Reklama

24 stycznia - Święto Dziennikarzy

Katolickie media - razem

Wspólną cechą tych mediów jest prymat funkcji ewangelizacyjnej. Realizują one najważniejsze funkcje mediów (informacyjną, wychowawczą, rozrywkową itp.), jednakże ewangelizowanie świata jest ich zadaniem naczelnym i podstawowym. Odpowiedzialność za media katolickie wyraża się przede wszystkim w zapewnianiu im odpowiedniej skuteczności. Wszak każda planowa działalność człowieka powinna prowadzić do zrealizowania podjętych celów. Być zatem odpowiedzialnym za katolickie media znaczy przede wszystkim zagwarantować im takie warunki funkcjonowania, aby swoje ewangelizacyjne posłannictwo mogły pełnić z maksymalną skutecznością. Właśnie dlatego współdziałanie tych mediów jest dziś nieodzowne.

Niedziela Ogólnopolska 4/2005

Włodzimierz Karankiewicz

Anna Przewoźnik w studiu radiowym „Niedzieli”

Anna Przewoźnik w studiu radiowym „Niedzieli”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O tym, że media będące w służbie ewangelizacji powinny współdziałać i nawzajem się uzupełniać, wiedział dobrze św. Franciszek Salezy, patron prasy katolickiej i dziennikarzy. Żył na przełomie XVI i XVII wieku, a więc niewiele mediów miał do dyspozycji. Jednakże w dziele ewangelizowania środowisk, do których docierał jako biskup Genewy, stosował razem wszystkie dostępne wówczas środki masowego komunikowania: książkę, prasę, ulotkę, a nawet plakat.
Trzy wieki później podobne działania widzimy w pracy apostolskiej św. Maksymiliana Kolbego. Media, które zakładał, były zawsze zintegrowane wokół misji ewangelizacyjnej: książka, wysokonakładowa prasa (dziennik, miesięcznik), radio, które założył w Niepokalanowie. Ponadto zabiegał o telewizję i stał się inicjatorem nowoczesnej reklamy medialnej. Wszystko w tym celu, aby misja ewangelizacyjna tych mediów upowszechniała się i była jeszcze bardziej skuteczna.
Zasada zintegrowanego działania mediów katolickich powinna być realizowana ze szczególną konsekwencją. Wymagają tego różnorakie okoliczności: postępujący rozwój mediów świeckich i laickich (liberalnych i lewicowych), wysoka konkurencyjność pism kolorowych, wzrost prasy bulwarowej, uległość wobec nowej propagandy itp. Czynnikiem, który może sprzyjać ewangelizacji, jest opinia publiczna - w Kościele i na temat Kościoła. Samo jej kształtowanie jest już ewangelizacją, stanowi więc wyzwanie dla mediów katolickich.
W różny sposób można współdziałać z innymi mediami katolickimi: począwszy od praktyki wzajemnego ich cytowania, poprzez kontakty osobiste redaktorów aż po realizację wspólnych projektów medialnych. Szczególnie wymowną postacią współpracy jest odwaga w bronieniu pisma czy radia katolickiego, które zostało zaatakowane w celu zmarginalizowania jego znaczenia.
Twórcza współpraca ma to do siebie, że doskonali partnerów. Cenne są wtedy takie wzajemne działania, jak zachęta do podjęcia ambitnych inicjatyw i rozwiązań czy braterskie wspieranie partnera w jego działalności.
Jest wiele płaszczyzn wspólnego działania mediów katolickich: upowszechnianie kultury chrześcijańskiej, refleksja nad nowymi sposobami ewangelizowania, troska o czytelnictwo prasy czy problem moralnego odrodzenia społeczeństwa.
Aby skutecznie działać razem, media katolickie powinny wykluczyć publiczną krytykę wobec siebie. Chodzi o ataki, które mają na celu zlekceważenie danego medium (czasopisma, rozgłośni itp.). W nawiązaniu do tezy Marshalla McLuhana, należy przypomnieć, że na odbiór emitowanych treści wpływają również same media, nie tylko to, co się w nich mówi i co się pokazuje. Tę prawidłowość ilustruje konkretny przykład. Oto ten sam artykuł jest odbierany z innym nastawieniem, gdy został opublikowany w piśmie prestiżowym, powszechnie cenionym, a inaczej, gdy znalazł się na łamach pisma, które poddawane jest presji ocen negatywnych i publicznie ośmieszane. Tego rodzaju krytyka ogranicza ewangelizacyjny wpływ konkretnej rozgłośni czy czasopisma. A może o to chodzi inicjatorom podejmowanych ataków?
Właśnie z tych powodów zareagowałem stanowczo, gdy podczas jednego z toruńskich sympozjów ktoś z audytorium niezręcznie sformułował pytanie na temat Tygodnika Powszechnego (dyskusja transmitowana była przez Radio Maryja i Telewizję TRWAM). Jednakże zasada, o której piszę, powinna być stosowana przez wszystkie media katolickie w Polsce, niezależnie od opcji i medialnej wizji.
Zastanawia również fakt, że na łamach prasy laickiej powątpiewa się w katolickość pewnych mediów, które przekazują treści religijne i uczestniczą w ewangelizacji. Jest to działanie tym bardziej szkodliwe, że budzi nieufność, wywołuje chaos w opiniach i niezdrową atmosferę w ocenie mediów, które społeczeństwo traktuje jako katolickie. Prowadzi też do wniosków absurdalnych, których przykładem jest głos ze wspomnianej dyskusji. Traci na tym ewangelizacja, a zyskują jej przeciwnicy.
Dziennikarzom mediów katolickich, w ich patronalne święto, należy życzyć, aby mieli odwagę działania razem i - wspomagając się nawzajem - skutecznie realizowali w Polsce funkcję ewangelizacyjną - dla duchowego dobra swoich odbiorców i zgodnie z najgłębszymi aspiracjami Narodu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bluźnierczy obraz wyśmiewający Matkę Bożą z Guadalupe

2025-02-04 14:12

[ TEMATY ]

Matka Boża z Guadalupe

Zrzut ekranu x.com

Studenci i republikańscy ustawodawcy ostro krytykują Grand Valley State University za wyświetlanie bluźnierczego wizerunku Matki Bożej z Guadalupe, na którym znajdują się obsceniczne, promujące społeczność LGBT obrazy, w tym wizerunek mężczyzny w bieliźnie i dwóch mężczyzn całujących się na sukni Matki Bożej.

Popularny, finansowany przez państwo publiczny uniwersytet w Michigan spotkał się z ostrą krytyką ze strony chrześcijańskich studentów i ustawodawców po umieszczeniu na terenie kampusu bluźnierczego wizerunku Matki Bożej z Guadalupe, który zawiera takie słowa jak „pedał” i „homofobia” oraz obsceniczne, pro-LGBT obrazy, w tym dwóch całujących się mężczyzn.
CZYTAJ DALEJ

Polska na Skale. Wielka Nowenna w intencji Ojczyzny

2025-02-07 21:27

[ TEMATY ]

nowenna

Nowenna za Ojczyznę

Mat.prasowy

Od 11 lutego do 15 kwietnia br. trwać będzie Wielka Nowenna za Polskę i nasz naród. Zapraszamy do wspólnej modlitwy wszystkich, którym leży na sercu przyszłość naszej Ojczyzny.

W czasie dziewięciotygodniowej Nowenny, która zatytułowana została Polska na Skale, będziemy się modlić o Boże Miłosierdzie i i Boską interwencję dla Polski.
CZYTAJ DALEJ

Nawrocki: ściga mnie Federacja Rosyjska, grozi mi 5 lat łagru

2025-02-09 18:51

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

PAP/Tomasz Waszczuk

Karol Nawrocki zapewnił w niedzielę na spotkaniu z wyborcami w Bartoszycach, że będzie walczył o dobro kraju. Ja do lękliwych nie należę, od 2 lat ściga mnie Federacja Rosyjska, grozi mi 5 lat łagru, więc protest ze świecami, czy artykuły w New York Times mnie nie przerażają - zapewnił.

Karol Nawrocki został zapytany przez emerytowaną rolniczkę spod Bartoszyc, czy wystarczy mu odwagi do zreformowania wymiaru sprawiedliwości. Zapewniając kobietę o swojej determinacji w tym zakresie Nawrocki powiedział, że "nie należy do lękliwych".
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję