Reklama

Kultura

Muzyka synagogalna na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie

Koncert muzyki synagogalnej oraz koncert Karoliny Cichej z zespołem znalazły się w programie 28. Międzynarodowego Festiwali Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który potrwa do 7 maja w Częstochowie. Festiwal przybliża muzykę różnych religii i kultur a także najwybitniejsze osiągnięcia polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

[ TEMATY ]

festiwal

Gaude Mater

Marian Florek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Filharmonii Częstochowskiej z koncertem muzyki synagogalnej wystąpił kantor Yoseph Schwartz (Izrael) i Chór Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu, pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka, przy udziale Piotra Rojka (fortepian, organy). Artyści wykonali m.in. kompozycje Maxa Janowskiego, Yosele Rosenblatta, Moshe Oyshera i twórców muzyki synagogalnej.

Yoseph Schwartz podczas swoich koncertów przybliża doświadczenie liturgicznej muzyki żydowskiej. Urodził się w Seattle w Stanach Zjednoczonych w 1991 roku. Studiował muzykę kantoralną u wielu wybitnych artystów, m.in Shlomo Goldhara – dyrygenta chóru Shirat Izrael z Jerozolimy, dyrygenta Szlomo Zalman Rivlina, u maestro Elli Jaffe – kompozytora i dyrygenta Chóru Wielkiej Synagogi w Jerozolimie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chór Synagogi pod Białym Bocianem jest jedynym chórem synagogalnym w Polsce. Śpiewa utwory kompozytorów żydowskich, głównie muzykę synagogalną. Popularyzuje pieśni wybitnego wrocławskiego kantora, wykładowcy wrocławskiego Seminarium Rabinackiego w latach 1844-1889 Moritza Deutscha. Powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.

Natomiast w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” uczestnicy festiwalu wysłuchali w niedzielę koncertu Karoliny Cichej z zespołem. Projekt muzyczny „Jeden/Wiele. Pieśni chwalebne wielu świątyń” został oparty na najbardziej afirmatywnych elementach poszczególnych religii: na formach chwalby i czci, na różnych aktach wdzięczności.

Karolina Cicha i Elżbieta Rojek opracowując poszczególne aranżacje, kierowały się przekonaniem, iż muzyka jest językiem, który jest w stanie porozumieć ludzi ponad różnicami doktryn.

Karolina Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką. Jest laureatką GRAND PRIX i Nagrody Publiczności na Festiwalu Folklorystycznym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”, a także Pierwszej Nagrody na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie czy Chansonsfestival w Kolonii.

Reklama

Elżbieta Rojek to aktorka, wokalistka i choreografka. Zaangażowana w różnorodne projekty teatralno-muzyczne. Przez wiele lat czołowa aktorka „Gardzienic”. Współzałożycielka Stowarzyszenia Teatralnego „Chorea”. Karierę wokalną zaczęła w zespole Orkiestra Św. Mikołaja. Kilkakrotnie powracała do Orkiestry jako wokalistka, nagrywając płyty „O miłości przy grabieniu siana” oraz „Huculskie muzyki” – płytę uznaną za najlepszą płytę folkową 2006 roku w plebiscycie internautów – Wirtualne Gęśle oraz nagrodzoną trzecim miejscem w konkursie Polskiego Radia na Folkowy Fonogram Roku 2006.


Tegoroczny 28. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” zakończy się 7 maja. Podczas koncertu finałowego w bazylice jasnogórskiej zabrzmi Oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Filharmonii Częstochowskiej, pod dyrekcją Adama Klocka.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2018-05-06 20:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Finał Festiwalu Wiary

Najpierw akcje ewangelizacyjne: biblingi, „Zagadaj księdza, zagadaj siostrę” czy modlitwa litanią. Nie w tradycyjnych miejscach kultu, ale na zewnątrz: przejściu dla pieszych, rzeszowskim rynku, dworcu czy w najbardziej ruchliwych częściach miasta. Na zakończenie rocznej akcji dwudniowe rekolekcje, czyli finał Festiwalu Wiary

Pierwszy dzień w rzeszowskiej hali Podpromie to katechezy, Adoracja Najświętszego Sakramentu, śpiew, modlitwa, świadectwa. Na zakończenie wspólna Eucharystia pod przewodnictwem biskupa ordynariusza Jana Wątroby i bp. Grzegorza Rysia, który podczas piątkowego spotkania głosił katechezy o Miłosierdziu. Drugi dzień miał miejsce w kościołach stacyjnych i na placach miast diecezji, gdzie odbyło się głoszenie Słowa na ulicach. Festiwal Wiary wpisuje się w Nową Ewangelizację, której celem jest zachęcenie ludzi do poznania Boga, powrotu do Niego, praktykowania i wyznawania wiary.

CZYTAJ DALEJ

Święta Mama

Niedziela Ogólnopolska 17/2019, str. 12-13

[ TEMATY ]

św. Joanna Beretta Molla

Ewa Mika, Św. Joanna Beretta Molla /Archiwum parafii św. Antoniego w Toruniu

Jest przykładem dla matek, że życie dziecka jest darem. Niezależnie od wszystkiego.

Było to 25 lat temu, 24 kwietnia 1994 r., w piękny niedzielny poranek Plac św. Piotra od wczesnych godzin wypełniał się pielgrzymami, którzy pragnęli uczestniczyć w wyjątkowej uroczystości – ogłoszeniu matki rodziny błogosławioną. Wielu nie wiedziało, że wśród nich znajdował się 82-letni wówczas mąż Joanny Beretty Molli. Był skupiony, rozmodlony, wzruszony. Jego serce biło wdzięcznością wobec Boga, a także wobec Ojca Świętego Jana Pawła II. Zresztą często to podkreślał w prywatnej rozmowie. Twierdził, że wieczności mu nie starczy, by dziękować Panu Bogu za tak wspaniałą żonę. To pierwszy mąż w historii Kościoła, który doczekał wyniesienia do chwały ołtarzy swojej ukochanej małżonki. Dołączył do niej 3 kwietnia 2010 r., po 48 latach życia w samotności. Ten czas bez wspaniałej żony, matki ich dzieci, był dla niego okresem bardzo trudnym. Pozostawiona czwórka pociech wymagała od ojca wielkiej mobilizacji. Nauczony przez małżonkę, że w chwilach trudnych trzeba zwracać się do Bożej Opatrzności, czynił to każdego dnia. Wierząc w świętych obcowanie, prosił Joannę, by przychodziła mu z pomocą. Jak twierdził, wszystkie trudne sprawy zawsze się rozwiązywały.

CZYTAJ DALEJ

Rodzina świątynią miłości

2024-04-27 16:03

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Zakończyła się peregrynacja relikwii bł. Rodziny Ulmów w Diecezji Sandomierskiej.

Ostatnią świątynią, w której modlono się przy błogosławionych z Markowej było Diecezjalne Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Ostrowcu Świętokrzyskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję