Reklama

880-lecie biskupstwa lubuskiego

Brama do Królestwa Polskiego

Pierwsza kościelna administracja Ziem Zachodnich powstała dokładnie 880 lat temu w Lubuszu, 10 km na północ od Frankfurtu. Powołał ją w 1124 r. przy współpracy z legatem papieskim Idzim Bolesław Krzywousty. Kościół miał prowadzić wśród Słowian działalność misyjną, aby w ten sposób przywiązać ich do Polski. O genezie, rozwoju i historii pierwszej administracji kościelnej na Ziemiach Zachodnich mówiono 13 listopada podczas sesji naukowej zorganizowanej w Paradyżu przez Wyższe Seminarium Duchowne oraz Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pomost do macierzy

Reklama

Otwierając konferencję, ksiądz rektor dr Ryszard Tomczak powiedział, że warto sięgnąć do czasów, gdy rodziły się zręby naszej diecezji i zapoznać się z duchowym dziedzictwem, którego diecezja zielonogórsko-gorzowska jest spadkobierczynią. Według prof. dr. hab. Andrzeja Wałkówskiego, biskupstwo w Lubuszu, uposażone w dobra, stanowiące jego materialną podstawę, było niezniszczalnym mostem, który skutecznie łączył ziemię lubuską z Polską. „Biskupstwo to, mimo oderwania ziemi lubuskiej od Polski, przez całe średniowiecze było z nią powiązane i stanowiło swego rodzaju pomost do macierzy - mówił Prelegent. - Kiedy lubuska diecezja upadła, to po ponad 400-letniej przerwie utworzono biskupstwo w Gorzowie Wlkp., które częścią swojego terytorium nawiązywało do dawnego biskupstwa w Lubuszu. Tradycja objęcia tych obszarów katolicką diecezją nie uległa zniszczeniu, ale jak zmienione przęsło mostu powróciła na swoje miejsce, aby nadal służyć integracji tych obszarów z Polską”. Prof. Wałkówski podkreślił też znaczenie osadnictwa w Lubuszu dla diecezji i regionu. „Od wczesnego średniowiecza - mówił - gród lubuski był nad środkową Odrą ważnym centrum handlowym i stanowił ośrodek osadnictwa pelmiennego Lubuszan, był czymś w rodzaju ich plemiennej stolicy. Przyjmuje się, że Mieszko I opanował najprawdopodobniej ziemię lubuską w latach 962-963”.
Szczególną rolę zaczęła odgrywać ziemia lubuska jednak dopiero od momentu opanowania Pomorza Zachodniego przez Bolesława III Krzywoustego. To Krzywousty założył w 1124 r. biskupstwo lubuskie, powierzając mu zadanie objęcia działalnością misyjną nie tylko obszar ziemi lubuskiej, ale i Pomorza Zachodniego. Pierwszym biskupem lubuskim po nieudanej misji ewangelizacyjnej na Pomorzu został Hiszpan Bernard. Nieprzypadkowo na siedzibę biskupstwa wybrano Lubusz, ulokowany na lewym brzegu Odry w pobliżu brodu, na wysokim brzegu doliny, było to więc dobre miejsce na średniowieczną twierdzę. W tamtych czasach centralne położenie Lubusza w ziemi lubuskiej, która stanowiła ostoję administracyjno-polityczną, stwarzało niezwykle korzystne warunki dla jego rozwoju. Swoją świetność zyskał Lubusz w drugiej połowie XIII wieku i na początku wieku XIV. Za panowania księcia Henryka I Brodatego biskupstwo otrzymało bogate uposażenie i rozpoczęło budowę nowej katedry, a ponadto miało perspektywy rozwoju działalności misyjnej na Rusi Czerwonej. Diecezja ze stolicą w Lubuszu składała się z 8 dekanatów, 174 parafii, z czego 166 powstało w XIII wieku. Wszechstronny rozkwit osady - jak zaznaczył prof. Wałkówski - zainicjował Henryk III Brodaty, osadzając na biskupstwie lubuskim Wawrzyńca, kanonika Kapituły Wrocławskiej, którego prof. Wałkówski nie wahał się nazwać pierwszym wielkim biskupem lubuskim. W tych czasach założono szkołę katedralną i rozpoczęto budowę kościoła katedralnego. Warto wspomnieć, że Wawrzyniec był żonaty i stan kapłański przyjął prawdopodobnie po owdowieniu.

Biskup Wawrzyniec

Wawrzyńcowi właśnie, a dokładnie programowi ikonograficznemu pieczęci biskupa Wawrzyńca i Kapituły Lubuskiej poświęcony był wykład mgr. Marka Golemskiego. Wawrzyniec stworzył kancelarię, z jego czasów zachowały się pierwsze dokumenty, on też stworzył organizacyjne podwaliny całej kurii biskupiej.
Golemski zaprezentował na sesji dwie fotokopie dokumentów. Wystawcą jednego z nich, pochodzącego z 1214 r., był biskup lubuski Wawrzyniec. W drugim wzmiankowany jest natomiast kościół katedralny w Lubuszu. Jest to jedno z najstarszych zachowanych źródeł, dzięki któremu możemy dowiedzieć się, że w 1236 r. kościół katedralny w starosłowiańskim grodzie w stolicy diecezji w Lubuszu faktycznie istniał. Poza tym Prelegent zaprezentował fotokopie pieczęci biskupich, głównie XIV-wiecznych. „Są to pieczęcie gotyckie, mają kształt ostroowalny, czyli typowy dla pieczątkarstwa połowy XIII i XIV wieku. Pierwszą z nich jest pieczęć biskupa lubuskiego Wawrzyńca, pochodząca z wyżej wspomnianego dokumentu z 1214 r.”.
Od burzliwych dziejów ziemi lubuskiej zależały dzieje biskupstwa lubuskiego, a te dzieje wyznaczały losy kościołów katedralnych w diecezji lubuskiej, których mieliśmy trzy: w Lubuszu, w Górzycy i w Fürstenwalde. Golemski wskazał zwłaszcza na 1249 r., gdy nastąpiło oddzielenie kapituły od biskupa i sprawowanie rządów biskupich spoza terenu własnej diecezji. Do diecezji biskupi lubuscy powrócili w 1290 r., ale już nie do Lubusza, ale do Górzycy. Te burzliwe dzieje diecezji sprawiły, że materiałów do badań historycznych jest bardzo mało. Zachowało się niewiele dokumentów, pieczęci czy wizerunków kolejnych biskupów. Niewiele też wniosły badania archeologiczne. Wskazują one raczej na to - jak mówił w czasie sesji archeolog dr Tomasz Nowiński - że na Ziemiach Zachodnich w średniowieczu zachowały się jeszcze przeżytki wierzeń pogańskich, obecne zwłaszcza w ceremoniach pogrzebowych.

Dwupodział władzy

Rozwijająca się dynamicznie Marchia Brandenburska oraz odnowione biskupstwo w Brandenburgu zapanowały ostatecznie nad terytorium, na którym biskupi lubuscy prowadzili swoją misję. W okresie rozbicia dzielnicowego ziemia lubuska była terenem najazdów margrabiów miśnieńskich i łużyckich oraz arcybiskupów magdeburskich. Przysłowiową kropkę na „i” postawił jednak książę legnicki Bolesław Łysy, zwany Rogatką, który pragnąc uzyskać pomoc w walce bratobójczej, odstąpił arcybiskupowi magdeburskiemu Wilibrandowi dolny zamek w Lubuszu, pół zamku średniego oraz pół miasta i pół ziemi lubuskiej. W ten sposób biskupstwo lubuskie, sufragania metropolii gnieźnieńskiej, znalazło się w granicach Brandenburgii. I choć wciąż biskupi lubuscy podlegali polskiej administracji kościelnej, to w administracji państwowej zależni byli od władców Marchii Brandenburskiej. Korzystając z poparcia władców tych ziem, arcybiskup magdeburski zadecydował w 1276 r. o przeniesieniu stolicy biskupiej do Górzycy, co nastąpiło prawdopodobnie w 1280 r. W latach 1490-1555 biskupstwem lubuskim władali kolejno biskupi: Teodoryk, Jerzy oraz Jan VIII Horneburg. Schyłek biskupstwa lubuskiego przypada na 1551 r. Jan Horneburg odbudował zamek w Lubuszu i tam się przeniósł, by tym samym uciec z opanowanego przez protestantów Fürstenwalde. Po jego śmierci w 1555 r. majątek biskupów lubuskich przejęli protestanci. Rok później rozpędzili rezydującą przy katedrze kapitułę, zaś w 1560 r. wyznanie katolickie zostało w Brandenburgii zakazane. Katolicyzm na Ziemiach Zachodnich pomału zaczął się odradzać dopiero w XIX wieku, a wikariuszem apostolskim dla terenów brandenbursko-pomorskich był każdorazowy biskup wrocławski.
Jak pokazuje historia ziemi lubuskiej, wciąż obecne na tych terenach były siły dążące do podtrzymania ich łączności z Polską. Ziemie Zachodnie, choć politycznie oderwane od państwa, przez wiele stuleci pozostawały w granicach polskiej metropolii kościelnej. Dał temu wyraz wybitny polski historyk i polityk XV wieku Jan Długosz, określając ziemię lubuską jako bramę do Królestwa Polskiego. Ingres pierwszego powojennego polskiego biskupa - ks. dr. Teodora Benscha do gorzowskiej katedry odbył się 15 grudnia 1956 r. Pamięć o tradycji i obszarach dawnego biskupstwa lubuskiego pozostała i była kontynuowana przez powołanie diecezji gorzowskiej czy obecnie zielonogórsko-gorzowskiej, która swoim terytorium nawiązuje do dawnej diecezji lubuskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Katyń to nie tylko historia, ale i przestroga

2025-04-14 22:06

Marzena Cyfert

Uroczystości przy Pomniku Ofiar Zbrodni Katyńskiej w parku im. J. Słowackiego we Wrocławiu

Uroczystości przy Pomniku Ofiar Zbrodni Katyńskiej w parku im. J. Słowackiego we Wrocławiu

Druga część dolnośląskich i wrocławskich obchodów 85. rocznicy Zbrodni Katyńskiej odbyła się przy Pomniku Ofiar Zbrodni Katyńskiej w parku im. J. Słowackiego.

W programie znalazły się: przemówienia, modlitwa ekumeniczna, Apel Pamięci, salwa honorowa i złożenie wieńców oraz zniczy. Obecni byli przedstawiciele władz rządowych i samorządowych, przedstawiciele wojska, Policji, Straży Pożarnej, służb mundurowych, duchowieństwa, instytucji nauki i kultury, środowisk kresowych, sybirackich i kombatanckich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję