Reklama

Kościół w dziejach Rzeszowa

Kościół Dominikański

Niedziela rzeszowska 4/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W południowej części Rzeszowa, pomiędzy ul. Dominikańską, a aleją Powstańców Warszawy, zlokalizowany jest piękny kompleks zakonny, należący do Zakonu Dominikanów, w skład którego wchodzą: kościół, klasztor oraz zaplecze parafialno-duszpasterskie.
Jego początki sięgają października 1986 r., gdy do Rzeszowa, na prośbę ordynariusza przemyskiego Ignacego Tokarczuka, został skierowany przez władze zakonne pierwszy dominikanin o. Justyn Sigda. Zakonnik ten, wkrótce po swoim przyjeździe do miasta rozpoczął, w tajemnicy przed władzami państwowymi, organizowanie nowego ośrodka duszpasterskiego. Swoista konspiracja stosowana przy tego typu przedsięwzięciach była niezwykle ważną, gdyż zapewniała ich powodzenie. Komunistyczne władze z reguły utrudniały ich realizację, a niekiedy wręcz ją uniemożliwiały. Doświadczyli tego zresztą sami dominikanie, którzy usiłowali na początku zachować drogę prawną i uzyskać stosowne pozwolenie na budowę kaplicy w Rzeszowie. Niestety, władze państwowe zachowały się zgodnie ze stosowaną praktyką i odrzuciły ich prośbę. Dopiero wtedy władze zakonne przekonały się do procedury wypracowanej już przez bp. Tokarczuka - niezwykle skutecznej metody faktów dokonanych.
O. Sigda najpierw pozyskał odpowiednią działkę, a następnie w znajdującym się na niej garażu zorganizował pierwszy dominikański obiekt sakralny w Rzeszowie. Obiekt ten, jako kaplicę mszalną pw. Matki Bożej Różańcowej poświęcił 21 grudnia 1986 r. przemyski biskup pomocniczy Stefan Moskwa. Kaplica była jednak zbyt skromna, aby sprostać potrzebom duszpasterskim. Należało więc zatroszczyć się o większą kaplicę bądź kościół. Potrzebę tę dostrzegali nie tylko duszpasterze rzeszowscy, ale również władze zakonne. Poczyniono odpowiednie przygotowania w tym kierunku. W jednej z okolicznych wsi, w ścisłej tajemnicy, przygotowano elementy konstrukcyjne kaplicy, zaprojektowanej przez mgr inż. arch. Romana Orlewskiego. Wreszcie, pewnej czerwcowej nocy 1987 r., kiedy funkcjonariusze milicji zajęci byli zabezpieczaniem wizyty Jana Pawła II w Polsce, przetransportowano je do Rzeszowa i połączono w jedną całość. Bardzo szybko powstał więc nowy obiekt sakralny, w którym dla zabezpieczenia się przed atakami władz urządzono całodzienną adorację Najświętszego Sakramentu. Komuniści postawieni po raz drugi przed faktem dokonanym zmuszeni zostali do jego zaakceptowania, choć „głównego sprawcę” o. Sigdę poddali represjom sądowym.
Nowa kaplica o wymiarach 14 x 12 m była znacznie większa od poprzedniej i mogła pomieścić jednocześnie ok. 300 osób. Szybko „wrosła” ona w Rzeszów, a wierni nawiązując do jej skromnego wyglądu - nadali jej nazwę „Szopka”. Jej poświęcenia pw. św. Jacka dokonał bp Moskwa dnia 20 marca 1988 r. Również ta kaplica miała charakter tymczasowy.
Dominikanie musieli zatem podjąć się trudu budowy właściwej świątyni i klasztoru. W 1994 r., po kilku latach przygotowań, rozpoczęto prace przy wznoszeniu kompleksu zakonnego, zaprojektowanego przez architekta inż. Orlewskego i konstruktora inż. Adama Tarnawskiego. Budowę kościoła rozpoczęto 17 sierpnia 1995 r. Pracami, prowadzonymi systemem gospodarczym, kierował Henryk Michno. Nadzór zwierzchni sprawowali kolejno następujący zakonnicy: o. Paweł Opaliński, o. Tadeusz Klichowicz oraz o. Ryszard Paklikowski. Dzięki zaangażowaniu tych osób oraz ofiarności i wsparciu społeczności katolickiej w ciągu kilku lat wzniesiono cały kompleks zakonny, w tym duży kościół, który został poświęcony pw. św. Jacka w dniu 14 października 2000 r. przez ordynariusza rzeszowskiego bp. Kazimierza Górnego.
Świątynia dominikańska jest jednopoziomowym obiektem o wymiarach 42 x 21 m, i wysokości 18,5 m. Obok niej wznosi się wieża - dzwonnica z krzyżem (wybudowana w 2004 r.) o wysokości 28,5 m. Wnętrze świątyni podzielone jest smukłymi filarami na trzy nawy. Po prawej stronie znajduje się kaplica boczna, z wystrojem prezbiterium przeniesionym z dawnej kaplicy - „Szopki”, zaś po lewej, nieopodal głównego wejścia - boczna kaplica Miłosierdzia Bożego. Wewnętrzny wystrój świątyni jest jeszcze bardzo skromny i ma charakter tymczasowy.
Świątynia dominikańska, choć jej historia jest bardzo krótka, na trwałe wpisała się już w pejzaż miasta, stanowiąc oryginalny, a przez to ciekawy element jego architektury sakralnej. Jest też ona przykładem dobrej współpracy rzeszowskich dominikanów ze swymi parafianami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co wolno, a czego nie wolno na zwolnieniu lekarskim? Od ponad miesiąca można już pracować na tzw. L4

2025-02-04 19:05

[ TEMATY ]

zwolnienie

Andrzej Sosnowski

Adobe Stock

Od 1 stycznia 2025 roku wprowadzono istotne zmiany w zasadach wypłaty zasiłku chorobowego. Podwyżka minimalnego wynagrodzenia wpłynęła na wysokość świadczeń, a nowe regulacje umożliwiają pracownikom wykonywanie pewnych obowiązków służbowych podczas L4 bez ryzyka utraty zasiłku. Co dokładnie zmieniło się w systemie? Wyjaśniamy.

Nowy rok przyniósł wzrost minimalnej podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, wynikający z podniesienia minimalnego wynagrodzenia do 4666 zł brutto. Po odliczeniu składek, minimalna dzienna stawka zasiłku chorobowego wynosi teraz 134,21 zł. To o ponad 10 zł więcej niż w roku ubiegłym.
CZYTAJ DALEJ

Bluźnierczy obraz wyśmiewający Matkę Bożą z Guadalupe

2025-02-04 14:12

[ TEMATY ]

Matka Boża z Guadalupe

Zrzut ekranu x.com

Studenci i republikańscy ustawodawcy ostro krytykują Grand Valley State University za wyświetlanie bluźnierczego wizerunku Matki Bożej z Guadalupe, na którym znajdują się obsceniczne, promujące społeczność LGBT obrazy, w tym wizerunek mężczyzny w bieliźnie i dwóch mężczyzn całujących się na sukni Matki Bożej.

Popularny, finansowany przez państwo publiczny uniwersytet w Michigan spotkał się z ostrą krytyką ze strony chrześcijańskich studentów i ustawodawców po umieszczeniu na terenie kampusu bluźnierczego wizerunku Matki Bożej z Guadalupe, który zawiera takie słowa jak „pedał” i „homofobia” oraz obsceniczne, pro-LGBT obrazy, w tym dwóch całujących się mężczyzn.
CZYTAJ DALEJ

Żyjemy w „technopolu” – i co dalej? Jak nabyć kompetencje komunikacyjne

2025-02-09 19:54

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Red

“Już nie żyjemy w czasach technokracji, kiedy tradycja, metafizyka i kultura funkcjonuje obok technologii. Żyjemy w technopolu, gdzie technika jest bogiem i wyznacza nam styl myślenia i życia”. Te słowa, wypowiedziane przez księdza profesora Krzysztofa Marcyńskiego – uznanego medioznawcy z UKSW - z pewnością intrygują.

W kontekście błyskawicznie rozwijającej się sztucznej inteligencji, zasadna jest postawiona przez niego teza, że „nowa technologia nic nie dodaje ani niczego nie odejmuje. Nowa technologia wszystko zmienia”, jak stwierdził on na spotkaniu w paryskim Centre du Dialogue, zorganizowanym we współpracy z Pallotyńską Fundacją Misyjną Salvatti.pl. na temat triumfu techniki nad człowiekiem (jak poinformowała Katolicka Agencja Informacyjna).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję