Reklama

Kościół

Bp Dajczak: potrzebne jest nawrócenie i zgoda na obumarcie struktur

Obecnie potrzebne jest nam nawrócenie osobiste, nawrócenie duszpasterskie i zgoda na obumarcie struktur, nawyków, które są już tylko obciążeniem, a nic nie wnoszą – powiedział bp Dajczak podczas eucharystycznych rekolekcji synodalnych w Koszalinie.

[ TEMATY ]

wiara

Magdalena Pijewska

Bp Edward Dajczak

Bp Edward Dajczak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ponad 20 osób wzięło udział w eucharystycznych rekolekcjach synodalnych, które poprowadził w koszalińskim CEF bp Edward Dajczak. Poprzednia tura odbyła się tydzień wcześniej w Skrzatuszu, do czerwca odbędą się jeszcze cztery.

To ostatni cykl rekolekcyjny przed zakończeniem II Synodu Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej rozpoczętego w formie presynodalnej w 2015 roku. Jak informuje ks. Tomasz Tomaszewski, sekretarz synodu, w marcu zakończy się etap trwających od dwóch lat sesji, zaś uroczyste zakończenie synodu – 15 października.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uczestnicy rekolekcji mieli okazję zadania pytań bp. Dajczakowi. Jednym z nich było podsumowanie dotychczasowych prac synodu.

– Jestem zadowolony z wielu rzeczy, które się zdarzyły, ale mam też niedosyt, bo to zaangażowanie mogłoby być większe zarówno ze strony księży, jak i świeckich. To pokazuje stan naszej diecezji - ocenił biskup.

Stwierdził, że w dokumentach synodalnych zawartych jest sporo dobrych myśli i sygnałów, które warto podjąć. - Ale pozostaje pytanie, czy to się rzeczywiście uda. Czy znajdziemy duchową siłę, by podjąć różne działania, czy znajdą się do tego ludzie i to, używając określenia Yvesa Congara, "ludzie powtórnego nawrócenia". Tacy, którzy mają odwagę przekroczyć zastaną rzeczywistość, odwagę zrobić krok w miejsce, w którym jeszcze nikogo nie było, tacy, którzy nie wymawiają się słowami "przecież zawsze tak było" – stwierdził biskup. – Trzeba się bardzo modlić o ludzi, którzy będą mieli odwagę rozpocząć nowe działania, projekty, od tego będą zależały owoce synodu.

Biskup liczy, że miejscami skupiającymi takich katolików będą powołane parafialne rady duszpasterskie, których podwalinami mogą być już zawiązane zespoły synodalne.

– Synod to nie tylko program, który realizujemy. Owocem synodu jest także to, co już się stało: spotkania, rozmowy, rekolekcje, liczba ludzi, która w tym wzięła udział. Słyszę od niektórych z nich, że w czasie synodu oni się "zupełnie inaczej nauczyli Kościoła". Wielu ludzi ożywiło się duchowo, w niektórych parafiach dzieje się coraz więcej, bo grupa synodalna wytworzyła nową jakość i wraz z proboszczem aktywnie uczestniczą w duszpasterstwie.

Reklama

– Obecnie potrzebne są nam nawrócenie osobiste, nawrócenie duszpasterskie i zgoda na obumarcie struktur, nawyków które są już tylko obciążeniem i nic nie wnoszą – podsumował hierarcha. – A więc dzieło synodu się nie skończy, ono raczej wraz z formalnym zakończeniem prac dopiero się zacznie.

II Synod Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej został zwołany 11 czerwca 2016 r. podczas diecezjalnych uroczystości 1050-lecia Chrztu Polski w Kołobrzegu. W marcu 2022 r. zakończy się etap sesji synodalnych, zaś uroczyste zakończenie synodu odbędzie się 15 października.

2022-01-30 18:59

Ocena: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Usprawiedliwieni przez wiarę w Chrystusa

Prawda o darmowym usprawiedliwieniu przez wiarę w Chrystusa jest dla wielu katolików wciąż nieznana. Czy wynika to z nieznajomości Biblii? Czy jest zbyt trudna w zrozumieniu? Czy wynika z przekonania, że tylko przez dobre uczynki człowiek może być zbawiony? Wyjątkową okazją do przypomnienia tej prawdy była „Wspólna deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu” (WDU), podpisana 31 października 1999 r. w Augsburgu przez przedstawicieli Kościoła katolickiego i Światowej Federacji Luterańskiej. Dokument ten stał się kamieniem milowym w próbach pokonania rozbieżności co do nauki o usprawiedliwieniu, istniejących między kontynuatorami Marcina Lutra i Kościołem katolickim. Uzyskano konsensus, który stanowi epokowe znaczenie na drodze luterańsko-katolickiej ekumenii, zatwierdzony przez Magisterium Kościoła. W ten sposób Kościół postawił w centrum uwagi wszystkich chrześcijan temat ludzkiego zbawienia, który dzisiaj ludziom niewiele mówi. Utrata świadomości grzechu spowodowała, że dzisiejszy człowiek nie rozpoznaje działania łaski, co jest niewątpliwie powodem dechrystianizacji życia. W Deklaracji zawarte jest życzenie, by wspólna doktryna na temat usprawiedliwienia weszła w życie, stając się częścią doświadczenia wszystkich wierzących, a nie tylko przedmiotem dyskusji teologów. Uczyńmy więc zadość temu życzeniu.
W Liście św. Pawła do Rzymian czytamy: „Wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej, a dostępują usprawiedliwienia darmo, z Jego łaski, przez odkupienie, które jest w Chrystusie Jezusie” (Rz 3, 23-24). Czym jest usprawiedliwienie? Jest ono odpuszczeniem grzechów, działaniem Bożym, które grzesznego człowieka czyni sprawiedliwym, czyli świętym. Opisując zbawcze działanie Boże w akcie usprawiedliwienia, wskazuje się na Jezusa, który sam wychodzi naprzeciw człowiekowi i darmo gładzi jego grzech. Usprawiedliwienie jest uświęceniem i odnowieniem wnętrza człowieka przez dobrowolne przyjęcie łaski, dzięki jego współpracy z Bogiem. Oznacza więc łaskę otrzymaną w sakramencie i zmieniającą grzesznika w sposób wewnętrzny w nowe stworzenie. Wciąż jednak pozostaje w człowieku skłonność do grzechu, która sama w sobie nie jest grzechem, staje się nim dopiero, gdy na niego przyzwolimy. W akcie usprawiedliwienia Bóg wyprowadza człowieka z jego grzechu i otwiera przed nim nową, właściwą relację do samego siebie.
Pod wpływem zarzutów stawianych przez reformację Sobór Trydencki (1545-63) podał formułę katolicką, która łączyła wiarę i dobre uczynki: „Nie jesteśmy zbawieni przez dobre uczynki, ale też nie ma zbawienia bez dobrych uczynków”. Wobec jednostronnego podkreślenia wiary przez protestantów katolickie kaznodziejstwo podjęło przypomnienie o dobrych uczynkach i osobistym udziale człowieka w zbawieniu. Skutek był taki, że wielu katolików przez całe swoje życie nie słyszało nigdy jasno orędzia o darmowym usprawiedliwieniu przez wiarę.
Sprawiedliwość Boża - w przekonaniu Marcina Lutra - nie oznacza karania czy też zemsty ze strony Boga w stosunku do człowieka, przeciwnie, jest aktem, przez który Bóg czyni człowieka sprawiedliwym. Św. Augustyn dużo wcześniej napisał: „Podobnie sprawa się ma ze sprawiedliwością Bożą, która dzięki Jego darowi czyni nas sprawiedliwym”. Pojęcie sprawiedliwości Bożej wyjaśnia św. Paweł w Liście do Tytusa: „Gdy zaś ukazała się dobroć i miłość Zbawiciela naszego, Boga, do ludzi, nie ze względu na sprawiedliwe uczynki, jakie spełniliśmy, lecz z miłosierdzia swego zbawił nas przez obmycie odradzające i odnawiające w Duchu Świętym” (Tt 3, 45). Sprawiedliwość Boża jest więc dobrocią i miłością Boga, Jego miłosierdziem.

CZYTAJ DALEJ

Czy mam w sobie radość Jezusa?

2024-04-15 13:37

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-17.

Niedziela, 5 maja. VI niedziela wielkanocna

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Wielkanoc u Prawosławnych

2024-05-05 09:40

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

W trakcie długiego majowego weekendu wierni prawosławni obchodzą Wielki Tydzień i Święta Wielkanocne. W sobotę 4 maja przez cały dzień w cerkwi św. Olgi przy ulicy Piramowicza w Łodzi trwało poświęcenie pokarmów na stół wielkanocny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję