Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Wyznanie żarliwej duszy

Niedziela Ogólnopolska 19/2003

AG/AP/Andrew Medichini

Ojciec Święty Jan Paweł II błogosławi pielgrzymom koreańskim (audiencja generalna 30 kwietnia 2003 r.)

Ojciec Święty Jan Paweł II błogosławi pielgrzymom koreańskim (audiencja generalna 30 kwietnia 2003 r.)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 101 [100], 1-8 - z Jutrzni na wtorek IV tygodnia
Audiencja generalna, 30 kwietnia 2003 r.

1. Po dwóch katechezach poświęconych znaczeniu Świąt Wielkanocnych podejmujemy nasze rozważania do tekstów z Liturgii Godzin. Na wtorek IV tygodnia proponowany jest Psalm 101 [100], który przed chwilą był proklamowany. W tej medytacji jest nakreślony portret idealnego polityka, dla którego punktem odniesienia powinno być postępowanie Boga w rządzeniu światem: działanie oparte na prawości moralnej i wyraźnym zaangażowaniu w walkę z niesprawiedliwością. Ten tekst powinien być traktowany jako program życia wiernego, zaczynającego swój dzień pracy i kontaktów z bliźnimi. To program "sprawiedliwości i łaski" (por. w. 1), na który składają się dwie wielkie zasady moralne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Pierwsza nosi nazwę "drogi nieskalanej" i nastawiona jest na wychwalanie osobistych wyborów życiowych, podejmowanych "według niewinności serca", to znaczy w prawości sumienia (por. w. 2). Mówi się przychylnie o wielkich cnotach moralnych, które radują "dom" - to znaczy rodzinę sprawiedliwego (por. w. 2): mądrości, która pozwala dobrze zrozumieć i osądzić; niewinności, która jest czystością serca i życia; prawości sumienia, która nie pozwala na kompromisy ze złem. Z drugiej strony Psalmista wprowadza aspekt negatywny.
Chodzi o walkę z wszelkiego rodzaju niegodziwością i niesprawiedliwością i trzymanie z daleka od swego domu i od swoich decyzji wszelkiej przewrotności w odniesieniu do ładu moralnego (por. ww. 3-4). Jak pisze św. Bazyli, wielki Ojciec Kościoła Wschodniego, w swym dziele o Chrzcie świętym - "nawet rozkosz chwilowa, która zaraża myśli, nie może zakłócać tego, kto opłakiwany jest wraz z Chrystusem w śmierci przypominającej Jego śmierć" (Opere ascetiche, Turyn 1980, s. 548).

3. Druga zasada rozwinięta jest w końcowej części Psalmu (por. ww. 5-8) i zwraca uwagę na znaczenie cnót typowo politycznych i społecznych. Również w tym przypadku wyliczone zostały zasadnicze punkty życia, które chce odrzucić zło z całą surowością i stanowczością. Walka z oszczerstwem i podstępnym knuciem - to zadanie o podstawowym znaczeniu w społeczeństwie o tradycji ustnej, które szczególne znaczenie przywiązywało do funkcji słowa w stosunkach międzyludzkich. Król, który pełni również rolę sędziego, zapowiada, że w walce tej będzie bezwzględny: zgładzi oszczercę (por. w. 5). Odrzucana jest wszelka arogancja i duma; król wyrzeka się towarzystwa i rady tego, kto ucieka się do oszustwa i kłamstwa. W końcu ogłasza, jak będzie wybierał swoje "sługi" (por. w. 6), czyli swoich ministrów. Weźmie pod uwagę "wiernych w kraju". Pragnie otoczyć się ludźmi prawymi, a pominie tych, którzy "podstęp knują" (por. w. 7).

Reklama

4. Ostatni wers Psalmu jest szczególnie wyrazisty. Może wywołać zakłopotanie u chrześcijańskiego czytelnika, gdyż zapowiada zagładę: "Każdego dnia będę tępił wszystkich grzeszników ziemi, aby wygubić w mieście Pańskim wszystkich złoczyńców" (w. 8). Trzeba jednak pamiętać, że mówi to nie ktoś mało znaczący, lecz sam król, najwyższy odpowiedzialny za wymiar sprawiedliwości w kraju. W słowach tych wyraża on w sposób metaforyczny swoje zamiary bezwzględnej walki z przestępczością, traktując to jako zadanie konieczne, które podzielają wszyscy ponoszący odpowiedzialność za zarządzanie sprawami publicznymi. Oczywiście, to zadanie wymierzania sprawiedliwości nie należy do każdego obywatela! Jeżeli więc wierni pragną zastosować te słowa Psalmu do samych siebie, muszą uczynić to w sposób analogiczny, każdego ranka postanawiając wyplenić ze swego serca i ze swego postępowania chwast korupcji i przemocy, przewrotności i niegodziwości, jak również wszelką postać egoizmu i niesprawiedliwości.

5. Nasze rozważanie zakończymy odniesieniem do początkowego wersu Psalmu: "Chcę opiewać sprawiedliwość i łaskę" (w. 1). Starożytny pisarz chrześcijański Euzebiusz z Cezarei w swych Komentarzach do Psalmów podkreśla prymat miłości nad konieczną przecież sprawiedliwością: "Opiewać będę Twe miłosierdzie i Twój sąd, ukazując sposób, jaki jest Ci właściwy: nie najpierw sądzić, a potem okazywać miłosierdzie, lecz najpierw mieć miłosierdzie, a potem sądzić, z litością zaś i miłosierdziem wydawać wyroki. Dlatego ja sam, praktykując miłosierdzie i sąd nad bliźnim, ośmielam się zbliżyć, by śpiewać Ci Psalmy. Świadomy zatem, że tak należy postępować, zachowuję nieskalane i niewinne moje drogi, przekonany, że w ten sposób miłe Ci będzie moje wyśpiewywanie Psalmów przez dobre uczynki" (PG 23, 1241).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrystus osią życia

Ormianie. Potomkowie Noego. Depozytariusze jego arki. Naród, który oddycha dwoma płucami chrześcijaństwa. O historii Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego, prowadzonym dialogu teologicznym oraz o pielgrzymce Jana Pawła II w Armenii z arcybiskupem Chażagiem Barsamianem, Legatem Patriarchalnym Europy Zachodniej i przedstawicielem Katolikosa Wszystkich Ormian w Watykanie rozmawia Andrzej Sosnowski.

Jak pisaliśmy w artykule Czy Bogu potrzebny jest tłumacz? Historia dwóch płuc ormiańskiego chrześcijaństwa, rok temu, na Wawelu miała miejsce ekumeniczna modlitwa z okazji ​​​​obchodów 655–lecia utworzenia Arcybiskupstwa Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego.

CZYTAJ DALEJ

Na synodzie jak w Kanie Galilejskiej [relacja + wideo]

2024-06-15 09:52

ks. Łukasz Romańczuk

Synodalny Zespół z parafii pw. św. Michała Archanioła w Miliczu

Synodalny Zespół z parafii pw. św. Michała Archanioła w Miliczu

Rozpoczęły się czerwcowe Rejonowe Spotkania Synodalne. Jako pierwsi rozpoczęli wierni z dekanatów: trzebnickiego, milickiego i prusickiego. Swoje spotkanie odbywali w Koniowie, a spotkanie prowadził o. Oskar Maciaczyk OFM.

Każde spotkanie synodalne to okazja do wspólnotowej modlitwy, wysłuchania ciekawej konferencji związanej z danym tematem oraz okazja do rozmów między parafialnych czy dekanalnych podczas agapy. Tym razem tematem przewodnim były słowa: “Uczyńcie wszystko, co powie wam Syn”. Słowa te są słowami przewodnimi II Synodu Archidiecezji Wrocławskiej i nawiązują do Ewangelii z Kany Galilejskiej i słów Maryi.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: II Archidiecezjalny Dzień Kościoła łódzkiego

2024-06-16 08:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Po raz drugi odbył się Dzień Wspólnoty Kościoła łódzkiego, czyli spotkanie, modlitwa i uwielbienie dla wspólnot, ruchów i grup parafialnych archidiecezji łódzkiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję