Reklama

Polska

Umrzeć z nadziei. Wrocławska modlitwa za uchodźców

Nieprzypadkowo na miejsce ekumenicznego nabożeństwa wybrane zostało Sanktuarium Jasnogórskiej Matki Kościoła. Kościół przy ul. św. Antoniego to jedna ze świątyń Dzielnicy Wzajemnego Szacunku, w której znajduje się także synagoga, prawosławny sobór oraz kościół ewangelicko-augsburski.

[ TEMATY ]

uchodźcy

modlitwa

Alexas_Fotos/pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W środę 23 września pod przewodnictwem bp. Andrzeja Siemieniewskiego rozpoczęło się wyjątkowe nabożeństwo, w którym udział wzięli proboszcz paulińskiej parafii o. Mirosław Bijata, ks. Marcin Orawski z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego oraz ks. mitrat Jerzy Szczur z Katedry Prawosławnej. Wśród obecnych pojawili się przedstawiciele rodzin syryjskich, mieszkających we Wrocławiu i Oławie oraz rodzin z Ukrainy, przyjętych przez mieszkańców wrocławskiego Strachocina.

Uchodźcy, imigranci, repatrianci

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W liturgii słowa pojawiły się teksty z Księgi Wyjścia i Listu do Rzymian, przeczytane także w języku rosyjskim i arabskim oraz Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie z Ewangelii wg św. Łukasza. Komentując ten fragment Ewangelii bp Siemieniewski zwrócił uwagę na konieczność rozróżniania trzech pojęć: uchodźcy, imigranci oraz repatrianci. - Pomoc należy się każdemu. Zdajemy sobie jednak sprawę, że nie możemy pomóc wszystkim i na pewno nie wszystkim na raz. Uzasadnione jest więc pytanie, komu pomóc w pierwszej kolejności?

Bp Siemieniewski zaznaczył, że grupy najbardziej zagrożone to jazydzi i chrześcijanie, którzy giną ze względu na swoją wiarę. Odnosząc się do słów abp. Józefa Kupnego: „nie można dzielić ludzi na lepszych i gorszych, bardziej i mniej godnych ratowania życia” bp Siemieniewski przytoczył zaistniałą niedawno sytuację, gdy mieszkający w Mariupolu Polacy napisali list do polskiego rządu z prośbą o ewakuację ich z objętego działaniami zbrojnymi terenu. Otrzymali odpowiedź, że decyzji o ewakuacji nie podjęto i nie planuje się żadnych dodatkowych działań. - Nie może być tak, że dla jednych ludzi zwołuje się szczyty na szczeblu europejskim, a dla innych nie przewiduje się ewakuacji. Duchowny zachęcił, by iść drogą, którą wybrał miłosierny Samarytanin i otwierać serca na potrzebujących naszej pomocy.

To my zapomnieliśmy o Bogu!

Reklama

Przedstawicielka rodziny, która uciekła z Krymu, ponieważ nie zgodziła się na przyjęcie rosyjskiego obywatelstwa, podziękowała Polsce i Polakom za okazane jej rodzinie wsparcie i możliwość życia w bezpieczeństwie i pokoju. Świadectwem podzielił się także Esan, jeden z Syryjczyków sprowadzonych do Wrocławia przez wspólnotę Hallelu Jah. - Wielu z nas może zadawać sobie pytanie, dlaczego tak się stało, dlaczego wojna dosięgła właśnie nas. Niektórych może to doprowadzić do pytania: gdzie jest Bóg? Odpowiedź jest prosta: to my zapomnieliśmy o Bogu! Syryjczyk opowiedział, jak wraz z rodziną dotarł do Wrocławia, dzięki czemu może mieszkać ze swoimi bliskimi po 6 latach rozłąki. Zachęcił, by pokazywać innym, jak piękną wiarą jest chrześcijaństwo i dawać świadectwo o dobroci Boga. Głos zabrał również przedstawiciel wrocławskich baptystów, którzy przez dwa miesiące gościli Syryjczyków. - To, co nazywamy dziś katastrofą humanitarną, to składowa dramatu pojedynczych ludzi. To, co możemy dziś zrobić, to pomóc konkretnemu człowiekowi.

Umrzeć z nadziei

Wrocławska modlitwa za uchodźców, opatrzona hasłem „Umrzeć z nadziei” odbywała się w tym samym czasie w kilku miastach w Polsce, m.in. w Poznaniu, Krakowie i Warszawie. Częścią nabożeństwa była modlitwa wiernych w intencji uchodźców, którzy zmarli, próbując przedostać się do Europy, a także tych, którzy wciąż do niej zmierzają, uciekając przed bombami i islamskim kalifatem. Modlitwą otoczono także imigrantów oraz mieszkańców ogarniętej wojną Ukrainy.

Nabożeństwo zakończyło błogosławieństwo, którego udzielili duchowni trzech chrześcijańskich wyznań.

2015-09-24 10:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy „amen” to znaczy kropka?

Trochę wstyd mi się przyznać, że po wielu latach chodzenia do kościoła dopiero teraz odkryłam znaczenie słowa „amen”. Dla mnie to słowo zawsze kojarzyło się z kropką na końcu zdania. Na Mszy św., po zakończeniu jakiejś modlitwy, kiedy padało to słowo, stawało się ono dla mnie sygnałem, że to już koniec jakiejś części. Ostatnio zauważyłam, że chyba wielu ludzi tak traktuje to słowo, niektórzy nawet zamiast „amen” mówią „ament”. Warto też mówić o jego znaczeniu dzieciom. Mój 6-letni synek podczas dłuższej modlitwy zawsze wzdycha i prosi, żeby „wreszcie już było to «amen» i koniec!”. Nie chciałabym, żeby mówił je bezmyślnie przez wiele lat.
Krystyna

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: Pozwólmy się wybrać i prowadzić Panu Bogu

2024-05-25 13:46

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

CZYTAJ DALEJ

Jaworzyna Śląska. Miejsce pamięci i modlitwy dla rodzin po stracie dziecka

2024-05-25 20:30

[ TEMATY ]

bp Marek Mendyk

Jaworzyna Śląska

pomnik dziecka utraconego

ks. Mirosław Benedyk

Odsłonięcie Pomnika Dziecka Utraconego

Odsłonięcie Pomnika Dziecka Utraconego

Na cmentarzu komunalnym w Jaworzynie Śląskiej odsłonięto Pomnik Dziecka Utraconego. Miejsce to ma być przestrzenią pamięci, modlitwy i wsparcia dla rodzin po stracie dziecka.

Pomnik jest efektem pięcioletnich starań grupy osób, które zbierały fundusze na ten cel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję