Reklama

Na drogach poszukiwania Komunii z Bogiem

Piotr - rękojmią żywotności Wspólnoty

Niedziela przemyska 34/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

21. Niedziela Zwykła „A”
Iz 22,19-23; Mt 16,13-20.

Znając sposób bycia Żydów, możemy łatwo sobie wyobrazić, jaki słowotok stał się odpowiedzią na Jezusowe pytanie: Za kogo ludzie uważają Syna Człowieczego? Jezus prawdopodobnie spokojnie przeczekał tę inwazję słów i kiedy nieco się uciszyli, postawił to zasadnicze pytanie - A wy za kogo Mnie uważacie? Pytanie, które w zasadzie onieśmiela każdego z nas. Bo przecież nie jest łatwo na nie odpowiedzieć. Każde pytanie dotyczące relacji emocjonalnych jest trudne. Jak odpowiedzieć w krótkich słowach, kim jest dla mnie moja matka, moja żona, kim są dla mnie moje dzieci? A cóż dopiero, jeśli pytanie sięga najgłębszych pokładów ludzkiej duszy, które są trudne do zrozumienia dla nas samych? Stąd odpowiedź Piotra nie była jego sądem. Była zwerbalizowaniem, wypowiedzeniem natchnienia, jakiego udzielił mu Duch Święty. Wprawdzie dzisiejsza perykopa o tym nie opowiada, ale całe to wydarzenie pod Cezareą miało i swój ludzki wymiar w dramacie Piotra. Po otrzymanej obietnicy, Jezus zaczął mówić o potrzebie pójścia do Jerozolimy, do miasta, gdzie dokona się ostateczne spełnienie woli Ojca. Piotr karmi swoją pychę - cóż to za prymat, skoro Twórca Królestwa umrze, jaka rola pozostanie mu w udziale. Protestuje przeciw tej drodze i zostaje ostro, chyba najostrzej w całym Nowym Testamencie, potraktowany przez Jezusa: Idź precz, szatanie, bo nie myślisz o tym, co boskie, ale ludzkie.
Prymat. Przywilej, misja usakralizowana przez Jezusa nie była czymś obcym w historii zbawienia. Już na początku formowania się wspólnoty Ludu Wybranego teść Mojżesza Jetro, widząc jego umęczenie, proponuje mu ustanowienie pomocników. Sobie Mojżesz pozostawiłby sprawy najistotniejsze. Oto jak brzmi ten tekst z księgi Wyjścia: „Pouczaj lud dokładnie o przepisach i prawach, i pouczaj go o drodze, jaką winien chodzić, i o uczynkach, jakie winien spełniać. A wyszukaj sobie z całego ludu dzielnych, bojących się Boga i nieprzekupnych mężów, którzy się brzydzą niesprawiedliwym zyskiem, i ustanów ich przełożonymi już to nad tysiącem, już to nad setką, już to nad pięćdziesiątką i nad dziesiątką, aby mogli sądzić lud w każdym czasie. Ważniejsze sprawy winni tobie przedkładać, sprawy jednak mniejszej wagi sami winni załatwiać. Odciążysz się w ten sposób, gdyż z tobą poniosą ciężar. Jeśli tak uczynisz, a Bóg cię do tego skłoni, podołasz, a także lud ten zadowolony powróci do siebie»”. (Wj 18)
Ludzkie zatroskanie potwierdza sam Bóg, który w Księdze Liczb kieruje do Mojżesza słowa powierzające troskę o lud: „Wtedy rzekł Pan do Mojżesza: «Zwołaj mi siedemdziesięciu mężów spośród starszych Izraela, o których wiesz, że są starszymi ludu i nadzorcami, i przyprowadź ich do Namiotu Spotkania; niech tam staną razem z tobą. Wtedy Ja zstąpię i będę z tobą mówił; wezmę z ducha, który jest w tobie, i dam im, i będą razem z tobą dźwigać ciężar ludu, a ty go sam już więcej nie będziesz musiał dźwigać”. (Ks. Lb 12nn)
Prymat, bo tak nazywa się Jezusowe obdarowanie wobec Piotra, jest rękojmią trwania wspólnoty. Stąd też od początku narażony był na ataki, nawet ze strony bliskich. Oto inny fragment Księgi Liczb: „Miriam i Aaron mówili źle przeciw Mojżeszowi (…): «Czyż Pan mówił z samym tylko Mojżeszem? Czy nie mówił również z nami?» A Pan to usłyszał. (…) i zwrócił się nagle Pan do Mojżesza, Aarona i Miriam: «Przyjdźcie wszyscy troje do Namiotu Spotkania». I poszli wszyscy troje. I zapalił się gniew Pana przeciw nim i Miriam stała się nagle biała jak śnieg od trądu. Wtedy Mojżesz błagał głośno Pana: «O Boże, spraw, proszę, by znowu stała się zdrowa». Pan rzekł do Mojżesza: «Gdyby jej ojciec plunął w twarz, czyż nie musiałaby się przez siedem dni wstydzić? Tak ma być ona przez siedem dni wyłączona z obozu, a potem może znowu powrócić». Zgodnie z tym została Miriam na siedem dni wyłączona z obozu. Lud jednak nie ruszył dalej, zanim Miriam nie została przyjęta z powrotem”.
Na straży Piotrowej władzy stoi obietnica Jezusa, ale także i dogmat o nieomylności papieża ogłoszony w 1870 r. podczas Soboru Watykańskiego I tekstem konstytucji dogmatycznej „Pastor aeternus”. Wokół kwestii prymatu na przestrzeni wieków ciągle trwały spory, w formie najbardziej dramatycznej przyjęły postać rozłamu. A jednak czas i historia wspólnot, które oderwały się od Skały, pokazują, że jedynie Piotr otrzymał obietnicę kluczy, moc związywania i rozwiązywania. Protestanci już nie mogą się dzisiaj siebie doliczyć. Jedni uważają, że Jezus jest realnie obecny w Eucharystii; inni, że tylko w czasie Mszy św., a jeszcze inni twierdzą, że ta obecność jest symboliczna. Wierni prawosławia gubią się w mnogości patriarchatów. To bardzo powierzchowna refleksja.
Dla nas dzisiejsza perykopa niesie w sobie wezwanie do wdzięczności za dar Benedykta XVI, ale także winna stać się okazją do rodzinnych rozmów na temat roli ojca w rodzinie, godności rodziców, którzy może i nie zawsze są święci, ale przez nich w darze życia, w darze duszy objawia się świętość Boga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Abp Marek Jędraszewski w Kalwarii Zebrzydowskiej: Teraz odbywa się sąd nad Polską

2025-04-18 14:17

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

Kalwaria Zebrzydowska

fot. Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

- Teraz odbywa się sąd nad Polską. Głównym prześladowanym i najbardziej zagrożonym jest bowiem dzisiaj małe, niewinne i bezbronne dziecko, które zabija się śmiertelnym uderzeniem w jego serce. Zabija się je dosłownie i w przenośni – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski w Wielki Piątek podczas Drogi Krzyżowej w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Arcybiskup powiedział do zebranych, że Chrystus, zawieszony między ziemią a niebem, osądził cały świat w imię Krzyża, który stał się najgłębszym, wzruszającym i przejmującym wyrazem miłości miłosiernej Boga do ludzi. Chwila, w której Zbawiciel wypowiedział ostatnie słowa, stała się momentem ostatecznej klęski ojca wszelkiego kłamstwa, zła i śmierci. – Pokonując szatana, sprawcę wszelkiego kłamstwa i grzechu, zawieszony na Krzyżu Jezus osądził również wszystkich świadomych i mniej świadomych współpracowników oraz współuczestników dzieła szatana. Odbywając sąd nad światem, Jezus odbył także sąd nad tymi, którzy Go sądzili. Sąd Najwyższej Prawdy – powiedział metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję