Reklama

Realizm Jezusowych błogosławieństw (8)

Szczęśliwi, którzy wprowadzają pokój...
...albowiem oni będą nazwani synami Bożymi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Ciągły niepokój na świecie, wojny i wojny bez końca, jakże niepewna jest ziemia lękiem i gniewem łkająca” - to słowa piosenki religijnej z lat 60. Lęku i gniewu ludzi z powodu ciągłych wojen nie zmniejszają zabiegi pokojowe dyplomatów. Słuszne skądinąd zabiegi wielu państw na rzecz pokoju, a szczególnie ONZ, polegające na żądaniach redukcji arsenałów broni, zasługują na pochwałę, jednakże nie uwalniają ludzi od lęku z powodu nieposzanowania w wielu krajach podstawowych praw człowieka. Mówienie o pokoju, a z drugiej strony nieuszanowanie podstawowych praw człowieka budzi nieufność nawet wobec szlachetnych poczynań na rzecz pokoju. Człowiek oczekuje od państwa gwarancji bezpieczeństwa. Natomiast Kościół w całych swych dziejach próbował wypełniać służebne funkcje wobec różnych wspólnot. Jedną z podstawowych funkcji Kościoła wobec społeczności ludzkiej jest właśnie wprowadzanie pokoju w świecie. W X wieku we Francji istniało prawo nazywane Pax Dei („pokój Boży”). Polegało to na tym, iż właściciele majątków przysięgali zachować pokój w swych dobrach, a także zobowiązywali się do uszanowania miejsc świętych, czyli kościołów, chronienia domostw ludzi i zwracania zagrabionych dóbr. Organizowano masowe procesje z relikwiami i z udziałem biskupów. Wtedy ludzie rozumieli, że biskupom nie chodziło tylko o ochronę majątków kościelnych, lecz także o dobro ludu. Szlachta, która łamała „pokój Boży”, podlegała ekskomunice lub interdyktowi (zakazowi osobistego udziału w nabożeństwach). Mimo dobrych intencji, ta pokojowa inicjatywa nie nabrała rozmachu. Zwolennicy Pax Dei zaczęli bowiem, co paradoksalne, organizować dla zachowania pokoju tzw. milicję pokojową - coś w rodzaju diecezjalnego wojska, które mieczem wymuszało zachowanie pokoju. Inny, znany w średniowieczu ruch pokojowy nosił nazwę Treuga Dei - („Boże bezpieczeństwo”). Polegał on na surowym zakazie wojowania np. od piątku do niedzieli, a także w okresach postu i Bożego Narodzenia. Do tych średniowiecznych działań pokojowych dołączyły się święte wojny i wyprawy krzyżowe, które przyniosły w efekcie więcej krzywd niż pożytku. Jak rozumieć w tym kontekście Chrystusowe błogosławieństwo: „Szczęśliwi, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi”? Odpowiedź daje nam św. Franciszek. Pojechał on niegdyś na jednoosobową wyprawę krzyżową i dotarł na dwór sułtana, głosząc tam naukę Chrystusa i Chrystusowy pokój. Tylko ofiarna miłość - przekonywał Święty - płynąca z krzyża Chrystusowego, zdolna jest wprowadzić trwały pokój. Synami Bożymi są bracia i siostry Chrystusa, którzy umieją przeciąć mieczem miłości to wszystko, co dzieli ludzi. Inna, zresztą bardzo dramatyczna, scena z życia św. Franciszka pokazuje jak młody wówczas Franciszek porzuca ojca, człowieka zamożnego i wpływowego, i wskazując na żebraka stwierdza, że ten oto jest od tej chwili jego ojcem. Miłość ofiarna, która skazuje nas czasem na zerwanie nawet więzów rodzinnych, prowadzi w efekcie do ukochania większych wartości. Wymownym tej miłości przykładem jest zawołanie kapucynów: „Pokój i Dobro”. W symbolu przedstawia ono skrzyżowane dwie ręce: jedną Chrystusa, a drugą człowieka. Tylko w tym skrzyżowaniu zdolny jest człowiek znaleźć ostateczne wypełnienie obietnicy Chrystusowego błogosławieństwa: „Szczęśliwi, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi”. Tego błogosławieństwa nie kieruje Jezus do tych, których potocznie nazywa się pacyfistami, pragnącymi żyć w doskonałej harmonii z całym światem, ale do ludzi, którzy w imię miłości zabiegają o pokój na ziemi. Tak naprawdę tylko synowie Boży zdolni są wprowadzać prawdziwy pokój i dialog pomiędzy narodami i rasami, w postawie pełnej służby, szacunku, i sprzeciwiać się wszelkiemu uciskowi. Znamy z Objawienia, że Bóg posłał Syna swojego Jezusa, aby wprowadził pokój na ziemi. Jezus nie zakończył jednak dziejów człowieka wraz ze swoją śmiercią ofiarną na krzyżu, ale przez swoje zmartwychwstanie i zesłanie Ducha Świętego nadal kontynuuje to dzieło, aż do skończenia świata. Czas wprowadzania pokoju pozostawił Jezus uczniom, budując swój Kościół.
Przychodzą coraz to nowe pokolenia, które przejmują ideę wprowadzania pokoju na ziemi. Są to synowi Boży, synowie Światłości. Zwycięstwo miłości jest już przesądzone, bo synowie Boży, wspomagani są Chrystusowym ramieniem, które zawsze zwycięża. „Ufajcie, jam zwyciężył świat” - mówi Jezus do swoich uczniów. Jest to zwycięstwo Bożej miłości, która trwa wiecznie i tylko ona jest zdolna przemieniać wrogów w przyjaciół.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryja Matką Kościoła

Na całym świecie w obrządku łacińskim obchodzone będzie wspomnienie Maryi Matki Kościoła – postanowił Papież Franciszek. W Watykanie opublikowano dekret Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z 11 lutego bieżącego roku. Informuje on, że decyzją Ojca Świętego wspomnienie to będzie obchodzone w poniedziałek po Zesłaniu Ducha Świętego.

Jak podają Dzieje Apostolskie, w momencie Zesłania Ducha Świętego w Wieczerniku obecni byli wszyscy Apostołowie, którzy „trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa, i braćmi Jego” (Dz 1, 14). „Matka Najświętsza, Oblubienica Ducha Świętego, mocą którego w dniu Zwiastowania poczęła Jezusa Chrystusa, przeżyła w Wieczerniku wraz z Apostołami zstąpienie Ducha Miłości na Kościół.

CZYTAJ DALEJ

Dary Świętego Ducha

Niedziela rzeszowska 22/2020, str. I

[ TEMATY ]

Pięćdziesiątnica

Zesłanie Ducha św.

Arkadiusz Bednarczyk

Zesłanie Ducha Świętego z podkarpackiej cerkwi

Zesłanie Ducha Świętego z podkarpackiej cerkwi

Zesłanie Ducha Świętego kończy okres wielkanocny i upamiętnia narodziny i posłannictwo Kościoła. Tradycja ludowa rozmaicie upiększała tę uroczystość. Niekiedy spod stropu kościelnego spadał deszcz kwiatów symbolizujących dary Ducha Świętego. Wypuszczano również gołąbki – symbole Ducha Świętego.

U roczystość nazywano Zielonymi Świątkami, bowiem przystrajano domostwa i ich obejścia zielonymi gałęziami, np. brzozowymi bądź wierzbowymi, co miało gwarantować urodzaj i chronić przed złymi duchami. Dodatkowo silny zapach tataraku chronił zagrody przed owadami.

CZYTAJ DALEJ

Nawrócenie albo śmierć

2024-05-19 20:41

Tomasz Lewandowski

Katecheza bpa Macieja Małygi rozpoczęła otwarcie synodu w naszej diecezji.

Katecheza bpa Macieja Małygi rozpoczęła otwarcie synodu w naszej diecezji.

– To jest święto Ludu Bożego, nasz Wieczernik – mówił podczas ostatniej katechezy przed rozpoczęciem II Synodu Archidiecezji Wrocławskiej bp Maciej Małyga.

Katecheza, w której bp Małyga odwołał się do Listu do Kościoła w Laodycei, była pierwszym punktem oficjalnego otwarcia synodu w naszej diecezji. Po niej wszyscy zebrani na czele z relikwiami kilkudziesięciu świętych, przeszli w uroczystej procesji z kościoła NMP na Piasku do katedry wrocławskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję