Reklama

Polska

Jakie nowości zawiera znowelizowany statut Konferencji Episkopatu Polski?

Znowelizowany statut Konferencji Episkopatu Polski pozwala, aby funkcję sekretarza generalnego KEP pełnił zwykły ksiądz. Umożliwi też – w sytuacjach nadzwyczajnych - obrady tego gremium w formie on-line. Nowelizacja dokumentu została przyjęta wczoraj przez Radę Biskupów Diecezjalnych, a do wprowadzenia w życie wymaga jeszcze „recognitio” (przejrzenia) przez Stolicę Apostolską.

[ TEMATY ]

Częstochowa

KEP

statut

Flickr/episkopat.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nad nowelizacją statutu pracował zespół pod kierunkiem bp. Krzysztofa Wętkowskiego, biskupa włocławskiego i wytrawnego kanonisty. Bp Wętkowski w wypowiedzi dla KAI podkreśla, że wprowadzone zmiany są odpowiedzią na nowe sytuacje i wyzwania, jakie przynosi życie. Wśród nich wymienia sytuacje nadzwyczajne, chociażby doświadczenie niedawnej pandemii.

W związku z tym znowelizowany statut – w takim nadzwyczajnym czasie – umożliwia przeniesienie niektórych kompetencji na Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski oraz na jej Prezydium. Zapewnia też ciągłość trwających kadencji. Wprowadza możliwość zdalnych obrad (on-line), zarówno zebrań plenarnych Konferencji Episkopatu, jak i Rady Stałej oraz poszczególnych komisji, bądź rad i innych ciał statutowych. Bp Wętkowski wyjaśnia, że zebrania plenarne KEP będą mogły odbywać się w tym trybie w sytuacjach nadzwyczajnych, natomiast inne gremia KEP będą mogły spotykać się on-line w zależności od decyzji ich przewodniczących.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nowy statut wprowadza też zasadę, że zebrania plenarne KEP winny mieć miejsce trzy razy w roku. Dokument modyfikuje też tryb oficjalnej promulgacji dokumentów Konferencji Episkopatu. Do tej pory niezbędna była ich promulgacja w „Aktach Konferencji Episkopatu Polski”, teraz wystarczy do tego publikacja na oficjalnej stronie internetowej KEP.

Reklama

Zmieniono również tryb wybierania krajowych duszpasterzy środowisk i ruchów. Dotąd wyboru dokonywała Konferencja Episkopatu na zebraniu plenarnym, teraz wystarczy wybór przez Przewodniczącego KEP na wniosek biskupa stojącego na czele Komisji ds. Duszpasterstwa KEP, po uzyskaniu zgody przełożonych danego kapłana.

Znowelizowany statut umożliwia też wybór na sekretarza generalnego Konferencji Episkopatu Polski nie tylko biskupa, ale także zwykłego księdza. Bp Wętkowski wyjaśnia, że dotąd istniał zapis nakazujący wybór sekretarza generalnego spośród biskupów (członków Konferencji) i na ogół zostawał nim któryś z biskupów pomocniczych. Teraz zaproponowany został zapis, że Konferencja Episkopatu wybiera sekretarza generalnego spośród biskupów pomocniczych bądź prezbiterów.

2022-08-26 17:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Komisja Duszpasterstwa KEP obradowała nad programem duszpasterskim na lata 2024/2025

[ TEMATY ]

KEP

episkopat.pl

Program duszpasterski na lata 2024/2025 był głównym tematem dorocznego posiedzenia Komisji Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski, które w dniach 30-31 stycznia br. odbyło się w ośrodku formacyjnym diecezji opolskiej Rybak w Głębinowie. Obradom przewodniczył bp Andrzej Czaja, przewodniczący Komisji.

W słowie wprowadzającym bp Czaja przypomniał genezę i intencję towarzyszącą założeniom, jak również celom realizowanym od dwóch lat w programie duszpasterskim skupionym na tematyce eklezjalnej. Przewodniczący Komisji zaznaczył, że zgodnie z sugestią Konferencji Episkopatu Polski planowanie programu duszpasterskiego na lata 2024/2025 powinno być ściśle związane z Rokiem Jubileuszowym zapowiedzianym przez papieża Franciszka na 2025 rok.

CZYTAJ DALEJ

Papież wprowadza zmiany w watykańskim sądownictwie

2024-04-19 17:15

[ TEMATY ]

papież

sądownictwo

PAP/MAURIZIO BRAMBATTI

„Doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich kilku lat w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadziło do konieczności podjęcia szeregu interwencji związanych z systemem sądowniczym Państwa Watykańskiego” - czytamy w najnowszym liście apostolskim w formie motu proprio opublikowanym dzisiaj. W ten sposób Franciszek dalej rozwija przepisy regulujące te kwestie. Zgodnie z nowymi wytycznymi zwykli sędziowie przestają sprawować urząd w wieku 75 lat, a sędziowie kardynałowie w wieku 80 lat.

Ojciec Święty określił nowe zasady w sześciu artykułach. Zgodnie z „zasadą niezmienności sędziego i w celu zapewnienia rozsądnego czasu trwania procesu” - czytamy w motu proprio - papież, na rok sądowy, w którym prezes przestaje sprawować urząd, może wyznaczyć wiceprezesa, który przejmuje urząd, gdy prezes przestaje sprawować urząd. Stwierdza się również, że papież „może w każdej chwili zwolnić z urzędu, nawet tymczasowo, sędziów, którzy z powodu stwierdzonej niezdolności nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków”.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Wystawa unikatowych pamiątek związanych z bitwami pod Mokrą i o Monte Cassino

2024-04-19 18:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wystawa

BPJG

Unikatowe dokumenty jak np. listy oficera 12 Pułku Ułanów Podolskich z Kozielska czy oryginalną kurtkę mundurową typu battle-dress z kampanii włoskiej, a także prezentowane po raz pierwszy, pochodzące z jasnogórskich zbiorów, szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 można zobaczyć na wystawie „Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich”. Na wernisażu obecny był syn rotmistrza Antoniego Kropielnickiego uczestnika bitwy pod Mokrą. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha na Jasnej Górze.

Wystawa na Jasnej Górze wpisuje się w obchody 85. rocznicy bitwy pod Mokrą, jednej z najbardziej bohaterskich bitew polskiego żołnierza z przeważającymi siłami Niemców z 4 Dywizji Pancernej oraz 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino, w której oddziały 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa zdobyły włoski klasztor.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję