Reklama

Finał VII Olimpiady Wiedzy Biblijnej za nami!

"Prawdziwie, Ten był Synem Bożym"

Niedziela sosnowiecka 1/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W świątecznej atmosferze przebiegał finał VII edycji Olimpiady Wiedzy Biblijnej. Tym razem organizatorzy konkursu - Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu oraz doradcy metodyczni ds. religii WOM w Katowicach - na miejsce finału wybrali Szkołę Podstawową nr 6 w Jaworznie. Zapewne trafny to był wybór, bo choć jaworznicka podstawówka nie należy do najnowocześniejszych obiektów dydaktycznych, to posiada coś o wiele cenniejszego - wspaniałych nauczycieli, których serdeczność i otwartość ujęła chyba każdego uczestnika biblijnego konkursu.

Idea Olimpiady Wiedzy Biblijnej zrodziła się na spotkaniach dyrektorów wydziałów katechetycznych oraz doradców metodycznych religii diecezji, które należały do dawnego województwa katowickiego. Pomysł trafił na dobry grunt, dlatego też od 7 lat konkurs organizowany jest także na terenie diecezji sosnowieckiej.

Tegorocznej edycji patronowało hasło: "Prawdziwie, Ten był Synem Bożym". Po eliminacjach szkolnych i dekanalnych do etapu diecezjalnego zakwalifikowało się 67 uczestników - uczniów szkół podstawowych z klas IV, V i VI naszej diecezji. "Chyba każdy z nas jest trochę zdenerwowany i zestresowany, bo nie wiadomo, jak wysoko postawiona będzie poprzeczka" - mówi tuż przed wejściem na salę, gdzie odczytany zostanie regulamin, jedna z uczestniczek. "Po etapie dekanalnym, który nie należał do łatwych,aż boję się, co będzie tutaj´ - wyznaje Sebastian. A tymczasem szybko wybiła godz. 10.00, więc trzeba było mocno się spieszyć, by w ciągu 45 minut odpowiedzieć na 25 pytań testowych, w których można było zdobyć maksymalnie 37 punktów. Kiedy Komisja udała się na obrady i skrupulatnie liczyła punkty, olimpijczycy autokarami udali się do sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Jaworznie-Osiedlu Stałym. Tam pod wodzą Jana Jamrozika, pod opieką dziekana i proboszcza tej wspólnoty, ks. kan. Józefa Lendy, oraz w towarzystwie Młodzieżowego Stowarzyszenia Charytatywnego " Alternatywa" na modlitwie i śpiewie spędzali czas wyczekiwania na werdykt jury. Po powrocie - gorąca herbata, a zaraz potem część oficjalna. Zapoczątkowało ją po mistrzowsku zaprezentowane przedstawienie teatralne Królewna Śnieżka. W bajkowe role wcielili się nauczyciele oraz uczniowie jaworznickiej "szóstki". Prawie godzinne widowisko pełne humoru, śpiewu i doskonałej gry szkolnych artystów wywołało duży aplauz i spotkało się z prawdziwym uznaniem publiczności.

Po doskonałej zabawie i rozrywce nastąpił długo wyczekiwany moment odczytania listy laureatów. Uczynił to dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu, ks. Ryszard Adrjanek.

V miejsce zajęła Barbara Kubik ze Szkoły Podstawowej nr 27 z Dąbrowy Górniczej-Błędowa, IV - Izabela Ficek ze Szkoły Podstawowej z Sączowa. Zdobywca III miejsca - Piotr Szczepanek ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Wolbromiu otrzymał aparat fotograficzny firmy Yashica, zaś II - Sebastian Kuczek ze Szkoły Podstawowej nr 40 w Sosnowcu - walkmana z radiem Sony. Laureatką VII edycji Olimpiady Wiedzy Biblijnej została Marta Drozdek ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Jaworznie. Nagrodę główną - radiomagnetofon z odtwarzaczem CD Thomson wręczył zwyciężczyni Ksiądz Dyrektor. Ponadto finałowa piątka oraz wszyscy uczestnicy tegorocznej olimpiady otrzymali dyplomy uczestnictwa, pamiątkowe albumy o Asyżu oraz figurki aniołów. Organizatorzy zadbali o wszystkich, wszak tego dnia nikt nie opuścił progu Szkoły z pustymi rękami. Dla katechetów przygotowujących uczniów do konkursu, nauczycieli-aktorów oraz tych wszystkich, którzy przyczynili się do wspaniałej oprawy całego dnia przygotowano podziękowania w formie dyplomu.

Trudno było się rozstać, zwłaszcza że wszystkim udzieliła się ciepła atmosfera zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Dlatego też z ust dyrektora Wydziału Katechetycznego - ks. Ryszarda Adrjanka, dyrektor Szkoły - mgr Elżbiety Fudro oraz dyrektor delegatury Śląskiego Kuratorium Oświaty w Sosnowcu - mgr Ewy Fiedukiewicz padły życzenia niezapomnianych chwil spędzonych w rodzinnym gronie przy wigilijnym stole. Uroczystość zakończył staropolski zwyczaj przełamania się opłatkiem oraz wspólne odśpiewanie kolędy Gdy się Chrystus rodzi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biskupi na Boże Ciało: wartość Eucharystii, jedność, prawo do publicznego wyrażania wiary

2024-05-30 21:50

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Karol Porwich / Niedziela

Znaczenie Eucharystii, uczestnictwo we Mszy świętej, świadectwo wiary, konieczność ewangelizacji, ale także kwestie społeczne takie jak prawo do publicznego wyznawania wiary, miejsce symboli religijnych w przestrzeni publicznej, religia w szkołach czy aborcja były tematem kazań polskich biskupów na uroczystość Bożego Ciała.

Znaczenie Eucharystii

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 31.): Pasterze mili

2024-05-30 21:21

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy Maryja i Kościół mają podobne cechy? Czemu Maryja jest Matką Kościoła? Co Matka Boża ma wspólnego z biskupami? I co właściwie Jej postawa mówi nam o posłuszeństwie? Zapraszamy na trzydziesty pierwszy (ostatni) odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym patrzeniu na Kościół i jego pasterzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję