Reklama

Analiza globalizacji

Instytut Akcji Katolickiej Diecezji Sosnowieckiej we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie zorganizował 24 listopada br. w Domu św. Józefa w Będzinie międzynarodową konferencję naukową pod honorowym patronatem bp. Adama Śmigielskiego SDB zatytułowaną „Bezdroża globalnej wioski”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W konferencji wzięli udział ks. prof. dr hab. Andrzej Zwoliński oraz ks. prof. dr hab. Jan Orzeszyna z Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, prof. dr Ivan Strgaèić z Uniwersytetu w Zadarze, a także prof. dr hab. Janusz Teczke, dr Piotr Buła z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i ks. dr Grzegorz Noszczyk z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego.
- Konferencja miała na celu zaprezentowanie przeglądu istniejących stanowisk, przyjęcie klarownych kryteriów wartościujących związanych z nauczaniem społecznym Kościoła i w tym właśnie kontekście ukazanie - nie negując pozytywów - najdalej idących uchybień aksjologicznych związanych z procesem globalizacji - powiedział „Niedzieli” ks. dr Grzegorz Noszczyk, organizator sympozjum.
Rozważania otworzył wykład ks. prof. dr. hab. Andrzeja Zwolińskiego zatytułowany „Kultura globalnej wioski”. Autor, wychodząc od analizy pojęcia rozwoju zwrócił uwagę, że proponowane przez Kościół normy etyczno-moralne dotyczące rozwoju, sprowadzają się do dwóch głównych zasad, gwarantujących jego ludzki charakter. Powinien on być zarówno integralny, jak i solidarny. Tymczasem kultura globalna, która niesie ze sobą różnego rodzaju pułapki zmierzające do kryzysu cywilizacyjnego, nie gwarantuje rozwoju człowieka w najgłębszym, chrześcijańskim rozumieniu tego terminu. Mówiąc o rozwoju ludzkości nie można bowiem ograniczać się jedynie do sfery materialnej, do ekonomicznego i przemysłowego postępu w świecie. Praca przedsięwzięta na rzecz rozwoju integralnego jest w tym obszarze wymogiem nowej ewangelizacji, realizacją miłości, której uczy Jezus Chrystus. Autor przestrzegał, że podejmowane próby sekularyzacji życia społecznego są wymierzone przeciw prawidłowemu rozwojowi świata.
„Czy Kościół powinien obawiać się globalizacji?” - na to pytanie odpowiadał w swym wystąpieniu ks. prof. dr hab. Jan Orzeszyna. Zgodnie z nakazem Chrystusa - jak stwierdził autor: - Kościół nie ma żadnego powodu obawiać się globalizacji, chrześcijanie są bowiem posłani do świata. Co więcej, to właśnie Kościół jest kompetentny w dziedzinie „cywilizowania” globalizacji i oczyszczania jej z licznych nieprawidłowości. Dlatego wyraźnie powinien mówić, że nie można akceptować takiej globalizacji, która byłaby oparta wyłącznie na pieniądzu i zysku za wszelką cenę. Innymi słowy, musi zdecydowanie odrzucać model globalizacji w stylu wieży Babel i zabiegać o to, aby dokonywała się ona w duchu uniwersalizmu Zielonych Świąt.
Prof. dr hab. Janusz Teczke oraz dr Piotr Buła z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w swoich wykładach na temat „Biznes międzynarodowy w układach sieciowych” zaprezentowali egzemplifikację teoretycznych podstaw globalizacji w obszarze działalności gospodarczej. Tendencje globalizacyjne i regionalizacyjne rozwijające się równocześnie, determinują niestabilność otoczenia, w jakim funkcjonują współczesne przedsiębiorstwa. Rozwiązaniem problemu, co zasugerowali prelegenci, może okazać się organizacja sieciowa, będąca rodzajem formy pośredniej. Jeśli bowiem globalizacja ma przynieść efekty korzystne dla poszczególnych obszarów działania przedsiębiorstw, winna większą niż dotąd uwagę poświęcić istniejącym tendencjom regionalizacyjnym.
Prof. dr Ivan Strgaèić z Uniwersytetu w Zadarze w swoim wystąpieniu „Skutki globalizacji w Chorwacji” ukazał niezwykle interesującą diagnozę skutków globalizacji, cenną z punktu widzenia uczestników konferencji. Chorwacja to kraj, który zaledwie dwanaście lat temu zakończył wojnę i przeszedł od komunizmu do gospodarki wolnorynkowej. Profesor, choć zwracał uwagę na pewne pozytywne aspekty globalizacji, jednak stwierdził, że bezkrytyczne przejmowanie kulturowych wzorców Zachodu prowadzi do destrukcji kultury rodzimej. Również o prywatyzacji i gospodarce kapitalistycznej prof. Strgaèić wypowiedział się w sposób krytyczny. Z analizy procesu globalizacji na świecie i jego katastrofalnego wpływu na chorwacką gospodarkę wynika, że konieczne jest zaprowadzenie w tym kraju porządku gospodarczego opartego na nowych, nie tylko naukowych, ale i pomijanych dotąd moralnych podstawach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niepokalanie poczęta. Co to znaczy?

Prawda o Maryi Niepokalanie Poczętej, jako wolnej od grzechu i pełnej doskonałości, nie sprawia, że staje się Ona daleka nam wszystkim. Jest zupełnie odwrotnie.

Jako wspólnota Kościoła katolickiego 8 grudnia obchodzimy uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Przywilej Niepokalanego Poczęcia jest dla Maryi wyjątkowym darem łaski Bożej, a dla Kościoła – dogmatem wiary. Przypomnijmy, że dogmat to nauka wiary zawarta w Objawieniu, której interpretacja jest ściśle określona przez Kościół. To po prostu twierdzenie objawione przez Boga i przyjmowane za pewne. Dogmat o Niepokalanym Poczęciu Maryi został uroczyście ogłoszony przez papieża Piusa IX w Bazylice św. Piotra w Rzymie 8 grudnia 1854 r. bullą Ineffabilis Deus.
CZYTAJ DALEJ

Największa z łask

W prawdzie o Niepokalanym Poczęciu kryje się coś, co jest istotne dla naszej wieczności. Ten dogmat to wiadomość dla nas.

To były czasy! Spierano się na tematy teologiczne tak, że dochodziło nawet do wyciągania mieczy z pochwy. Dyskusje na argumenty rozpalały głowy i serca nie tylko mnichów czy biskupów, ale też nawet królów i cesarzy. Ludzie składali „ślub krwi”, gotowi oddać za tę prawdę swoje życie – tak jak św. Stanisław Papczyński, na którego rzucił się w Warszawie uzbrojony Szwed. Czyżby nie było ważniejszych spraw? Nie, bo w prawdzie o Niepokalanym Poczęciu kryje się coś, co jest istotne dla naszej wieczności. Ten dogmat to wiadomość dla nas. Wielopunktowa.
CZYTAJ DALEJ

Włochy/ Prezydent Zełenski spotka się z papieżem Leonem XIV i premier Meloni

2025-12-09 07:00

[ TEMATY ]

Wołodymyr Zełenski

Karol Porwich/Niedziela

Wołodymyr Zełenski

Wołodymyr Zełenski

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski po wizytach w Londynie i Brukseli będzie we wtorek w Rzymie. Rano w papieskiej rezydencji w Castel Gandolfo spotka się z Leonem XIV, a po południu przeprowadzi rozmowę z premier Włoch Giorgią Meloni.

Papież przyjmie przywódcę Ukrainy dokładnie pięć miesięcy po ich poprzednim spotkaniu, które odbyło się również w Castel Gandolfo.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję