Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: muzyka Mozarta zabrzmiała na Festiwalu „Gaude Mater”

Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmiała 4 maja wieczorem w bazylice jasnogórskiej w ramach 26. Międzynarodwego festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który trwa w Częstochowie, pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Gaude Mater

Bożena Sztajner

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gwiazdą koncertu była Simone Kermes niemiecka śpiewaczka operowa (sopran dramatyczno-koloraturowy), urodzona w 1970 roku w Lipsku. Kształciła się w Hochschule für Musik und Theater w rodzinnym Lipsku pod kierunkiem Helgi Forner oraz podczas kursów mistrzowskich Dietricha Fischer-Dieskau’a. W partiach operowych pojawiała się m.in. w Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Staatsoper w Stuttgarcie i Teatro Nacional w Lizbonie. Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Opera City Hall w Tokio, londyńskim Barbican, a także podczas Berkely Festiwal i Dresdner Musikfestspiele. Występowała z wieloma orkiestrami i zespołami, m.in. Gewandhausorchester w Lipsku, Orkiestrą Symfoniczną w Pradze, Academy of Ancient Music. Współpracowała z dyrygentami - Riccardo Chailly, Rafaelem Frühbeckiem de Burgos, Lotharem Zagroskiem, Andrea Marconem. Simone Kermes dokonała wielu nagrań – ich cechą znamienną jest rozległy repertuar, sięgający od Vivaldiego do Humperdincka. Niektóre z nich, jak Griselda Vivaldiego, Stworzenie Świata Haydna czy album z wirtuozowskimi motetami Vivaldiego (2007 rok) przyniosły jej nagrodę Diapason d’Or oraz inne nagrody płytowe. Dwukrotnie, w 2011 oraz w 20014, otrzymała nagrodę Echo Klassik.

Dzieła Mozarta: Missa in C major „In honorem Sanctissimae Trinitatis” KV 167, Motet Exultate Jubilate in F major KV 165/158a, Regina Coeli in C major KV 108/74d wykonali: Jan Mroczek – organy, Simone Kermes (Niemcy) – sopran, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Ensemble Sans Souci Berlin (Niemcy), pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, dyrygenta uznawanego za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Również w ramach koncertu odbyło się wręczenie nagrody w XII Konkursie Kompozytorskim "Musica Sacra Nova" w kategorii organowej. Nagrodę otrzymał Michał Malec za „Meditation sur la Croix”. Utwór ten znalazł się również w programie koncertu w bazylice jasnogórskiej.

Reklama



Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis należy do światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku, składający się z 24 zawodowych muzyków, pod kierownictwem dyrygenta Jana Łukaszewskiego. Chór dokonał ponad 500 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki czy Krzysztof Penderecki.

Ensemble Sans Souci Berlin został założony w 1985 roku przez troje muzyków: flecistę Christopha Huntgeburth, grającego na flecie prostym i flecie traverso, Irmgard Huntgeburth - skrzypaczkę oraz Niklasa Trüstedt - gambistę. Repertuar zespołu obejmował szeroką literaturę muzyczną, poczynając od wczesnego baroku do epoki romantyzmu.

Jan Mroczek pierwsze sukcesy odnosił jako student prof. Józefa Serafina w Akademii Muzycznej w Krakowie, zdobywając nagrody na konkursach organowych: I nagroda w Rumii w 2003 roku i II nagroda w Castellana Grotte w 2004. Występował również z recitalami, m.in. w Bazylice Jasnogórskiej i Kościele Mariackim w Krakowie. Edukację kontynuował u prof. Daniela Rotha – organisty tytularnego kościoła St. Sulpice w Paryżu - początkowo jako stypendysta, a później student Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Jan Mroczek bierze udział w różnych projektach muzycznych, współpracując m.in. z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, chórem Collegium Cantorum Czestochowiensis oraz zespołem Barock Tune. Występował jako solista w Polsce, Niemczech, Rosji, na Litwie i na Węgrzech.. W 2012 roku otrzymał odznaczenie honorowe „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

2016-05-04 21:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chorał gregoriański z improwizacjami saksofonowymi i muzyka synagogalna na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

muzyka

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

„Verbum Incarnatum”, dzieło, w którym kompozycje pochodzące z gregoriańskiej i ambrozjańskiej tradycji najstarszego śpiewu Kościoła zostały zestawione z partią saksofonu sopranowego (głównie improwizacjami) oraz muzyka synagogalna znalazły się 5 maja w programie 26. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” odbywającego się w Częstochowie, a także w innych miejscowościach takich jak: Radomsko, Nowa Brzeźnica i Wrzosowa.

CZYTAJ DALEJ

Co nas dzieli niech nas łączy

2024-05-08 07:29

[ TEMATY ]

historia

felieton

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Na początku chciałbym gorąco i serdecznie przywitać się z czytelnikami portalu „Niedziela”! Jestem zaszczycony tym, że mogę publikować na łamach portalu, który wyrósł w tradycji tygodnika, który za dwa lata obchodzić będzie swoje 100. urodziny i jest na stałe wpisany w polską historię.

W czasie II wojny światowej czasopismo „Niedziela”, a konkretnie jego nazwa została zawłaszczona przez Niemców na potrzeby dodatku do gadzinowego Kuriera Częstochowskiego, a powojenne aresztowanie redaktora naczelnego wznowionego pisma, ks. Antoniego Marchewkę to był tylko jeden z elementów prześladowań ze strony komunistów, których tygodnik „Niedziela” niesamowicie „uwierał”. Czym? Tym samym co dziś uwiera wrogów Kościoła Katolickiego: pomocą duchową i otuchą jaką otrzymywali Polacy, nauczaniem o zbawieniu, prawdzie i kłamstwie, złu i dobru oraz naturze ludzkiej. Ostatecznie w 1953 r. pismo zostało przez władze komunistyczne zawieszone, a w latach 80. ubiegłego tygodnik było wielokrotnie obiektem ingerencji cenzorskich.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Po co się tak przejmujesz?

2024-05-09 22:01

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Dlaczego świat nie jest doskonały? Skąd bierze się w nas ciągła tęsknota za sprawiedliwością?

W tej atmosferze pełnej napięcia poznamy także historię mnicha, który podjął desperacką próbę ucieczki z klasztoru, ale niewytłumaczalna siła wciąż przyciągała go z powrotem. Czyżby sekretem była kartka pergaminu z tajemniczym napisem?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję