Reklama

Niedziela w Warszawie

Polityka według Kościoła

Obowiązujący w naszym kraju model relacji Państwo – Kościół jest dominujący w Europie – mówili prelegenci na konferencji w Domu Arcybiskupów Warszawskich.

Niedziela warszawska 11/2023, str. IV

[ TEMATY ]

konkordat

Artur Stelmasiak/Niedziela

Polskie unormowania konkordatowe nie odbiegają od europejskich standardów – podkreślił ks. prof. Piotr Stanisz (na zdjęciu z prawej)

Polskie unormowania konkordatowe nie odbiegają od europejskich standardów – podkreślił ks. prof. Piotr Stanisz (na zdjęciu z prawej)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod koniec lutego minęła 25. rocznica ratyfikowania Konkordatu. Minione lata pokazały, że umowa zawarta między Polską a Stolicą Apostolską przyniosła korzyści państwu, polskim katolikom, ale także wiernym innych wyznań. Mimo to w ostatnich miesiącach część polityków zapowiada wypowiedzenie Konkordatu.

Na powyższe aspekty – historyczny i aktualny – zwrócił uwagę kard. Kazimierz Nycz, witając uczestników sympozjum Relacje państwo – Kościół, jakich potrzebuje dziś Polska. Ile autonomii, ile współpracy?. Metropolita wskazał także na potrzebę rzeczowej dyskusji, która pokaże prawdę o polskim konkordacie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Religia w unijnych szkołach

Konkordat to zwyczajowa nazwa umowy regulującej stosunki między danym państwem a Kościołem. W ocenie ks. prof. Piotra Stanisza w „naszym konkordacie” nie ma żadnych nadzwyczajnych zapisów, których nie znaleźlibyśmy w podobnych dokumentach obowiązujących w innych państwach Europy. – Przeciwnie, wykorzystywany w Polsce model relacji Państwo – Kościół jest reprezentatywny dla większości państw Starego Kontynentu – stwierdził naukowiec z KUL.

Reklama

Oczywiście, każda umowa jest nieco inna. Różnice wynikają z historii poszczególnych państw. Natomiast wspólną zasadą wszystkich konkordatów – potwierdzoną także przez unijne orzecznictwo – jest autonomia wspólnot religijnych. Wyklucza ona ingerencję państwa w sprawy wewnętrzne Kościoła. A nawet nakłada na władzę pewne obowiązki. I tak np. we Francji to państwo finansuje remonty świątyń.

Przeciwnicy Konkordatu w Polsce za sprzeczne z zasadą świeckości państwa uważają lekcje religii w szkołach. Tymczasem takie same rozwiązania są w innych krajach. A także w tzw. szkołach europejskich, gdzie lekcji religii uczą się dzieci urzędników unijnych.

– Porównanie rozwiązań obowiązujących w różnych państwach prowadzi do wniosku, że i w tym zakresie polskie unormowania nie odbiegają od europejskich standardów – podkreślił ks. prof. Stanisz.

Dwa aspekty polityki

W opinii bp. Piotra Jareckiego krytyka Konkordatu mniej dotyczy konkretnych zapisów umowy, a bardziej wynika z „nierespektowania nauki Kościoła odnośnie do relacji Kościół – polityka”.

Jak więc Kościół patrzy na politykę? – W swoim nauczaniu społecznym Kościół mówi o dwóch aspektach polityki – powiedział bp Jarecki. Pierwszy związany jest z ogólnie rozumianą kulturą, odwoływaniem się do świata wartości i zasad. W tym wymiarze polityki ma prawo uczestniczyć cały Kościół. Drugi wymiar to praxis polityczna, czyli aktywność związana z kształtowaniem rzeczywistości gminy, miasta czy państwa. Jest to polityka partyjna i ten wymiar aktywności zarezerwowany jest wyłącznie dla świeckich.

– Błędem byłoby utożsamianie się przez Kościół instytucjonalny z jedną formacją polityczną, choćby ona w swoim programie była najbliższą antropologii chrześcijańskiej czy wskazaniom nauki społecznej Kościoła – dodał bp Jarecki i podkreślił. – Kościół ma spełniać rolę krytycznego sumienia społeczeństwa.

2023-03-07 14:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

25. rocznica ratyfikacji Konkordatu pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Stolicą Apostolską

[ TEMATY ]

konkordat

Adobe Stock

23 lutego 1998 r. – po pięcioletniej walce z parlamentarną lewicą – został ratyfikowany Konkordat pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Stolicą Apostolską. W tym dniu w Warszawie dokument ratyfikacyjny został podpisany przez prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego, a w Watykanie ratyfikował go Jan Paweł II. Wymiana dokumentów ratyfikacyjnych nastąpiła 25 marca. Konkordat wszedł w życie miesiąc później 25 kwietnia 1998 r.

Konkordat pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Stolicą Apostolską został podpisany 28 lipca 1993 r. Dokument sygnował Krzysztof Skubiszewski, minister spraw zagranicznych polskiego rządu i abp Józef Kowalczyk, nuncjusz apostolski w Polsce. Konkordat uregulował w formie umowy międzynarodowej relacje między państwem a Kościołem w Polsce w oparciu o zasadę „wzajemnej niezależności i autonomii”. Krótko mówiąc zasada ta potwierdza rozdział Kościoła od państwa, ale w takiej formie, która umożliwia współpracę dla dobra obywateli. Polski konkordat był pierwszą umową państwa postkomunistycznego ze Stolicą Apostolską. Jego przyjęcie - po 48 latach od zerwania konkordatu przez władze PRL w 1945 r., oznaczało – jak to skomentowała Hanna Suchocka - potwierdzenie przynależności Polski do świata Zachodu. Polski konkordat jest jednym z najnowocześniejszych we współczesnym świecie, opiera się na współczesnej doktrynie prawa międzynarodowego oraz relacjach Kościoła do świata polityki zdefiniowanych podczas Soboru Watykańskiego II. Wydawało się, że ratyfikacja konkordatu ze Stolicą Apostolską przez polski Sejm będzie kwestią oczywistą i szybko wejdzie on w życie. Jednak na skutek nie zrozumienia wartości tej umowy parlamentarnej obstrukcji ze strony postkomunistycznej lewicy, ratyfikacja dokumentu nastąpiła dopiero w 5 lat później.
CZYTAJ DALEJ

Będzie proces beatyfikacyjny kard. Gantina z Beninu

2025-01-31 14:22

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Fotograf des Vatikan/commons.wikimedia.org

Bernardin Gantin

Bernardin Gantin

Konferencja biskupia włoskiego regionu Lacjum wyraziła zgodę na rozpoczęcie procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego kard. Bernardina Gantina - długoletniego prefekta Kongregacji ds. Biskupów i dziekana Kolegium Kardynalskiego, jednej z najwybitniejszych postaci Kościoła katolickiego ostatnich czasów, nie tylko w Afryce.

Bernardin Gantin urodził się 8 maja 1922 r. w miejscowości Toffo na terenie stołecznej archidiecezji Kotonu w dawnym Dahomeju (obecnie Benin). Jego ojciec był pracownikiem kolei żelaznej, co znalazło odzwierciedlenie w jego nazwisku, które w języku miejscowym oznacza „żelazne drzewo” i w jego herbie biskupim. Po studiach w swym kraju ojczystym i na Papieskim Uniwersytecie Urbanianum w Rzymie 14 stycznia 1951 roku w Kotonu przyjął święcenia kapłańskie, po czym pracował duszpastersko w swej archidiecezji, a następnie kontynuował studia w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Mimo przyjęcia tysięcy imigrantów z Ukrainy, Polska nie będzie zwolniona z „mechanizmu solidarności”

2025-01-31 20:06

[ TEMATY ]

imigranci

Komisja Europejska

Adobe Stock

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

Komisja Europejska stwierdziła, że Polska jest związana wszystkimi aktami prawnymi wchodzącymi w skład Paktu o migracji i azylu, a na gruncie prawa unijnego nie istnieją prawne możliwości zwolnienia Polski z wdrożenia jakichkolwiek elementów Paktu - informuje Ordo Iuris.

15 listopada 2024 roku polski deputowany do Parlamentu Europejskiego Marcin Sypniewski (Nowa Nadzieja/Konfederacja/Europa Suwerennych Narodów) wniósł do Komisji Europejskiej pismo w trybie art. 144 Regulaminu Parlamentu Europejskiego, na mocy którego członkowie PE, grupy polityczne i komisje parlamentarne mogą zwracać się z pytaniami do różnych organów i instytucji Unii Europejskiej. Przedmiotem wniosku były kwestie dotyczące unijnego Paktu o migracji i azylu, osadzone w kontekście wypowiedzi Premiera Donalda Tuska oraz Komisarz Unii Europejskiej do Spraw Wewnętrznych, Ylvy Johansson. Politycy wskazywali, iż Polska, w związku z przyjęciem dużej liczby ukraińskich uchodźców w okresie rosyjskiej agresji na Ukrainę, będzie częściowo lub całkowicie zwolniona z postanowień Paktu o migracji i azylu, dotyczących relokacji imigrantów. Jednym z najbardziej kontrowersyjnych i najczęściej komentowanych elementów Paktu są bowiem postanowienia dotyczące tzw. „mechanizmu solidarności”, w ramach którego Komisja Europejska oraz Rada Unii Europejskiej mogą zobowiązać określone państwo członkowskie UE do przyjęcia imigrantów z innego państwa członkowskiego, zmagającego się napływem uchodźców. W przypadku odmowy, państwo członkowskie zmierzy się z konsekwencjami pod postacią sankcji finansowych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję