracowników służby zdrowia na dalszą obserwację i opiekę. To już drugie dziecko, które znalazło się w mikołowskim Oknie Życia.

Okno życia to specjalnie przygotowane miejsce, w którym matka może anonimowo zostawić swoje nowonarodzone dziecko. Zlokalizowane jest zawsze w dostępnym, a zarazem dyskretnym miejscu, otwartym przez całą dobę. Jest ostatecznością w tych wypadkach, gdzie nie doszło do zrzeczenia się praw rodzicielskich i przekazania dziecka do adopcji drogą prawną. Z jednej strony ma zapobiegać porzuceniom niemowląt, a z drugiej, być nieustannym głosem za życiem oraz alternatywą dla wyboru śmierci i aborcji.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję