Reklama

Niedziela Świdnicka

Katedra Świdnica: Efekty prac renowacyjnych

W krakowskich warsztatach konserwatorskich praca nad zabytkami świdnickiej katedry przynosi widoczne efekty.

[ TEMATY ]

organy

Katedra Świdnicka

Jakub Moneta

Katedra Świdnica

Wlew impregnatu do zdegradowanego drewna

Wlew impregnatu do zdegradowanego drewna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od blisko pół roku, we wnętrzu najważniejszego kościoła w diecezji, w jego głównej nawie, trwają czasochłonne i kosztowne prace konserwatorskie i restauratorskie. Roboty wykonywane są dwutorowo. Część konserwatorów pracuje przy odtworzeniu malowideł na miejscu w katedrze, druga część zajmuje się zabytkami ruchomymi, które w większości zostały przewiezione na warsztat do krakowskich pracowni konserwatorskich. Odnowieniu poddane są rzeźby i wielkoformatowe obrazy.

Katedra Świdnicka

Pracownia konserwatorska podczas prowadzenia prac

Pracownia konserwatorska podczas prowadzenia prac

O zaawansowaniu prac opowiadają pracownicy Pracowni Konserwatorskiej Piotra Białko z Krakowa, która realizuje historyczny remont katedry. - Owalne obrazy zostały poddane szeregom specjalistycznych testów i analiz, a także badaniom. Główne zabiegi polegały na odczyszczaniu warstwy malarskiej z zabrudzeń, pociemniałych werniksów, szelaku i przemalowań. Ze względu na osłabioną przyczepność zaprawy do płótna podobrazia wykonano konsolidację nanosząc impregnat od odwrocia. Trwają również prace przy odczyszczaniu elementów zabytkowych ram obrazów. Natomiast rzeźby odczyszczono chemicznie z wtórnych nawarstwień do warstw gruntów polerowanych i złoceń. Dokonano także zabieg dezynsekcji i impregnacji. W miejscach silniejszej degradacji drewna i jednocześnie większej miąższości wykonano nawierty i umieszczono strzykawki ze specjalną substancją – mówi przedstawicielka zespołu, który pracuje pod kierunkiem dr Elizy Buszko.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Katedra Świdnica

Prace konserwatorskie przy części ramy obrazu

Prace konserwatorskie przy części ramy obrazu

Prace finansowane są przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach działania Ochrona zabytków oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Wielkość dotacji wynosi wysokości 17 mln złotych. Niezbędne jest jednak wykorzystanie w projekcie środków własnych w wysokości 3 mln złotych. Parafia zobligowana jest do dokładania do projektu 1 mln złotych przez trzy lata. Co stanowi nie lada zmartwienie dla proboszcza katedry.

Reklama

Celem realizowanego projektu zatytułowanego: Konserwacja, rewitalizacja i digitalizacja barokowego wnętrza gotyckiej Katedry Świdnickiej, jest ochrona i rozwój dziedzictwa kulturowego, materialnego i niematerialnego związanego z katedrą oraz utrwalenie i wzmocnienie wizerunku Polski oraz Świdnicy, a także najstarszych części wchodzących w skład historycznego centrum miasta. Kluczowym jest wpływ projektu na rozwój turystyki w regionie oraz rozwój usług okołoturystycznych, co bezpośrednio przełoży się na liczbę odwiedzających Świdnicę i cały region.

Katedra Świdnica

Figura św. Piotra po zdjęciu grubej warstwy zabrudzeń

Figura św. Piotra po zdjęciu grubej warstwy zabrudzeń

W samej katedrze prace prowadzone są wysokości 25 metrów. Na tym etapie konserwatorzy zdejmują przemalowania, którym zostały poddane freski w XX wieku. - To żmudna praca, ale bardzo satysfakcjonująca, bo dociera się do oryginału, który oczarowuje finezją, delikatnością i zaskakuje często kolorystyką. Malowidła są bardzo zniszczone, dlatego sporo czasu zajmie ich rekonstrukcja – mówi dr Eliza Buszko. Czas realizacji inwestycji przewidziany jest do 30 czerwca 2022 r.

2020-05-29 11:24

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego organy?

Niedziela szczecińsko-kamieńska 12/2020, str. VI

[ TEMATY ]

liturgia

organy

muzyka sakralna

muzyka organowa

Adam Szewczyk

Fragment prospektu organowego z bazyliki św. Jana Chrzciciela w Szczecinie

Fragment prospektu organowego z bazyliki św. Jana Chrzciciela w Szczecinie

„W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poważaniu organy piszczałkowe jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienie ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły wiernych podnosi do Boga i spraw niebieskich” (Sacrosanctum concilium, 120).

Ten cytat z Konstytucji o Liturgii świętej, wykorzystywany w wielu pochodnych dokumentach Kościoła traktujących mniej lub bardziej bezpośrednio o liturgii, jest dość wymowny. Jednak raczej na poziomie pewnej ogólności. Coraz trudniej dziś o kapłana – z wyjątkiem zajmujących się muzyką kościelną zawodowo – który potrafiłby to szerzej rozwinąć, uzasadnić. Podobnie jest pośród sporej grupy organistów. Rozczarowuje chwilami w tym zakresie także najnowsza instrukcja Musicam sacram, traktująca miejscami o organach na podobnym poziomie ogólności. Kościół podkreśla tradycję wykorzystania tego instrumentu jako najbardziej właściwego pod względem brzmienia w czasie kościelnych ceremonii i przydającego im majestatu. Z drugiej strony mamy eklektyczny wysyp akompaniatorów liturgicznych (zespołów lub pojedynczych instrumentalistów), którzy w nurcie ostatniej posoborowej odnowy pojawili się na stałe w wielu kościołach. Jedni widzą w tym niekonwencjonalne urozmaicenie wzbogacające przebieg liturgii, inni – zamach na jej sacrum.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Ks. Tadeo z Filipin: na pielgrzymce łagiewnickiej zobaczyłem nadzieję Kościoła

2024-05-05 14:58

[ TEMATY ]

Łagiewniki

Jezus Miłosierny

Małgorzata Pabis

Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy…

Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy…

„Na pielgrzymce do sanktuarium Bożego Miłosierdzia zobaczyłem młodych ludzi, rodziny z dziećmi, nadzieję Kościoła” - mówi ks. Tadeo Timada, filipiński duchowny ze Zgromadzenia Synów Miłości, który uczestniczył po raz pierwszy w bielsko-żywieckiej pielgrzymce do sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Przeszła ona po raz 12. z Bielska-Białej do krakowskich Łagiewnik w dniach od 30 kwietnia do 3 maja br. Wzięło w niej udział ponad 1200 osób.

W połowie lat 90. ubiegłego wieku, kiedy to papież Jan Paweł II odwiedził Filipiny, przyszły kapłan obiecał sobie, że przyjedzie do Polski. Dziś ks. Tadeo pracuje jako przełożony we wspólnocie zgromadzenia zakonnego kanosjanów w Padwie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję