Sympozjum, w którym wzięli udział katecheci z archidiecezji częstochowskiej rozpoczęło się Mszą św. w kościele seminaryjnym Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana oraz Adoracją Najświętszego Sakramentu. Mszy św. przewodniczył ks. dr hab. Marian Szymonik.
Po Mszy św. obradom w auli seminaryjnej i auli Wyższego Instytutu Teologicznego przewodniczyli: ks. dr hab. Roman Ceglarek, dyrektor Wydziału Przekazu Wiary, Nauczania i Wychowania Katolickiego w Kurii Metropolitalnej w Częstochowie i ks. dr Michał Jędrzejski.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Ks. Ceglarek wprowadzając w tematykę sympozjum podkreślił jak bardzo ważna jest więź Eucharystii i katechezy. – Jako katecheci musimy pogłębić temat Eucharystii i jej wpływu na nasze życie i dawanie świadectwa – podkreślił.
Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela
Reklama
Następnie o „eucharystycznym charakterze posługi katechety w świetle nauczania św. Augustyna” mówił ks. dr Mariusz Terka, który zaznaczył, że w świetle nauczania św. Augustyna „w samym rdzeniu Eucharystii i posługi katechety jest wymiar otwarcia na Boga i otwarcia na człowieka” – Na te dwa wymiary wskazuje św. Augustyn rozważając otwarte ręce Chrystusa na krzyżu. Wskazuje wówczas Ojciec Kościoła na adorację Boga i dawanie miłosierdzia. Św. Augustyn w otwartych rękach Chrystusa dostrzega dzieło skierowane ku Bogu i dzieło okazane człowiekowi. Boska wzniosłość polega na pokornym uklęknięciu u stóp człowieka grzesznego. To eucharystyczny wymiar wychodzenia ku człowiekowi – mówił ks. Terka i zwrócił również uwagę na to, że św. Augustyn „w nauczycielu widzi przewodnika”.
Ks. Terka zacytował komentarz biskupa z Hippony do fragmentu księgi Pieśni nad pieśniami (5, 2-3), w którym Ojciec Kościoła widzi wejście Oblubienicy – Kościoła tam, gdzie jest oziębła miłość do Boga. – Oblubienica, aby otworzyć pukającemu Oblubieńcowi musi umyte nogi postawić na ziemię, musi zanurzyć umyte nogi w świat brudów, nieprawości. Św. Augustyn widział w tym fragmencie również oderwanie od kontemplacji i wyjście na spotkanie z grzechem – mówił ks. Terka.
– Ta posługa jest zadaniem koniecznym. To jest posługa, służba i bycie dla tych, którzy Boga nie kochają. Czynnikiem decydującym jest miłość. Oblubienica wstaje i ryzykuje pobrudzenie – kontynuował prelegent.
Natomiast ks. dr Andrzej Kuliberda wskazując na „Eucharystię w życiu i posłudze katechety” przypomniał, że „katecheta to nie jest ten, który tylko uczy w szkole. To jest wiarygodny świadek wiary” – Biblijny prototypem posługi katechety jest scena ewangeliczna o uczniach idących do Emaus. Jezus szedł z nimi i kiedy wyjaśniał im pisma serce ich pałało, a potem rozpoznali Go przy łamaniu chleba – mówił ks Kuliberda.
Duchowny przypomniał, że „Eucharystia jest tajemnicą wiary, tajemnicą celebrowaną i jej misterium życia” – Kryzys wiary i Kościoła jest kryzysem wiary eucharystycznej – powiedział za Benedyktem XVI.
Reklama
– Czego potrzeba, abyśmy Eucharystię intensywnie przeżywali i by się przekładała na nasze apostolstwo? – pytał ks. Kuliberda. – Trzeba błagać o przebaczenie, wynagradzać, święcie wierzyć w Niego i prosić Go o nauczanie nas i chronić dar Eucharystii przed nadużyciami – odpowiedział kapłan.
Prelegent podkreślił, że potrzeba ciągłego nawracania się i katechezy mistagogicznej – Taka katecheza polega na objaśnianiu obrzędów w świetle wydarzeń zbawczych, pokazywaniu znaczenia znaków zawartych w obrzędach, a to wszystko w powiązaniu z życiem chrześcijańskim – wyjaśnił ks. Kuliberda.
Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela
Natomiast ks. dr hab. Marian Szymonik pokazując „Eucharystię jako droga ku pełni człowieczeństwa” wskazał na znaczenie chrześcijańskiej wizji człowieka, w której człowiek jest jednością bytową. – Wszystko w człowieku jest przez Eucharystię umacniane i pomnażane – podkreślił ks. Szymonik.
Kapłan wskazał na przemianę, która dokonuje się w Eucharystii i za Benedyktem XVI podkreślił, że „w tej przemianie akt ponury śmierci przemieniony jest w miłość, to jest przemiana od śmierci do zmartwychwstania, ona przemienia nas jako uczestników Eucharystii i dokonuje się przemiana świata”.
Ks. dr Kamil Zadrożny mówiąc o „Eucharystii a chrześcijańskiej misja w świecie” przypomniał, że „Kościół istnieje, aby ewangelizować”. – Przyjmujemy Chrystusa, aby kształtował się eucharystyczny styl życia. Kościół autentycznie eucharystyczny jest Kościołem misyjnym. Istnieje relacja między Eucharystią a misją chrześcijańską w świecie – mówił ks. Zadrożny.
Reklama
– Uczestnictwo w Eucharystii niesie ze sobą ścisłą więź z głoszeniem Pana. Jesteśmy wówczas, jak powiedział to św. Jan Paweł II, „misjonarzami wydarzenia”. – kontynuował prelegent i za Benedyktem XVI podkreślił, że „ chrześcijanin to misjonarz Chrystusa posłany do świata”.
Na zakończenie ks. Zadrożny wskazał na Maryję – Niewiastę Eucharystii. – Maryja pokazuje prymat Boga i pierwszeństwo Jego łaski we wszystkim – podsumował.
O „odniesieniach współczesnej struktury Eucharystii do wielowiekowej tradycji Kościoła” mówił ks. dr inż. Damian Kwiatkowski. Pokazał m.in. jak rodziły się obrzędy w historii i ich praktyczny wpływ na współczesną postać obrzędów w liturgii.
Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela
Na zakończenie sympozjum ks. dr hab. Roman Ceglarek, mgr Marta Madejska i mgr Michał Trąbski w sposób praktyczny zaprezentowali piosenki religijne jako element katechezy inicjacji w sakrament Eucharystii.
Organizatorem sympozjum był Referat Katechetyczny Kurii Metropolitalnej w Częstochowie.