Po raz kolejny członkowie Stowarzyszenia Rodzin Katyń 2010 spotykają się na przełamaniu opłatkiem. Tradycją powoli staje się to, że spotykają się w kościele oo. redemptorystów przy ul. Karolkowej 49, w Warszawie.
Spotkaniu modlitewnemu towarzyszyć będzie zaduma i refleksja na temat wydarzenia z 10.04.2010 roku oraz wspomnienie osób, które zginęły w tragedii samolotu rządowego. Będzie to także wołanie o prawdę, która wciąż skrzętnie jest przykrywana kolejnymi warstwami kłamstw i której boją się osoby odpowiedzialne za przebieg lotu.
Dramat smoleński wyrasta na gruncie kłamstwa. Wpisuje się również w antyczny dramat Antygony, opisany przez Sofoklesa. Kreonowie współczesnej sceny politycznej, łamiąc prawa boskie i społeczne bronią praw i zasad ustanowionych przez siebie, które stoją na straży własnych interesów, a nie dobra społeczeństwa i Rzeczpospolitej.
Ład społeczny zastępuje metodycznie wprowadzana anarchia. Wyrasta ona na glebie dramatu i kłamstwa smoleńskiego. Taki stan rzeczy może utrzymać tylko tyrania. Te mechanizmy rodzą się na naszych oczach. Odnajdujemy je i widzimy właśnie w antycznym dramacie Antygony. Dlatego też jej fragmenty pojawią się w kościele redemptorystów, już 12 stycznia o godz. 13 w mistrzowskim wykonaniu znanej aktorki Warszawskiego Teatru Narodowego, Anny Chodakowskiej.
Reklama
Skupieniu modlitewnemu towarzyszyć będzie Elegia Smoleńska – utwór muzyczny skomponowany w rok po tragedii przez młodego, utalentowanego i nagradzanego kompozytora, Piotra Wróbla. Utwór ten był często proponowany przez kompozytora i artystów – jednak nie pozwalano na jego wykonanie. Tym razem wybrzmi w Kościele św. Klemensa w wykonaniu Cameraty Vistuli, zespołu wybitnych instrumentalistów stołecznych z Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie.
Eucharystia celebrowana będzie w intencjach ofiar tragedii smoleńskiej, jak i ich rodzin i bliskich. Po krótkiej części artystycznej oraz Mszy św. rozpocznie się spotkanie opłatkowe Stowarzyszenia Rodzin Katyń 2010 oraz zaproszonych gości. Ta druga część będzie miała charakter bardziej kameralny i indywidualny. Rodziny spotkają ze sobą, aby przełamać się opłatkiem, podzielić refleksją oraz bólem, który wciąż noszą w sercu i który już ponad dwa i pół roku towarzyszy ich życiu.
Stowarzyszenie Rodzin Katyń 2010 zaprasza wszystkich mieszkańców Warszawy i okolic, środowiska patriotyczne, Rodzinę Radia Maryja na Mszę św., w sobotę 12 stycznia do kościoła św. Klemensa.
Prawdopodobnie wszyscy kojarzymy wodę z życiem. Jeśli szukamy życia na obcych planetach, to szukamy przede wszystkim śladów wody. Ona jest życiem, daje życie i zarazem oczyszcza, czyli chroni życie.
Apostoł Narodów w Liście do Tytusa wyraźnie zaznaczył, że Bóg zbawił nas nie ze względu na nasze dobre uczynki (to nie one zbawiają), ale kierował się miłosierdziem wobec nas. Użyty przez Pawła Apostoła czas przeszły wskazuje, że dzieło zbawienia już się dokonało, a nie dopiero się dokona. Co więcej, każdy z nas ma udział w tym zbawieniu poprzez „obmycie odradzające i odnawiające”. Według św. Pawła, „obmycie odradzające” to powtórne narodzenie (kąpiel powtórnego narodzenia). Użyty tu grecki rzeczownik paliggenesia (dosłownie: narodzenie od nowa) jest tak rzadki, że występuje jedynie jeszcze w Ewangelii według św. Mateusza, gdy Chrystus opisuje rzeczywistość swojego powtórnego przyjścia. Nawet Septuaginta, czyli starożytne greckie tłumaczenie Starego Testamentu, nie zawiera wspomnianego słowa. Ciekawe natomiast jest znaczenie terminu paliggenesia w starożytnej grece. Dla niektórych filozofów paliggenesia miała wymiar kosmiczny i oznaczała odrodzenie świata. Dla innych jest ona odrodzeniem moralnym dotyczącym przede wszystkim jednostki. Może także wskazywać na odrodzenie o charakterze politycznym czy społecznym. Rzeczownika tego używano również, by opisać powrót chorego do zdrowia – otrzymuje on wtedy nowe życie. Wreszcie paliggenesia może oznaczać odrodzenie duchowe – i do tego właśnie nawiązuje św. Paweł. Dla niego przylgnięcie wiarą do Pana Jezusa rozpoczyna nowe życie. Apostoł używa także innej metafory Bożego zbawienia: mamy udział w obmyciu odnawiającym, czyli każdy, kto został obmyty przez Chrystusa, został także przemieniony i stał się kimś nowym (por. 2 Kor 5, 14-17). Nie ulega wątpliwości, że tym obmyciem, ową duchową kąpielą jest sakrament chrztu. To wtedy poprzez znak wody rodzimy się na nowo (o tym przecież mówi Jezus do Nikodema) – to, co było wcześniej, już się nie liczy i nic nie znaczy. Teraz rozpoczynamy nowe życie z Chrystusem, a nawet w Chrystusie. Stajemy się kimś nowym – należymy bowiem do Chrystusa. Zgodnie z poleceniem Jezusa chrzest udzielany jest w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego, i wywołuje w nas podwójny skutek: obmywa z grzechu (pozwala żyć po Bożemu) i w sposób widzialny włącza do wspólnoty Kościoła, który żyje nadzieją zbawienia. A zatem Niedziela Chrztu Pańskiego przypomina nam wartość naszego chrztu. Jezus od momentu chrztu w Jordanie rozpoczął swoją zbawczą działalność, a my od momentu chrztu zaczynamy wielką przygodę przyjaźni z Panem, ale też zaczynamy nowe życie dzięki Bożej łasce. Warto jednak pamiętać, że nasze dobre uczynki są jedynie odpowiedzią na Boże Miłosierdzie, a nie sposobem uzyskania zbawienia.
O godz. 16:30 w Pałacu Apostolskim rozpoczęła się liturgia wejścia na konklawe. Wzięło w niej udział 133 kardynałów elektorów, a poprowadził ją – zgodnie z przepisami – najstarszy precedencją kardynał biskup – Pietro Parolin. Kardynałowie wybiorą 267. Papieża.
Liturgia rozpoczęła się znakiem krzyża i krótkimi obrzędami wstępnymi, po których kardynałowie, modląc się Litanią do Wszystkich Świętych, przeszli procesyjnie do Kaplicy Sykstyńskiej. Tam, po odśpiewaniu hymnu „Przybądź Duchu Święty” i odmówieniu modlitwy w intencji elektorów, złożyli oni uroczystą przysięgę. Najpierw wspólnie odczytali jej rotę, która dotyczy zarówno sytuacji, w której na któregoś z nich padnie wybór, jak też dochowania tajemnicy konklawe. Następnie każdy z kardynałów osobiście dopełnił przysięgi, kładąc dłoń na Ewangelii.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.