Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Wyznanie żarliwej duszy

Niedziela Ogólnopolska 19/2003

AG/AP/Andrew Medichini

Ojciec Święty Jan Paweł II błogosławi pielgrzymom koreańskim (audiencja generalna 30 kwietnia 2003 r.)

Ojciec Święty Jan Paweł II błogosławi pielgrzymom koreańskim (audiencja generalna 30 kwietnia 2003 r.)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 101 [100], 1-8 - z Jutrzni na wtorek IV tygodnia
Audiencja generalna, 30 kwietnia 2003 r.

1. Po dwóch katechezach poświęconych znaczeniu Świąt Wielkanocnych podejmujemy nasze rozważania do tekstów z Liturgii Godzin. Na wtorek IV tygodnia proponowany jest Psalm 101 [100], który przed chwilą był proklamowany. W tej medytacji jest nakreślony portret idealnego polityka, dla którego punktem odniesienia powinno być postępowanie Boga w rządzeniu światem: działanie oparte na prawości moralnej i wyraźnym zaangażowaniu w walkę z niesprawiedliwością. Ten tekst powinien być traktowany jako program życia wiernego, zaczynającego swój dzień pracy i kontaktów z bliźnimi. To program "sprawiedliwości i łaski" (por. w. 1), na który składają się dwie wielkie zasady moralne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Pierwsza nosi nazwę "drogi nieskalanej" i nastawiona jest na wychwalanie osobistych wyborów życiowych, podejmowanych "według niewinności serca", to znaczy w prawości sumienia (por. w. 2). Mówi się przychylnie o wielkich cnotach moralnych, które radują "dom" - to znaczy rodzinę sprawiedliwego (por. w. 2): mądrości, która pozwala dobrze zrozumieć i osądzić; niewinności, która jest czystością serca i życia; prawości sumienia, która nie pozwala na kompromisy ze złem. Z drugiej strony Psalmista wprowadza aspekt negatywny.
Chodzi o walkę z wszelkiego rodzaju niegodziwością i niesprawiedliwością i trzymanie z daleka od swego domu i od swoich decyzji wszelkiej przewrotności w odniesieniu do ładu moralnego (por. ww. 3-4). Jak pisze św. Bazyli, wielki Ojciec Kościoła Wschodniego, w swym dziele o Chrzcie świętym - "nawet rozkosz chwilowa, która zaraża myśli, nie może zakłócać tego, kto opłakiwany jest wraz z Chrystusem w śmierci przypominającej Jego śmierć" (Opere ascetiche, Turyn 1980, s. 548).

3. Druga zasada rozwinięta jest w końcowej części Psalmu (por. ww. 5-8) i zwraca uwagę na znaczenie cnót typowo politycznych i społecznych. Również w tym przypadku wyliczone zostały zasadnicze punkty życia, które chce odrzucić zło z całą surowością i stanowczością. Walka z oszczerstwem i podstępnym knuciem - to zadanie o podstawowym znaczeniu w społeczeństwie o tradycji ustnej, które szczególne znaczenie przywiązywało do funkcji słowa w stosunkach międzyludzkich. Król, który pełni również rolę sędziego, zapowiada, że w walce tej będzie bezwzględny: zgładzi oszczercę (por. w. 5). Odrzucana jest wszelka arogancja i duma; król wyrzeka się towarzystwa i rady tego, kto ucieka się do oszustwa i kłamstwa. W końcu ogłasza, jak będzie wybierał swoje "sługi" (por. w. 6), czyli swoich ministrów. Weźmie pod uwagę "wiernych w kraju". Pragnie otoczyć się ludźmi prawymi, a pominie tych, którzy "podstęp knują" (por. w. 7).

Reklama

4. Ostatni wers Psalmu jest szczególnie wyrazisty. Może wywołać zakłopotanie u chrześcijańskiego czytelnika, gdyż zapowiada zagładę: "Każdego dnia będę tępił wszystkich grzeszników ziemi, aby wygubić w mieście Pańskim wszystkich złoczyńców" (w. 8). Trzeba jednak pamiętać, że mówi to nie ktoś mało znaczący, lecz sam król, najwyższy odpowiedzialny za wymiar sprawiedliwości w kraju. W słowach tych wyraża on w sposób metaforyczny swoje zamiary bezwzględnej walki z przestępczością, traktując to jako zadanie konieczne, które podzielają wszyscy ponoszący odpowiedzialność za zarządzanie sprawami publicznymi. Oczywiście, to zadanie wymierzania sprawiedliwości nie należy do każdego obywatela! Jeżeli więc wierni pragną zastosować te słowa Psalmu do samych siebie, muszą uczynić to w sposób analogiczny, każdego ranka postanawiając wyplenić ze swego serca i ze swego postępowania chwast korupcji i przemocy, przewrotności i niegodziwości, jak również wszelką postać egoizmu i niesprawiedliwości.

5. Nasze rozważanie zakończymy odniesieniem do początkowego wersu Psalmu: "Chcę opiewać sprawiedliwość i łaskę" (w. 1). Starożytny pisarz chrześcijański Euzebiusz z Cezarei w swych Komentarzach do Psalmów podkreśla prymat miłości nad konieczną przecież sprawiedliwością: "Opiewać będę Twe miłosierdzie i Twój sąd, ukazując sposób, jaki jest Ci właściwy: nie najpierw sądzić, a potem okazywać miłosierdzie, lecz najpierw mieć miłosierdzie, a potem sądzić, z litością zaś i miłosierdziem wydawać wyroki. Dlatego ja sam, praktykując miłosierdzie i sąd nad bliźnim, ośmielam się zbliżyć, by śpiewać Ci Psalmy. Świadomy zatem, że tak należy postępować, zachowuję nieskalane i niewinne moje drogi, przekonany, że w ten sposób miłe Ci będzie moje wyśpiewywanie Psalmów przez dobre uczynki" (PG 23, 1241).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

24 czerwca: Kto dziś gra? Euro 2024

2024-06-24 06:56

[ TEMATY ]

ME 2024

PAP/EPA/GEORGI LICOVSKI

24 czerwca 2024 r. - kolejny dzień piłkarskich zmagań podczas ME 2024! Kto dziś gra?

Albania - Hiszpania, godz. 21:00

CZYTAJ DALEJ

Wakacyjny savoir vivre w Kościele

Niedziela łódzka 27/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Kościół

wakacje

savoir vivre

Karol Porwich/Niedziela

Szlachetność i elegancja to punkt wyjścia dobrego wychowania. O ładnym stroju, który nie zawsze jest elegancki, o tym jak ubrać się w upalny dzień na Mszę św. i jak reagować na płacz dziecka podczas liturgii, z ks. dr. Jackiem Kacprzakiem rozmawia Julia Saganiak.

Julia Saganiak: Dlaczego savoir vivre jest obowiązkiem każdego katolika?

Ks. dr Jacek Kacprzak: Uczeń Jezusa Chrystusa przede wszystkim pragnie żyć z Nim w przyjaźni, dlatego słucha Jego słowa, czyni z niego praktykę swojego życia, chce naśladować swojego Mistrza. Drugim najważniejszym przykazaniem w nauczaniu Jezusa jest – zaraz po miłości Boga – miłość bliźniego. To właśnie z miłości bliźniego wypływa pragnienie, a zarazem obowiązek okazywania mu szacunku. Każda społeczność wypracowuje formy, poprzez które człowiek okazuje cześć. W różnych obszarach kulturowych mogą się one między sobą różnić, lecz ich istota pozostaje niezmienna. Stąd trudno uznać za słuszne stanowisko, że formy kulturalnego współżycia międzyludzkiego są strukturą ograniczającą indywidualność i wolność. Najczęściej też z biegiem czasu same formy ulegają modyfikacjom, np. to, co było uznawane jeszcze kilkanaście lat temu za nietaktowne, dzisiaj nikogo nie bulwersuje. Byłoby jednak wielką stratą dla życia społecznego, gdyby porzucić wszelkie formy w imię spontanicznego wyrażania siebie. Ustalone formy służą przede wszystkim temu człowiekowi, któremu chcę okazać szacunek.

CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: Dopuszczono możliwość aborcji u 16-latek bez zgody rodziców lub opiekunów

2024-06-25 07:21

[ TEMATY ]

aborcja

Hiszpania

Adobe.Stock

Trybunał Konstytucyjny Hiszpanii dopuścił możliwość przerywania ciąży u dziewcząt powyżej 16. roku życia na ich żądanie, a także bez zgody ich rodziców lub opiekunów prawnych. Tym samym poparł znowelizowane w 2023 roku przepisy dotyczące aborcji.

Werdykt sędziów Trybunału jest orzeczeniem po skardze złożonej przez deputowanych prawicowej partii Vox. We wniosku przekazanym Trybunałowi posłowie argumentowali, że ustawa przyjęta przez parlament w 2023 roku "narusza zasady wolności, pluralizmu i praworządności, a także prawo do życia, równości oraz wolności ideologicznej".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję