Reklama

Maryjne osobliwości regionu wałbrzyskiego (cz. I)

Niedziela legnicka 4/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Śląsk pod panowaniem czeskim, niemieckim i polskim przechodził różne koleje losu. Z tej racji przez wieki był areną ścierania się różnych wpływów i terenem współistnienia różnych kultur, religii i narodowości. Pod względem cywilizacyjnym należał do najbardziej rozwiniętych. Stojąc u progu wejścia Polski do Unii Europejskiej warto uświadomić sobie, na jakim terenie żyjemy, co stanowi naszą kulturę i obyczaje, co stanowi naszą historię. Bardzo wyraźnie mówią o dziejach Śląska wspaniałe świątynie, jakich jest u nas wiele. Niektóre zapomniane, nadszarpnięte zębem czasu. Spotykamy wiele sanktuariów, budowli monumentalnych i przydrożnych kaplic. To religijne dziedzictwo przypomina nam o korzeniach naszej państwowości i kultury. Wpisane w pejzaż dolnośląskiej ziemi, przyciągają rzesze pielgrzymów, turystów i kuracjuszy z kraju i spoza jego granic, nadając niektórym śląskim miejscowościom charakter pielgrzymkowy i turystyczny. Do takich świątyń możemy zaliczyć: kościół Świętych Stanisława i Wacława w Świdnicy, kościół Świętych Aniołów Stróżów i pomocniczy Matki Bożej Bolesnej w Wałbrzychu, bazylikę Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Wambierzycach, sanktuarium Matki Bożej Dolnośląskiej Strażniczki Wiary w Bardzie Śląskim oraz perłę śląskiego baroku - Bazylikę Krzeszowską. Skupię się tylko na tych, o których rzadziej się pisze.

Kościół pw. Świętych Stanisława i Wacława w Świdnicy

zaczęto wznosić w 1330 r., za panowania księcia świdnicko-jaworskiego Bolka II. Około roku 1400 rozpoczęto wznoszenie wieży kościelnej. Obecnie jest ona najwyższą na Śląsku (ok. 103 m) i drugą, co do wysokości w Polsce, po wieży na Jasnej Górze w Częstochowie. W 1532 roku kościół spłonął, po tym jak wójt miejski wraz z synem lekkomyślnie odpalili armatę zapchaną tkaninami, które spadając płonęły i wznieciły pożar. Trzy lata później kościół został jednak odbudowany. W 1561 r. przeszedł w ręce ewangelików. W 1629 r. został oddany jezuitom, którzy nieopodal wybudowali szkołę i internat. W 1740 r. Prusacy urządzili tam obóz jeniecki, a później magazyn zbożowy. W 1909 r. została zakończona renowacja świątyni. Odnowiono polichromię nawy głównej, odmalowano nawy boczne i kaplice, wzmocniono korpus kościoła oraz wieżę. W 1966 r. ponownie odnowiono wnętrze kościoła. Od 1999 r. trwają prace remontowe wieży, witraży, fasady i murów oporowych. Świątynia pw. Świętych Stanisława i Wacława w Świdnicy jest kościołem parafialnym i siedzibą władz dekanatu Świdnica Wschód. Pod względem architektonicznym należy do budowli sakralnych typu bazyliki, gdyż jej nawa środkowa jest wyższa od bocznych, okna zaś umieszczone w ścianach nawy środkowej wychodzą powyżej dachów. W kościele tym znajduje się łaskami słynący obraz Matki Bożej Świdnickiej. Wiele łask spłynęło na ludzi z tego oblicza, zwłaszcza wtedy, gdy w Świdnicy stacjonowały wojska Armii Czerwonej. Co Maryja jeszcze przygotowała dla Świdnicy, wie jedynie Pan Bóg i Jemu tylko należy powierzyć przyszłość tego miasta i świątyni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Sanktuarium Matki Bożej Dolnośląskiej Strażniczki Wiary w Bardzie Śląskim

zaliczane jest do jednego z najstarszych ośrodków kultu maryjnego na ziemiach polskich. Pierwsza wzmianka o kaplicy poświęconej Matce Bożej pochodzi już z 1096 r. Według tradycji początek kultu maryjnego w Bardzie Śląskim łączy się z osobą pobożnego młodzieńca, któremu w 1200 r. ukazała się podczas modlitwy Maryja i podarowała figurkę. Młodzieniec umieścił statuetkę na drzewie. W kilkadziesiąt lat później w tym miejscu został uzdrowiony czeski rycerz. Prawdopodobnie to wydarzenie sprawiło, że do Barda zaczęli przybywać pielgrzymi. Łaskami słynąca figura Matki Bożej Bardzkiej wykonana w drewnie lipowym uważana jest za najstarszą rzeźbę romańską na Dolnym Śląsku. Przedstawia Maryję siedzącą na tronie jako Królową, która trzyma w jednym ręku kulę ziemską, a na drugim Dzieciątko Jezus. Dzieciątko zaś w jednej ręce trzyma książkę, a drugą wznosi w geście błogosławieństwa. Tradycja podaje, że na początku XV w. na Górze Bardzkiej nastąpiło kolejne objawienie Maryi. Matka Boża płakała nad ludzką niedolą, widząc zbliżającą się wojnę. Jako znak prawdziwości objawienia, odcisnęła ślady stóp i rąk na skale. Wydarzenie to upamiętnia kapliczka zbudowana na szczycie góry. W czasie wojen husyckich kościół został spalony, a figurę Matki Bożej uratował pewien zakonnik. Mnich, osłaniając Madonnę własnym ciałem, zginął w płomieniach. W latach 1686 -1704 doszło do przebudowy kompleksu pielgrzymkowego. W 1769 r. wzdłuż drogi na Górę Bardzką zbudowano stacje drogi krzyżowej. W 1900 r. opieka nad sanktuarium została powierzona redemptorystom. Z ich inicjatywy rozpoczęto budowę kaplic różańcowych oraz zbudowano kaplicę przy źródle Marii na zboczu Góry Bardzkiej, które znane było od 300 lat. 3 lipca 1966 r. abp Bolesław Kominek ukoronował Matkę Boża Bardzką koronami poświęconymi przez papieża Pawła VI.

Reklama

Kościół pw. Św. Aniołów Stróżów w Wałbrzychu

jest od 105 lat główną świątynią katolicką Wałbrzycha. Wybudowany w stylu neogotyckim w latach 1894 -1898 jako jedno z ostatnich arcydzieł Alexisa Langera. Trójnawową halę z transeptem cechuje niezwykła lekkość i ażurowość ogromnej budowli. Kościół ma długość 60 m, szerokość 30 m, a wysokość 22 m. Wiele elementów wałbrzyskiej fary inspirowanych jest wrocławską kolegiatą Świętego Krzyża. Kościół Aniołów Stróżów stanowi nową jakość artystyczną i jedno z najwybitniejszych, najbardziej sugestywnych i najoryginalniejszych dzieł doby historyzmu i to nie tylko na Śląsku. W prezbiterium umieszczony jest ołtarz główny, tryptyk z obrazami i figurami świętych. W nawach bocznych znajduje się ołtarz św. Antoniego, św. Józefa oraz ufundowany w 1946 r. przez Polaków, jako wotum wdzięczności za przetrwanie wojny, obraz Matki Bożej Częstochowskiej. Są też dwie kaplice boczne pw. Pana Jezusa Ukrzyżowanego i św. Teresy. Na uwagę zasługuje renesansowa chrzcielnica. W tylnej części kościoła znajduje się empora organowa. W jej środkowej części ustawiono 46-głosowe organy wraz z 2924 piszczałkami i 3 manuałami. Na wieży kościoła znajdują się 4 dzwony ważące w sumie 5 ton. Warto dodać, iż w miejscu obecnego kościoła pw. Świętych Aniołów Stróżów istniał od 1428 r. kościół św. Michała. Jednak z uwagi na jego niewielką powierzchnię oraz szkody górnicze rozebrano go w 1898 i w 1904 r. wybudowano nowy. Z kościoła św. Michała zachowały się epitafia nagrobne z XVI, XVII i XVIII w. Obecnie są one wmurowane w północną, zewnętrzną ścianę kościoła. Stanowią najstarsze kamienne dokumenty miasta. Figury przedstawiają rycerza w pełnej zbroi oraz dwie młode dziewczyny: Jadwigę i Urszulę Czetrycówny, siostry Dipranda - fundatora zamku Czetryców przy ul. Zamkowej w Wałbrzychu. Te rzeźbione płyty są źródłem informacji o dziejach kultury Śląska: ubiorów, obyczajów, wpływów obcych, heraldyki, zdobnictwa. Po tym, jakiego kształtu brodę nosił szlachcic z okresu renesansu, przekonać się można o sile wpływów mody hiszpańskiej, ujawniającej się w ozdobach i strojach kobiecych. Od 1996 r. trwa remont kapitalny kościoła. Dzięki Bogu i ludziom udało się odbudować wieżę, założyć nowe ogrzewanie, wyremontować witraże, przebudować prezbiterium, dokonać wielu prac na zewnątrz. Kościół ten lśni blaskiem i czystością. Jest zawsze otwarty i ma w sobie niepowtarzalną aurę sprzyjającą głębokiej modlitwie. W Roku 2000 kościół ten uzyskał przywilej kościoła jubileuszowego. Pielgrzymowały do niego wszystkie parafie i dekanaty z regionu wałbrzyskiego.

Cdn.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: dzisiejszy świat potrzebuje nadziei

2024-05-08 09:30

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP

O teologalnej cnocie nadziei, której tak bardzo potrzebuje dzisiejszy świat, cechującej ludzi, których serce jest młode mówił papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.

Ojciec Święty przytoczył definicję nadziei zawartą w Katechizmie Kościoła Katolickiego, wskazującą, że dzięki niej „pragniemy jako naszego szczęścia Królestwa niebieskiego i życia wiecznego”. Zaznaczył, że odpowiada ona na najważniejsze pytania o sens naszego życia oraz pozwala żyć w teraźniejszości. Dodał, że chrześcijanin posiada nadzieję nie z powodu własnych zasług, lecz ze względu na Chrystusa, który umarł, zmartwychwstał i dał nam swojego Ducha. Jest ona darem, który pochodzi wprost od Boga.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Rada Stała KEP przypomina stanowisko Kościoła nt. godności każdej istoty ludzkiej

2024-05-08 16:49

[ TEMATY ]

KEP

godność

Adobe.Stock

W związku z narastającą w przestrzeni publicznej i działaniach rządu presją dotyczącą zmiany prawnej ochrony życia ludzkiego w kierunku legalizacji zabijania dzieci w łonie matek, pragniemy przypomnieć jednoznaczne i niezmienne stanowisko Kościoła w tej kwestii - napisali członkowie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski w Stanowisku w sprawie prawnej ochrony ludzkiego życia.

Członkowie Rady Stałej KEP przypominają punkt 47. Deklaracji Dykasterii Nauki Wiary Dignitas infinita o godności człowieka. „Kościół nie przestaje przypominać, że «godność każdej istoty ludzkiej ma charakter istotowy i obowiązuje od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Uznanie tej godności jest niezbywalnym warunkiem wstępnym ochrony egzystencji osobistej i społecznej, a także niezbędnym warunkiem tego, by braterstwo i przyjaźń społeczna mogły się urzeczywistniać między wszystkimi narodami na ziemi». Opierając się na tej nienaruszalnej wartości ludzkiego życia, magisterium Kościoła zawsze wypowiadało się przeciwko aborcji” - czytamy w Deklaracji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję