Reklama

Francja

Taizé: historyczna wizyta patriarchy Bartłomieja w ekumenicznej wiosce

- Taizé jest potężną przypowieścią o nawróceniu i pojednaniu, kładącą akcent na życie wewnętrzne, które pozwala nam wejść w misterium jedności - mówił patriarcha Konstantynopola Bartłomiej I podczas modlitwy w Kościele Pojednania w Taizé. Pierwsza w historii wizyta honorowego przywódcy prawosławia we wspólnocie ekumenicznej z Taizé była zwieńczeniem jego wizyty w Szwajcarii z okazji 50-lecia powstania w Chambésy prawosławnego centrum Patriarchatu Ekumenicznego.

[ TEMATY ]

wizyta

pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza wizyta duchowego przywódcy prawosławia w Taizé była nie tylko okazją do wspólnej modlitwy, ale też przypomnieniem roli, jaką odegrała ekumeniczna wioska w tworzeniu prawosławnego centrum Patriarchatu Ekumenicznego w Chambésy.

Dziękując za zaproszenie, patriarcha Bartłomiej przypomniał, że jego wizyta w Taizé jest urzeczywistnieniem wieloletnich pragnień i kontynuacją relacji budowanych z Patriarchatem Ekumenicznym od 1962 r. Wspomniał przy tej okazji wizytę Brata Rogera u ówczesnego patriarchy ekumenicznego Atenagorasa i przypomniał, że we francuskiej wiosce do dziś znajduje się ikona Matki Bożej podarowana wówczas założycielowi ekumenicznej wspólnoty przez patriarchę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwracając się do obecnego przełożonego wspólnoty Brata Aloisa, patriarcha podziękował mu za kontynuowanie tradycji spotkań z Kościołem Prawosławnym. Wspominał m.in. wizytę przeora z Taizé wraz ze współbraćmi w siedzibie patriarchatu w stambulskim Fanarze podczas świąt Bożego Narodzenia 2005 r.

- Przy tej okazji mogliśmy dać świadectwo naszego żywego przywiązania do spotkań młodych, które od lat regularnie organizujecie, jak również zaświadczyć, że upływ czasu nieuchronnie zbliża do siebie podzielonych chrześcijan, sprawiając, że postępują wspólnie drogą jedności - mówił patriarcha Bartłomiej. Wyraził też wdzięczność za możliwość kierowania do młodych prawosławnego przesłania z okazji corocznych spotkań organizowanych przez wspólnotę na przełomie grudnia i stycznia.

Nawiązując do Kościoła Pojednania w Taizé, w którym odbywała się ekumeniczna modlitwa, duchowy przywódca prawosławia podkreślił, że temat pojednania zajmuje centralne miejsce w chrześcijaństwie i powinien być odczytywany na trzech poziomach.

Pierwszym z nich jest pojednanie człowieka z Bogiem. „Dzieło Chrystusa w świecie jest dziełem pojednania, które wznosi się ponad religiami, łącząc wertykalnie i horyzontalnie Stworzyciela i stworzenie. (...) Chrystus jest pojednaniem. (...) Pojednanie jest zgodą, na której powinniśmy budować naszą komunię z Bogiem i jedność w Kościele” - apelował patriarcha.

Reklama

Drugi poziom określił jako „misterium komunii” i wyjaśnił, że jest to działanie na rzecz pojednania i jedności chrześcijan, które należy podjąć. „Jeśli mielibyśmy opisać je jednym obrazem, byłby to obraz uzdrowienia. Pojednać to znaczy uzdrowić bóle historii, blizny czasu, wzajemne niezrozumienia, konflikty pamięci i bratobójcze nienawiści” - mówił. Jak dodał „w dobie ekumenizmu i w czasie poszukiwania jedności, nie można osiągnąć pojednania bez przebaczenia”.

Trzeci poziom odczytywania przebaczenia patriarcha określił jako najpowszechniejszy, obejmujący całą ludzkość i pozwalający na wzniesienie się ponad historyczne antagonizmy, społeczne niesprawiedliwości i trwające konflikty. „Pojednanie jest więc powszechnym wyzwaniem dla naszych Kościołów i dla całego świata” - przypominał. Przytoczył także także do paragraf 243. rzymskokatolicko-luterańskiej deklaracji „Od konfliktu do komunii”: „Zaangażowanie ekumeniczne na rzecz jedności Kościoła służy nie tylko Kościołowi, lecz także światu, aby ten uwierzył. Misyjne zadanie ekumenii staje się tym donioślejsze, im bardziej nasze społeczeństwa będą pluralistyczne w kwestiach religijnych. Także tutaj konieczne są zmiana myślenia oraz nawrócenie”.

Zwracając się do wszystkich zebranych na ekumenicznej modlitwie, patriarcha Bartłomiej przypomniał także, że dla Kościoła prawosławnego Taizé jest nie tylko wspólnotą w znaczeniu instytucjonalnym, ale też „potężną przypowieścią o nawróceniu i pojednaniu, kładącą akcent na życie wewnętrzne, które pozwala nam wejść w misterium jedności”. Zachęcił też do zgłębiania istoty pojednania poprzez wspólne przeżywanie tajemnicy zmartwychwstania.

Reklama

„W czasie, gdy śpiewamy hymny wielkanocne, wspólnie: jako chrześcijanie Wschodu i Zachodu, kontynuujmy modlitwę, aby światło zmartwychwstania prowadziło nas na drodze jedności i komunii” - zachęcał.

Swoje przemówienie zakończył wielkanocnym pozdrowieniem: „Chrystus zmartwychwstał!”

Dzisiejsza wizyta patriarchy Konstantynopola Bartłomieja I w Taizé była pierwszą w historii wizytą duchowego przywódcy prawosławia w ekumenicznej wiosce we Francji.

Taizé we francuskiej Burgundii jest od 1944 r. siedzibą wspólnoty ekumenicznej, założonej przez brata Rogera Schutza. Obecnie należy do niej ok. stu braci z ponad 25 krajów, z różnych wyznań ewangelickich oraz członków Kościoła katolickiego. Obecnie przeorem Wspólnoty jest 62-letni br. Alois Löser, teolog katolicki z niemieckiego Stuttgartu. Od 1978 r. na przełomie starego i nowego roku, każdorazowo w innym mieście naszego kontynentu wspólnota organizuje Europejskie Spotkania Młodych. Przed wizytą w Taizé, w minioną sobotę, Bartłomiej I wziął udział w obchodach 50. rocznicy powstania prawosławnego centrum w Chambésy, w szwajcarskim kantonie Genewa. W poniedziałek odwiedził siedzibę Światowej Rady Kościołów (WCC) w Genewie, gdzie wygłosił wykład na temat Soboru Wszechprawosławnego i jego postanowień, jaki w czerwcu 2016 r. odbył się na Krecie. Następnie udał się do Fryburga Szwajcarskiego aby w katolickiej katedrze pw. św. Mikołaja oddać cześć relikwiom świętego i wygłosił wykład na tamtejszym uniwersytecie.

Z Francji Bartłomiej poleci do Kairu. Tam wraz z papieżem Franciszkiem spotkają się z Wielkim Imamem sunnickiego Uniwersytetu Al-Azhar, Ahmedem Mohammedem al-Tayyebem. Wspólnie wezmą udział w Międzynarodowej Konferencji Pokojowej.

2017-04-25 17:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wizyta polskich biskupów ad limina – życie konsekrowane

[ TEMATY ]

biskup

Watykan

wizyta

ad limina

BOŻENA SZTAJNER

Kongregacja ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego jest jedną z sześciu watykańskich dykasterii, którą odwiedzą wszyscy polscy biskupi. Zajmuje się ona relacjami Stolicy Apostolskiej z różnego typu wspólnotami życia konsekrowanego w Kościele. Wizyta polskich biskupów w tej kongregacji może mieć istotne znaczenie, w kontekście zapowiedzianego przez papieża Franciszka na rok 2015 Roku Życia Konsekrowanego.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Religijność Polaków: Powolny spadek deklaracji wiary, szybszy spadek praktyk

2024-05-21 17:45

[ TEMATY ]

badania

religijność

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce następuje powolny spadek deklaracji wiary, a także szybszy spadek praktyk - podaje Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS). Z ogłoszonego dziś raportu nt. religijności Polaków w ostatnich dziesięcioleciach wynika, że spadek praktyk najszybciej postępuje wśród osób najmłodszych (w wieku 18-24 lata) oraz mieszkańców wielkich miast i osób lepiej wykształconych.

Za odejściem ludzi z Kościoła - przynajmniej według deklaracji badanych - nie stoi głównie pandemia czy afery pedofilskie, ale brak potrzeby, obojętność i strata zainteresowania. W drugiej kolejności za spadek praktyk religijnych Polaków odpowiada (wg badań z 2022 roku) ogólna krytyka Kościoła jako instytucji: jego zaangażowanie w politykę, hipokryzja, nieaktualny przekaz, a także krytyka jego przedstawicieli, księży i biskupów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję