Reklama

Dni Wielkiego Jubileuszu - Katechezy o Trójcy świętej (6)

Chwała Trójcy świętej w chrzcie Chrystusa

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Fragment Pisma świętego przed chwilą odczytany prowadzi nas nad brzegi Jordanu. Zatrzymamy się dzisiaj duchowo nad brzegiem rzeki, która przepływa przez oba Testamenty biblijne, aby kontemplować wielkie objawienie Trójcy świętej w dniu, w którym Jezus pojawia się na widowni dziejów, w tych właśnie wodach, aby zapoczątkować swoją publiczną działalność.
Sztuka chrześcijańska personifikuje tę rzekę w obrazie starca, który ze zdziwieniem odbiera widzenie sięgające głębi jej wód. W nim bowiem, jak stwierdza liturgia bizantyńska, "obmywa się Słońce - Chrystus". Ta sama liturgia w Godzinie Czytań z dnia Teofanii czy Epifanii Chrystusa przedstawia dialog z rzeką: "Jordanie, co zobaczyłeś, iż jesteś tak bardzo przejęty? - Zobaczyłem Niewidzialnego nagiego i poruszony jestem wielkim drżeniem. Jakże nie zadrżeć i nie upaść przed Nim? Aniołowie zadrżeli na Jego widok, niebo oszalało, ziemia się zatrzęsła i morze cofnęło się wraz ze wszystkimi żyjątkami widzialnymi i niewidzialnymi. Chrystus ukazał się w Jordanie, aby uświęcić wszystkie wody!".

Reklama

2. Obecność Trójcy świętej w tym wydarzeniu jest w sposób jasny potwierdzona we wszystkich redakcjach ewangelicznych o tym wydarzeniu. Przed chwilą wysłuchaliśmy relacji najobszerniejszej, a więc Ewangelii św. Mateusza, która wprowadza również rozmowę między Jezusem a Janem Chrzcicielem. W centrum tego wydarzenia pojawia się figura Chrystusa, Mesjasza, który wypełnia wszelką sprawiedliwość (por. Mt 3, 15). On jest tym, który doprowadza do wypełnienia Boży plan zbawienia, pokornie stając się solidarnym z grzesznikami. Jego dobrowolne uniżenie przyniesie mu cudowne wywyższenie: nad Nim rozbrzmiewa głos Ojca, który ogłasza Go "swoim Synem umiłowanym, w którym (On) ma upodobanie" (Mt 3, 17). Zdanie to zawiera w sobie dwa aspekty mesjanizmu Jezusa: aspekt Dawidowy, przez przypomnienie pieśni królewskiej (por. Ps 2, 7), oraz aspekt prorocki - przez zacytowanie pierwszej pieśni Sługi Pańskiego (por. Iz 42, 1). Mamy zatem tutaj objawienie najgłębszego związku miłości Jezusa z Ojcem Niebieskim wraz z nadaniem Mu godności mesjańskiej wobec całej ludzkości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. W scenie tej jawi się również Duch święty pod postacią gołębicy, która zstępuje i spoczywa na Chrystusie. Można odwołać się do różnych fragmentów biblijnych dla zilustrowania tego obrazu: do gołębicy, która oznacza koniec potopu oraz początek nowego czasu (por. Rdz. 8, 8-12; 1 P 3, 20-21), do gołębicy z Pieśni nad Pieśniami, symbolu umiłowanej niewiasty (por. Pnp 2, 14; 5, 2; 6, 9), do gołębicy, która jest jakby znakiem wskazującym na Izraela w niektórych fragmentach starotestamentalnych (por. Oz 7, 11; Ps 68,14).
Bardzo znaczący jest żydowski komentarz do fragmentu Księgi Rodzaju (por. 1, 2), który opisuje unoszenie się Ducha Bożego z macierzyńską czułością nad powierzchnią pierwotnych wód: "Duch Boży unosił się nad powierzchnią wód tak, jak gołębica unosi się nad swoimi małymi, nie dotykając ich" (Talmud, Hagigah, 15 a). Na Jezusa zstępuje Duch święty, jako przeobfita moc miłości. Katechizm Kościoła Katolickiego w odniesieniu właśnie do chrztu Jezusa naucza: "Duch, którego Jezus posiada w pełni od chwili swego poczęcia, przychodzi ´spocząć´ na Nim (J 1, 32-33). Jezus będzie Jego źródłem dla całej ludzkości" (KKK 536).

4. Nad Jordanem obecna jest zatem cała Trójca święta, aby objawić swoją tajemnicę, potwierdzając i umacniając posłannictwo Chrystusa oraz wskazując, że wraz z Nim historia zbawienia wchodzi w swój centralny i ostateczny etap. Angażuje czas i przestrzeń, życie ludzkie i porządek kosmiczny, lecz na pierwszym miejscu Trzy Osoby Boskie. Ojciec powierza Synowi misję doprowadzenia do wypełnienia w Duchu świętym "dzieła sprawiedliwości", to znaczy Bożego zbawienia.
Chromacjusz - biskup Akwilewi w IV wieku, w jednej ze swoich homilii o chrzcie i o Duchu świętym stwierdza: "Jak nasze pierwsze stworzenie było dziełem Trójcy świętej, tak i nasze drugie stworzenie jest dziełem Trójcy. Ojciec nie czyni niczego bez Syna ani bez Ducha świętego, gdyż dzieło Ojca jest również dziełem Syna, zaś dzieło Syna jest również dziełem Ducha świętego. Jest tylko jedna i ta sama łaska Trójcy. Jesteśmy zatem zbawieni przez Trójcę świętą, ponieważ na początku zostaliśmy stworzeni właśnie tylko przez Trójcę" (Mowa, 18 A).

5. Po chrzcie Jezusa Jordan stał się również rzeką chrztu chrześcijańskiego: woda źródła chrzcielnego jest - według tradycji drogiej Kościołom Wschodu - Jordanem w miniaturze. świadczy o tym następująca modlitwa liturgiczna: "Prosimy Cię więc, o Panie, aby oczyszczające działanie Trójcy zstąpiło na wody chrzcielne i została im udzielona łaska odkupienia i błogosławieństwo Jordanu w mocy, w działaniu i w obecności Ducha świętego" (Wielkie Nieszpory na święto Teofanii Pana naszego Jezusa Chrystusa, Błogosławienie wód).
Wydaje się, że również św. Paulin z Noli inspiruje się podobną myślą w niektórych strofach stanowiących pouczenie chrzcielne: "To źródło, które odradza dusze potrzebujące zbawienia, zawiera w sobie żywą rzekę Bożego światła. Duch święty zstępuje z nieba na tę rzekę i łączy jej święte wody ze źródłem niebiańskim; fala wód przesyca się Bogiem i z jej płodnych wód z odwiecznego nasienia rodzi się święte plemię" (List, 32, 5). Wychodząc z odradzających wód źródła chrzcielnego, chrześcijanin rozpoczyna swoją pielgrzymkę życia i świadectwa.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Skandal! Włamanie, kradzież i profanacja kaplicy w dawnej bursie

2025-05-05 14:46

[ TEMATY ]

kaplica

profanacja

skandal

Mielec

commons.wikimedia.org/Patryk Duszkiewicz, CC BY-SA 4.0

W nocy z 30 kwietnia na 1 maja doszło do włamania i profanacji kaplicy pw. św. Stanisława Kostki, znajdującej się w dawnej bursie przy ul. Warszawskiej w Mielcu. Sprawcy zniszczyli krzyż ołtarzowy, dokonali kradzieży przedmiotów liturgicznych i prawdopodobnie podjęli próbę podpalenia.

- Prośmy Boga o zmiłowanie się nad sprawcami tego haniebnego czynu, a dla nas o gorliwość serc i większą troskę o sprawy Boże w naszym życiu prywatnym i publicznym - czytamy w oświadczeniu Parafii Ducha Świętego w Mielcu.
CZYTAJ DALEJ

Jest wiele dróg, ale nie wiadomo, dokąd prowadzą

[ TEMATY ]

Ewangelia

maj

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

Adobe Stock

Rozważanie do Ewangelii J 14,6-14

Czytania liturgiczne na 6 maja 2025;
CZYTAJ DALEJ

80 lat od kapitulacji Festung Breslau

2025-05-06 17:11

ks. Łukasz Romańczuk

6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.

W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję