Reklama

Motywacja do nauki szkolnej

Niedziela przemyska 19/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czasami słyszę jak rodzice mówią "dziecko źle się uczy, bo nie ma motywacji do nauki", "on nie radzi sobie w nauce , bo ma słabą motywację". Jak to jest, że jedne dzieci uczą się chętnie, a inne trzeba zaganiać do nauki? Jak wiadomo, motywacja do nauki odgrywa niezwykle ważną rolę w zdobywaniu wiedzy i w karierze szkolnej ucznia . Dziecko, które ma motywację do nauki, uczy się chętnie, pragnie podnieść swoje umiejętności, dąży do osiągania sukcesów szkolnych. Uczeń, który nie ma motywacji do nauki nie chce się uczyć, nie lubi odrabiać lekcji, unika wysiłku intelektualnego, nie zależy mu na ocenach. Z brakiem motywacji powszechnie łączone jest lenistwo.
Dlaczego jedno dziecko motywację posiada, a inne nie? Psychologia mówi, że motywacja jest w dużej mierze nabywana w trakcie rozwoju człowieka. Co to oznacza dla rodziców? Mianowicie to, że w znacznej części motywacja jest wyuczalna, że podlega wychowaniu. Motywacja może być hamowana, pomniejszana, osłabiana. Zastanówmy się, co może ograniczać motywację dzieci do nauki i jak ją podnosić?
1. Motywację osłabia brak niezbędnej energii potrzebnej do nauki. Dzieje się tak wówczas, kiedy dziecko nie otrzymuje odpowiedniej stymulacji do nauki, kiedy nie jest właściwie pobudzane do pracy szkolnej (np. motywację obniża słabe zainteresowanie rodziców nauką dziecka). Energia do nauki może być wygaszana przez brak wiary w dziecko, zwątpienie i rezygnacja - "z ciebie nic nie będzie". Motywację bardzo często obniża zła atmosfera w domu, słaby kontakt z dzieckiem, kłótnie w rodzinie itp.
2. Słabe uświadomienie dziecka co do celu nauki szkolnej. Jeżeli szkoła traktowana jest jako zło konieczne, trudno budzić motywację do nauki. Motywację do nauki mogą także blokować zbyt wygórowane cele przerastające możliwości dziecka.
3. Brak usystematyzowanych działań. Jeśli dziecko nie posiada odpowiednich warunków do nauki, nie ma zorganizowanego kącika do nauki, spokoju, będzie to mieć negatywny wpływ na motywację do nauki. Dla wzmocnienia motywacji ważne jest określenie harmonogramu dnia.
4. Brak konsekwencji i wytrwałości. Zapracowani i przemęczeni rodzice nie są w stanie dopilnować dzieci w nauce. Motywowanie do nauki to codzienny, trudny obowiązek rodziców. Nie wystarczy zdawkowe pytanie: "lekcje odrobione?", aby wykazać się rodzicielskim zainteresowaniem nauką dziecka . Nawet wówczas, gdy dziecko nie ma nic zadane do domu, dobrze jest przeznaczyć choć kilkanaście minut na zrobienie z dzieckiem jakiejś powtórki lub ćwiczenie z pisania.
Motywację do nauki szkolnej mogą również ograniczać różne czynniki wewnętrzne np. wada wzroku, słuchu, problemy emocjonalne (nerwica szkolna).
Jak widać, motywowanie do nauki jest ważnym zadaniem dla rodziców. Chęć do nauki w dużym stopniu zależy właśnie od wysiłków rodziców. Gdy będziemy odpowiednio pielęgnować jego motywację, prędzej lub później przestanie się uczyć dla "mamy i taty" i zacznie to robić dla siebie.

Bibliografia :
Filipczuk H. Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym Warszawa, 1985
Faber A., Mazlish E. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły, Poznań 1996

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Testament ks. Rapacza dla Polaków w kraju i na emigracji

2024-06-15 08:05

[ TEMATY ]

Ks. Michał Rapacz

wikimedia/pixabay.com

Ks. Michał Rapacz dla Polaków w kraju jak i „dla współczesnej emigracji polskiej to piękny przykład wierności Bogu na wszystkich odcinkach życia, służby Ojczyźnie, umiłowania tradycji narodowych, budzenia patriotyzmu, przyczyniania się do duchowego i moralnego odrodzenia społeczeństwa polskiego" - powiedział portalowi Polskifr.fr ks. Dionizy Jedynak, kapłan archidiecezji krakowskiej, pochodzący z parafii Płoki, gdzie pracował ks. Rapacz. Dziś beatyfikacja ks. Michała Rapacza w Krakowie-Łagiewnikach.

„Osobiście nie znałem ks. Michała Rapacza, gdyż urodziłem się 7 lat po jego męczeńskiej śmierci. Natomiast pamięć o nim była w mojej rodzinie. Moim rodzicom udzielił on ślubu. Od najmłodszych lat, gdy z rodzicami chodziłem na groby zmarłych z rodziny, to zaprowadzali mnie do pobliskiego lasu, bo to było niedaleko od cmentarza, na miejsce zabójstwa. Tam był ustawiony krzyż, tam ludzie zapalali świece, składali kwiaty, pamiętali o nim. Mówili, że to był męczennik" - opowiedział ks. Jedynak, wspominając, jak w czasach dzieciństwa odwiedzał miejsce, gdzie 12 maja 1946 r. został zamordowany przez komunistów ks. Michał Rapacz.

CZYTAJ DALEJ

Bp Przybylski do LSO: bądźcie sługami słowa Bożego

– Ministrant, nie tylko lektor, ma być sługą słowa Bożego – powiedział bp Andrzej Przybylski. Biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej przewodniczył Mszy św. podczas XI Pielgrzymki Liturgicznej Służby Ołtarza Archidiecezji Częstochowskiej do sanktuarium Matki Bożej Mrzygłodzkiej w Myszkowie-Mrzygłodzie.

W homilii podkreślił, że Maryja „przychodzi jako wielka nauczycielka służby ołtarza”. – Matka Boża chce przypomnieć: w czymkolwiek bierzecie udział, cokolwiek robicie, nie zapomnijcie, że jesteście przede wszystkim ministrantami Boga. Nie jesteście tylko sługami ampułek, gongu, dzwonków, wody, wina, takich czy innych czynności, chociaż one są niesłychanie ważnymi znakami. Jeśli jednak będzie służyć tylko znakom, a zapomnicie, że tam jest Pan Bóg, wasza służba będzie bezużyteczna – wyjaśnił bp Przybylski.

CZYTAJ DALEJ

Wąwolnica. II Dzień Rodzin Archidiecezji Lubelskiej

2024-06-16 08:18

Paweł Wysoki

W pierwszą wakacyjną niedzielę, 23 czerwca, w sanktuarium Matki Bożej Kębelskiej odbędzie się II Dzień Rodzin Archidiecezji Lubelskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję