Reklama

Boże Narodzenie u grekokatolików

Święta Bożego Narodzenia. Bóg zechciał stać się jednym z nas.

Niedziela wrocławska 1/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chrześcijanie z nadzieją, jaka nie może zawieść, przygotowują się na to wydarzenie. Katolickie Kościoły Wschodnie w większości świętują według kalendarza juliańskiego, czyli 13 dni później jak katolicy tradycji zachodniej. A więc wigilia przypada 6 stycznia i jest ostatnim dniem 40- dniowego postu Pyłypiwky. Radosne wyczekiwanie na przyjście Pana rozpoczyna dzień 28 listopada, po liturgicznym wspomnieniu apostoła Filipa. A dwie poprzedzające niedziele noszą nazwę Niedziela Praojców, kiedy wspomina się Patriarchów Starego Testamentu, a także Niedziela Ojców, kiedy to czytany jest fragment początku Ewangelii według św. Mateusza, czyli rodowód Jezusa z Nazaretu.
W niedzielę bezpośrednio przed świętami kapłan poświęca prosforę, którą w wigilię Bożego Narodzenia wierni dzielą się, składając nawzajem sobie życzenia. Bywa, że prosforę pokrojoną na kawałki smaruje się miodem. W sam dzień wigilii oczekiwaniu na wspólną wieczerzę towarzyszy post od mięsnych produktów. Wigilię rozpoczyna wspólna modlitwa, odczytywany jest fragment Nowego Testamentu z Dziejów Apostolskich mówiący o spisie powszechnym, który miał miejsce za czasów cesarza Augusta i właśnie wtedy Józef z brzemienną Maryją udali się do rodzinnego miasta Betlehem. Modlitwa zawiera również śpiew troparionu - krótkiego hymnu - opisującego wydarzenie Wcielenia. Stół wyścielony sianem obficie zastawiony 12 pokarmami. Pokarmy tradycyjne, wśród których nie może zabraknąć kutii. Tę niepowtarzalną atmosferę buduje i śpiew kolęd. Tego wieczora w cerkwiach odprawiane jest nabożeństwo zwane Wełyke Poweczeria. Zgromadzeni na modlitwie wielokrotnie powtarzają słowa „Z nami Bóg radujcie się narody”, które odnoszą się do proroctwa proroka Izajasza, mówiącego o narodzinach Emmanuela. Tym nabożeństwem wierni rozpoczynają modlitewne świętowanie przyjścia na świat Zbawiciela. Należy podkreślić, że czas Świąt Bożego Narodzenia trwa w Kościołach Wschodnich dzień dłużej niż w tradycji łacińskiej. Pierwszego dnia z radością witamy w ludzkim ciele Mesjasza oczekiwanego przez cały Stary Testament, Jezusa Chrystusa Syna Bożego naszego Zbawiciela. Drugi dzień to wspomnienie Świętej Rodziny, Bogurodzicy - Matki Bożej i św. Józefa. Natomiast trzeci dzień poświęcony jest osobie pierwszego diakona i męczennika Stefana. Czas radości z przyjścia Pana trwa dalej wierni witają się chrześcijańskim przywitaniem: „Pan się narodził - Chwalmy Go!”.
Ikona Rizdwa Chrystowoho położona na tetrapodie symbolizuje szopkę tak silnie eksponowaną na Zachodzie. Położona na sianie w prosty, ale przepełniony głębią sposób przemawia do nas tym wydarzeniem.
Chrześcijanie tak na Wschodzie jak i na Zachodzie w różny sposób wyrażają tę samą prawdę o wydarzeniu, które zmieniło i nadało nam sens życia i nie przestaje tego nadal czynić.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozpoczęły się uroczystości inauguracyjne Roku Świętego

2024-12-24 19:04

[ TEMATY ]

Watykan

papież Franciszek

Rok Święty 2025

Drzwi Święte

Vatican Media

Papież inauguruje Rok Święty

Papież inauguruje Rok Święty

W wigilijny wieczór papież Franciszek zainaugurował Rok Święty. Po otwarciu Drzwi Świętych Bazyliki Watykańskiej przejdzie przez nie jako pierwszy pielgrzym nadziei, a za nim ok. 50 osób reprezentujących wiernych na całym świecie. W uroczystości biorą udział przedstawiciele innych Kościołów chrześcijańskich.

Transmisję z wydarzenia można oglądać poniżej:
CZYTAJ DALEJ

Wigilia Bożego Narodzenia: znaczenie i obyczaje

[ TEMATY ]

wigilia

Karol Porwich/Niedziela

Uroczystość Bożego Narodzenia wprowadzono do kalendarza świąt kościelnych w IV wieku. Dwieście lat później ustaliła się tradycja wieczornej kolacji, zwanej wigilią. Wieczerza wigilijna jest niewątpliwie echem starochrześcijańskiej tradycji wspólnego spożywania posiłku, zwanego z grecka agape, będącego symbolem braterstwa i miłości między ludźmi.

Gdy w drugiej połowie IV w. Synod w Laodycei zabronił biesiadowania w świątyniach, zwyczaj ten przeniósł się do domów wiernych. W Polsce Wigilię zaczęto obchodzić wkrótce po przyjęciu chrześcijaństwa, choć na dobre przyjęła się dopiero w XVIII w.
CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski podczas Pasterki na Wawelu: od chwili Wcielenia żyjemy w pełni czasu

2024-12-25 08:39

[ TEMATY ]

pasterka

Boże Narodzenie

abp Marek Jędraszewski

katedra na Wawelu

BP Archidiecezji Krakowskiej

2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba - powiedział abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.

W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów - jak wyjaśniał - czas jawi się jako „chronos” - przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. - Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba - mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat - święty czas kairós. - Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości - wskazywał metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję