Dzisiejsza młodzież dobrze sobie zdaje sprawę, że bez Boga życie traci sens, jest absurdalne. Z Bogiem zaś nawet najcięższy krzyż staje się w ostateczności zwycięstwem, gdyż niesiony przez życie z Jezusem
jest znakiem zwycięstwa nad złem oraz śmiercią. To młodzież garnie się tłumnie do nauczającego i zarazem wymagającego Papieża, uczęszcza na katechizację, współuczestniczy w Ofierze Mszy św. Bogaty młodzieniec,
choć jeszcze nie w pełni doskonały na miarę swoich możliwości, zwraca się do Jezusa zatroskany o swoje życie wieczne: "Nauczycielu dobry, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?" (Łk 18, 18). "Chłopiec
ten przestrzegał przykazań Bożych - jak sam o sobie mówi - od swojej młodości". Dlatego Chrystus "spojrzał na niego z miłością" i pouczył, czego mu jeszcze brakuje.
Dzisiejsza młodzież też kocha Boga, wyrażając swoją miłość także poprzez swoje zaangażowanie twórcze. Przedstawiciele istniejącego przy parafii pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Ostrołęce
Koła Aktywności Twórczej zaprezentowali swoją twórczość poetycką 28 lutego br. w tutejszej galerii. Na tle muzyki, stosownych dekoracji członkowie Koła przedstawiali swoje wiersze. Ich tematyka w znacznej
mierze miała charakter religijny. Młodzi poeci (Karol Samsel, Anna Sadłowska, Joanna Nowicka, Agata Sierzputowska) mówili także o swoich zainteresowaniach. Dwoje młodych twórców - Karol Samsel i Anna
Sadłowska jest członkami przyparafialnego Koła Aktywności Twórczej. Opiekunem literackim Koła jest Edyta Maria Pliszka, zaś opiekunem artystycznym Grażyna Zięba. Wszyscy uczęszczają do Liceum Ogólnokształcącego.
Spotkanie literackie wzbogaciła pantomima w wykonaniu uczennic tegoż liceum. Opiekunem literackim młodzieży jest polonistka Ewa Bucińska. Mottem wieczoru literackiego była starożytna sentencja Non
omnis moriar, co znaczy: "Nie wszystek umrę".
Dziś, 6 stycznia, Kościół obchodzi uroczystość Objawienia Pańskiego, w tradycji znaną jako Trzech Króli. Na Wschodzie była ona znana już w III w. Sto lat później pojawiła się także na Zachodzie, gdzie przeobraziła się w święto Trzech Króli. W liturgii uroczystość ta wiąże się nierozerwalnie z Bożym Narodzeniem.
Ewangelia św. Mateusza mówi o Magach lub - według innych tłumaczeń - Mędrcach ze Wschodu, którzy idąc za gwiazdą przybyli do Jerozolimy i Betlejem szukając nowo narodzonego króla żydowskiego: "Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; upadli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby ofiarowali Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę".
Ustalenie daty obchodów uroczystości Objawienia Pańskiego nie dokonało się przypadkowo. Choć nie została wskazana przez Pismo Święte, to posiada symbolikę opartą na tekstach biblijnych
Zanim przejdziemy do omówienia symboliki kryjącej się pod datą dzienną 6 stycznia, należy najpierw wyjaśnić nazwę uroczystości, którą wówczas obchodzi Kościół. Ta najbardziej rozpowszechniona wśród wiernych w Polsce to święto Trzech Króli. Z kolei w polskiej edycji ksiąg liturgicznych figuruje określenie Objawienie Pańskie. Natomiast w księgach łacińskich i w całej tradycji chrześcijańskiej od początku funkcjonuje nazwa Epifania, pochodząca z języka greckiego (epifaneia), która oznacza „objawienie”, „ukazanie się”. Chodzi o objawienie się Jezusa Chrystusa, Wcielonego Syna Bożego jako Zbawiciela świata. Nazwą „epifania” określano narodzenie Jezusa, Jego chrzest w Jordanie i dokonanie pierwszego cudu na weselu w Kanie Galilejskiej. Taką treść miało pierwotne święto Epifanii, które powstało ok. 330 r. w Betlejem. Obejmowało ono początkowe tajemnice zbawienia, o których informują nas pierwsze rozdziały Ewangelii ze skupieniem się na tajemnicy narodzenia Chrystusa. Epifania ulegała ewolucji wraz z jej rozszerzaniem się poza Palestynę. Na Wschodzie stanie się pamiątką chrztu Jezusa w Jordanie, a na Zachodzie będzie stanowić obchód trzech cudownych wydarzeń (tria miracula) stanowiących początkowe objawienia chwały Bożej Zbawiciela: pokłon Mędrców ze Wschodu, chrzest w Jordanie i cud w Kanie Galilejskiej, przy czym z czasem hołd magów rozumiany jako objawienie się Chrystusa poganom zdominuje niemal wyłącznie łacińską celebrację Epifanii. W ludowej świadomości stanie się ona zatem świętem Trzech Króli ze względu utożsamienie mędrców z królami na podstawie niektórych biblijnych tekstów prorockich, a ich liczba zostanie ustalona w związku z trzema darami, jakimi zostało obdarowane Dzieciątko Jezus. Te różnice między Wschodem a Zachodem nie przekreślają jednak faktu, że istotną tematyką tego obchodu liturgicznego pozostaje objawienie się Boga w Chrystusie.
Do naśladowania pasterzy i Mędrców oraz rozpoznawania Jezusa obecnego w Eucharystii, w ubogim, w opuszczonym, w uwięzionym i stawania się znakiem nadziei dla napotkanych osób zachęcił Ojciec Święty 6 stycznia przed modlitwą „Anioł Pański”.
Nawiązując do liturgii Objawienia Pańskiego papież przeciwstawił trudy i wysiłek podejmowany przez Mędrów ze Wschodu bierności uczonych w Piśmie i faryzeuszy. Zachęcił obecnych do zastanowienia się nad swoją postawą wobec Boga, który wychodzi nam na spotkanie. Zwrócił uwagę, że naśladując pasterzy i Mędrców, możemy rozpoznać Jezusa w Eucharystii, w ubogim, w opuszczonym, w uwięzionym. Przypomniał, że w tradycji mówi się także o czwartym królu, który nie dotarł do Betlejem, gdyż rozdał wszystko ubogim spotkanym po drodze.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.