Reklama

W drogę! Za Betlejemską Gwiazdą

Bóg do nas przychodzi, choć był od zawsze - mówi poeta ks. Jan Sochoń i zachęca wszystkich, aby wyruszyć w drogę do Chrystusa, tak jak biblijni magowie ze Wschodu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

6 stycznia to jedna z ważniejszych dat w Kościele. Tego dnia obchodzimy uroczystość Objawienia Pańskiego, w tradycji znaną jako Trzech Króli. Opisany w Ewangelii św. Mateusza pokłon oddany Nowonarodzonemu przez mędrców ze Wschodu lub - według innych tłumaczeń - magów, jak i sama ich podróż za Gwiazdą Betlejemską wielokrotnie inspirowały artystów.
Swoją wizję tego wydarzenia przedstawiali nam malarze - Bracia z Limburga, Jean Bourdichon czy bardziej znani w naszym kraju: Szymon Czechowicz, Albrecht Dürer czy Peter P. Rubens. Od spotkania mędrców na pustyni Lewis Wallace zaczął swoją słynną powieść „Ben Hur”. Sceny z Ewangelii Mateusza bardzo często inspirowały także poetów. Na świecie najbardziej znany jest wiersz Thomasa S. Eliota „Podróż Trzech Króli”. Spośród Polaków o Trzech Królach pisali m.in.: Krzysztof Kamil Baczyński, Leopold Staff, Tadeusz Gajcy. Ostatnio do tego grona dołączył warszawski kapłan, ks. prof. Jan Sochoń.
- Dla mnie bezpośrednią inspiracją był świąteczny wiersz Josifa Brodskiego - mówi autor tomu pt. „Podróż z magami”. - Postanowiłem uczynić podobnie, lecz chciałem, aby wiersze zawarte w zbiorze dotyczyły sytuacji granicznych, powodujących, że człowiek musi przystanąć i zamyślić się.

Ty ubogi, my królami

Dla teologów taką graniczną sytuacją jest Epifania, czyli zjawienie się Boga w ludzkiej postaci. O tym niepojętym wcieleniu czytamy w wierszu „Betlejem polskie”: „..Żadnej radości, jedynie zdziwienie,/żeś łatwo, Boże, oddał swoje tchnienie/w ludzkiej słabości potulne ramiona…”. W kolejnym utworze poeta potęguje zaskoczenie, kierując naszą uwagę na warunki, w jakich Bóg postanowił przyjść na świat: „...Narodziłeś się przecież taki ubogi,/że nawet my mogliśmy, uchodzić za królów tego świata...”. A przecież On jest tym, który „nie daje się uwięzić w żadnej chwale/w żadnej rozkoszy starego świata”.
Pierwszymi, którzy musieli zmierzyć się z niepojęta prawdą, byli Maryja i Józef. Ona, jak pisze św. Łukasz, odpowiedziała: „Oto ja Służebnica Pańska, niech mi się stanie według Twego słowa” (Łk 1, 38). O św. Józefie wiemy zdecydowanie mniej. Poeta ubolewa, że ewangeliści poświęcili mu tak mało miejsca, i sam stara się wczuć w jego położenie, pisząc: „...Na jawie nie mógłbyś/spokojnie tego przyjąć...”. A potem dochodzi do wniosku, że odwaga Józefa winna być wzorem dla nas, dlatego prosi: „...Józefie! Ukryj się/w każdym sercu, by chronić je/przed zawsze możliwą słabością (…) Józefie! Wiesz przecież, że to/jedyna droga ocalenia/dla nas”.

Droga do Prawdy

W wywiadach prasowych ks. prof. Sochoń mówi o trzech spotkaniach człowieka z Panem Bogiem. Pierwsze i ostatnie są niemal niezależne od nas. Najpierw bowiem to rodzina, zazwyczaj matka, wprowadza nas w świat wiary tradycyjnej. Ostatnie spotkanie jest po ziemskiej śmierci. Niezwykle istotne jest więc spotkanie drugie. - Widzę to tak, że Bóg do nas nieustannie idzie - mówi kapłan. - Jego kroki tworzą przestrzeń, w którą możemy wejść. Lecz wcześniej musimy otworzyć dla Niego nasze serca od środka i wyjść na powitanie
Autor „Podróży z magami” nie zostawia nam cienia złudzeń, że droga do Boga będzie trudna. Tak jak trudna - choć oświetlona światłem Betlejemskiej Gwiazdy - była podróż dla mędrców ze Wschodu do Nowonarodzonego. Ale im trudniej, tym lepiej. Dlatego poeta namawia nas, aby wybrać „drogę wyboistych przeszkód”, a w jej trakcie: „...pokonać czas i przestrzeń/przecież to tylko kategorie umysłu/zależne od nas, od naszej siły/i wyobraźni, serca gniewnego i serdecznego/Nie dąsajmy się, zaszyci w swoim/nieprzemakalnym poczuciu racji;/ odważmy się na szaleńczą podróż”.
Bóg przyszedł, ale przecież był - powtarza ks. Sochoń. Z podróżą jest podobnie, bo chociaż droga jest trudna, to Prawda, do której zmierzamy, jest blisko „...wystarczy wejrzeć w siebie, wychylić się choć na chwilę/z grzesznego wnętrza”. Zdaniem poety, ten, kto wyruszy - już uwierzył, a wraz z wiarą „zyskał dar życia i pewność, że odejdzie z nadzieją”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł biskup Piotr Turzyński

2025-04-14 19:30

[ TEMATY ]

bp Piotr Turzyński

bp Turzyński

episkopat.pl

bp Piotr Turzyński

bp Piotr Turzyński

Nie żyje bp Piotr Turzyński - biskup pomocniczy radomski, delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej i ds. Duszpasterstwa Nauczycieli. Zmarł po długiej chorobie nowotworowej. Miał 61 lat. W marcu br. obchodził 10. rocznicę święceń biskupich. W kapłaństwie przeżył 37 lat.

O śmierci biskupa Piotr poinformował bp Marek Solarczyk:
CZYTAJ DALEJ

Bp Solarczyk prosi o modlitwę w intencji chorego bp. Turzyńskiego

[ TEMATY ]

Bp Marek Solarczyk

diecezja radomska

bp Piotr Turzyński

Episkopat News

Bp Piotr Turzyński

Bp Piotr Turzyński

Bp Marek Solarczyk wystosował komunikat, w którym prosi księży, osoby życia konsekrowanego i wszystkich wiernych o modlitwę w intencji bp. Piotra Turzyńskiego.

Informacja o chorobie biskupa pojawiła się dziś na stronie internetowej diecezji radomskiej:
CZYTAJ DALEJ

Chrystus nie musi udowadniać swojego zmartwychwstania

2025-04-15 10:00

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Grażyna Kołek

Chrystus nie musi udowadniać swojego zmartwychwstania. On żyje niezależnie od tego, czy ja tego chcę czy nie, czy w to wierzę czy neguję. Kwestia zmartwychwstania nie jest problemem Jezusa, ale naszym problemem. To ja muszę podjąć decyzję, czy w to wierzę czy to odrzucam.

Pierwszego dnia po szabacie, wczesnym rankiem, gdy jeszcze było ciemno, Maria Magdalena udała się do grobu i zobaczyła kamień odsunięty od grobu. Pobiegła więc i przybyła do Szymona Piotra oraz do drugiego ucznia, którego Jezus kochał, i rzekła do nich: «Zabrano Pana z grobu i nie wiemy, gdzie Go położono». Wyszedł więc Piotr i ów drugi uczeń i szli do grobu. Biegli obydwaj razem, lecz ów drugi uczeń wyprzedził Piotra i przybył pierwszy do grobu. A kiedy się nachylił, zobaczył leżące płótna, jednakże nie wszedł do środka. Nadszedł potem także Szymon Piotr, idący za nim. Wszedł on do wnętrza grobu i ujrzał leżące płótna oraz chustę, która była na Jego głowie, leżącą nie razem z płótnami, ale oddzielnie zwiniętą w jednym miejscu. Wtedy wszedł do wnętrza także i ów drugi uczeń, który przybył pierwszy do grobu. Ujrzał i uwierzył. Dotąd bowiem nie rozumieli jeszcze Pisma, które mówi, że On ma powstać z martwych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję