Reklama

Niedziela Łódzka

Łódź: Synodalność – nowa reformacja? – Wykład Mistrzowski ks. prof. Tomasa Halika

2022-11-20 12:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

- Jeśli jakaś forma Kościoła traci swoją autentyczność, wiarygodność, jasność, przekonywalność i żywotność, to bezwzględnie należy ją przekształcić i zreformować. Reforma jakiejkolwiek formy Kościoła jest konieczna nie tylko dla tego, że zmienia się środowisko, kontekst społeczno-kulturowy, ale dlatego, że treść, której ta forma ma służyć, a zatem ta łaska i życie samego Boga, czy też obecność Chrystusa Zmartwychwstałego ma charakter dynamiczny – mówił ks. prof. Tomas Halik.

W auli Wyższego Seminarium Duchownego zakończył się pierwszy z cyklu Wykładów Mistrzowskich, którego pomysłodawcą jest abp Grzegorz Ryś - metropolita łódzki. Wykłady adresowane są do środowiska naukowego, akademickiego zarówno dla wykładowców, pracowników, uczonych jak i studentów, doktorantów. – Chciałbym, żeby się stworzyła taka przestrzeń spotkania, dla której gruntem będzie wspólne szukanie prawdy – tłumaczy abp Ryś.

Pierwszym Mistrzem prezentującym wykład zatytułowany: Synodalność – nowa reformacja? był ks. prof. Tomas Halik – filozof i teolog, laureat prestiżowych nagród. – Ksiądz profesor Halik to człowiek, który czuje Kościół, czuje ewangelizację w świecie, który jest zsekularyzowany. To jest nasze ogromne szczęście, że razem z księdzem profesorem Tomasem Halikiem rozpoczynamy nasze spotkania, które będą się odbywały co pół roku pod wspólnym tytułem – Wykłady Mistrzów. Dzisiaj mamy Mistrza numer jeden! – mówił abp Ryś podczas wprowadzenia do wykładu.

- W czasach drugiego oświecenia – czyli rewolucji kulturalnej lat 60 - Kościół wydawał się współczesnemu człowiekowi czymś, co moglibyśmy nazwać nazbyt leciwą i niezbyt atrakcyjną Oblubienicą. W Gaudium et spes Kościół zadeklarował gotowość do współtworzenia nowoczesnego społeczeństwa w partnerstwie ze wszystkimi ludźmi dobrej woli. Mimo to w większości dokumentów soborowych, a potem w swojej praktyce w okresie posoborowym skupiał się on przede wszystkim na sobie. Także i dziś swojej refleksji synodalnej skupia się przede wszystkim na reformie instytucjonalnych struktur Kościoła. Owa reforma instytucjonalnych struktur Kościoła jest koniecznym, lecz nie wystarczającym krokiem na drodze synodalnej transformacji Kościoła. Nie może być ani pierwszym ani ostatnim krokiem na tej drodze - zauważył ks. prof. Halik.

Reklama

Odwołując się św. Augustyna, prelegent zaznaczył, że - Kościół to Ecclesia semper reformanda - czyli Kościół, który wiecznie się odnawia. Reforma, czyli zmiana formy może okazać się naprawdę korzystna i bardzo znacząca, ale tylko pod warunkiem, że pozwala na większe zrozumienie tego, co stanowi treść i znaczenie czyli to, że Kościół jest Sakramentem – czymś, co moglibyśmy nazwać widzialnym znakiem niewidzialnej łaski. Wszystko, co widzialne w Kościele - to jego forma, jego struktury instytucjonalne, jego kult, jego doktryna, a to wszystko jest znakiem, czy symbolem odnoszącym się poza sobą do ukrytego znaczenia. To, co widoczne w Kościele wyraża - reprezentuje i interpretuje – łaska - niewidzialne serce sprawy. Łaska, czyli życie Boga, które jest w pewnym sensie wlane – cielone - w stworzenie, w dusze ludzkie, w historie ludzkie, w działania ludzi, ale także w ludzką kulturę i społeczeństwo. – podkreślił.

- Bóg wchodzi w historię najbardziej radykalnie przez wydarzenie Chrystusa, który obejmuje Osobę, życie i nauczanie, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa. Przez Niego, z Nim i w Nim, kulminuje dialog pomiędzy Stwórcą, a stworzeniem. Pomiędzy Bogiem, a ludzkością. Wcielenie, męka i zmartwychwstanie Chrystusa to wydarzenie wyjątkowe, lecz nie dokończone. W mojej książce popołudnie chrześcijaństwa piszę o dramacie wielkanocnym, który trwa w historii Kościoła i w życiu wszystkich wierzących. Chrystus cierpi w ludziach, którzy cierpią. Nawrócenie jednostek oraz odnowienie i reformy Kościoła to resurrectio continua – czyli ciągłe zmartwychwstanie udział w zwycięstwie Jezusa nad śmiercią – dodał prelegent. Ksiądz profesor zauważył, że - jeśli jakaś forma Kościoła traci swoją autentyczność, wiarygodność, jasność, przekonywalność i żywotność, to bezwzględnie należy ją przekształcić i zreformować. Reforma jakiejkolwiek formy Kościoła jest konieczna nie tylko dla tego, że zmienia się środowisko, kontekst społeczno-kulturowy, ale dlatego, że treść, której ta forma ma służyć, a zatem ta łaska i życie samego Boga, czy też obecność Chrystusa Zmartwychwstałego ma charakter dynamiczny – zaznaczył.

Reklama

- Żadna z form chrześcijaństwa na przestrzeni dziejów nie może zostać uznana za doskonałą, za taką, która w pełni wyczerpuje głębię, bogactwo i dynamizm Bożej obecności w świecie. Tutaj postrzegamy Bożą obecność tylko częściowo. Trochę tak, jak w zwierciadle, jak w układance. Zawsze trzeba otwierać więcej przestrzeni na działanie Ducha Bożego, który na przestrzeni dziejów stopniowo wprowadza nas w eschatologiczną pełnię prawdy. Zawsze należy zachęcać do ciągłego i głębokiego poszukiwania prawdy. Do odważnego przekraczania horyzontów, ale jednocześnie do pokornej świadomości, że żaden krok na tej drodze nie jest krokiem ostatnim – podkreślił.

- Musimy wystawiać się na dynamikę Ducha Bożego - tak w wewnętrznym sanktuarium serca ludzkiego i sumienia, jak również w znakach czasu - w zdarzeniach historycznych, przez które Bóg do nas przemawia. W mojej książce „Popołudnie chrześcijaństwa” sugeruję metodę kayrologię. Kayrologia to fenomenologia i hermeneutyka obecności Boga w świecie - szczególnie w zdarzeniach historycznych zachodzących w kulturze i społeczeństwie. Kayrologia chce uzupełnić i wzbogacić socjologiczną diagnozę naszych czasów o rozeznanie duchowe. Kultura rozeznania duchowego obejmuje rozróżnienie pomiędzy duchem epoki, a znakami czasu. Duch czasu, to język tego świata. Znaki czasu – to język Boga przez wydarzenia tego świata. Uczniowie Jezusa, którzy wg Nowego Testamentu są na świecie, ale nie są ze świata, stają przed dwoma niebezpieczeństwami. Z jednej strony bezkrytycznym podporzadkowaniem się duchowi epoki, a z drugiej ignorowaniem znaków czasu. Zgodność z duchem czasu przejawia się uzależnieniem od opinii publicznej, ideologii, uprzedzeń i stereotypów – zauważył prelegent.

Reklama

Kończąc wykład, ks. prof. Halik powiedział - rozumienie znaków czasów zakłada wewnętrzną wolność od wolnych ideologii i utopii. Jej podstawowym założeniem jest kontemplacyjne podejście do rzeczywistości. Kontemplacja - to jest taka królewska podróż od powierzchni do głębi. Od ego do samego siebie. Zejściem do wewnętrznego sanktuarium – sumienia. Tam, gdzie możemy wsłuchać się w głos Boga, rozeznać Go w tych wszystkich zewnętrznych i wewnętrznych hałasach. Papież Franciszek słusznie podkreśla że proces rozeznania duchowego, który zakłada przestrzeń dla ciszy, kontemplacji i adoracji jest najważniejszą częścią podróży synodalnej. Kiedy zapytano Chestertona w ankiecie dziennikarskiej: co należy w trybie pilnym zmienić na świecie? Odpowiedział: mnie, szanowni państwo. To nie jest ostateczny cel reformy, ale niewątpliwie jest to konieczny punkt wyjściowy – zakończył.

Wykłady Mistrzowskie odbywać się będą dwa razy w roku jesienią i wiosną, a wśród zapraszanych – jak zapewnia pomysłodawca Wykładów Mistrzowskich – nie będą tylko duchowni, ale uczeni z różnych dziedzin i dyscyplin naukowych. W planach jest zaproszenie prof. Krzysztofa Meissnera oraz prof. Norman Davies. - Chcielibyśmy pokazać że w tym wspólnym szukaniu prawdy, uprawianiu nauki jest też przestrzeń zajmowana przez ludzi głęboko wierzących – dodaje metropolita łódzki.

Wykłady Mistrzowskie będą rejestrowane i udostępniane w mediach społecznościowych Archidiecezji Łódzkiej – na stronie www.archidiecezja.lodz.pl, kanale YouTube Archidiecezja Łódzka oraz na fanpage Facebookowym.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum

Pod honorowym patronatem Arcybiskupa Metropolity Łódzkiego Grzegorza Rysia 21 kwietnia odbył się etap diecezjalny 26. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej organizowanego przez Katolickie Stowarzyszenie ,,Civitas Christiana”.

CZYTAJ DALEJ

Dziewczyna z nieba

Niedziela Ogólnopolska 3/2020, str. 46-47

[ TEMATY ]

wywiad

pasja

Krzysztof Tadej

Skromna, życzliwa i odważna. W 2019 r. zdobyła mistrzostwo świata w akrobacji szybowcowej. Pokonała zawodników z 13 państw. Jest pierwszą kobietą w historii, która zdobyła ten tytuł.

Krzysztof Tadej: Szybowce kojarzą się ze spokojnymi, cichymi i wolnymi lotami. Czy tak jest również, gdy wykonujesz akrobacje szybowcowe?

CZYTAJ DALEJ

Parafia św. Jana Pawła II we Lwowie – jak radzić sobie w czasie wojny

2022-12-09 11:25

[ TEMATY ]

Ukraina

Karol Porwich/Niedziela

„Nie wiadomo, kiedy i co spowoduje zakończenie wojny w Ukrainie, robimy wszystko, aby godnie ją przetrwać i mimo wszystko myślimy perspektywicznie” – zapewnia ks. Grzegorz Draus, proboszcz parafii pw. św. Jana Pawła II w podlwowskich Sokolnikach. Na jej terenie znajduje się Centrum im. Jana Pawła II, które od początku rosyjskiej agresji stało się domem dla 80 uchodźców, wśród których są rodziny Romów.

Parafia jest miejscem symbolicznym, upamiętnienia św. Jana Pawła II, który po drugiej stronie ulicy Stryjskiej, na lwowskim hipodromie odprawił Mszę św. w 2001 r., w której uczestniczyło blisko 1,5 mln wiernych. Było to jak dotychczas największe zgromadzenie ludzi w jednym miejscu w historii Ukrainy. „Stąd jest siedemset metrów do miejsca, gdzie na hipodromie stał ołtarz. Przed kościołem jest krzyż, wokół którego zbierała się na modlitwie grupa wiernych modląca się w intencji budowy świątyni. Dzięki amerykańskim katolikom kupiliśmy działkę i w 2016 r. postawiliśmy kaplicę. Po dwóch latach ruszyła budowa kościoła” – opowiada ks. Grzegorz Draus pochodzący z lubelskiej parafii pw. pw. Niepokalanego Serca Maryi na Poczekajce. Przez 11 lat pracował w Równem. Jest też naczelnym rzymskokatolickim kapelanem więziennictwa w Ukrainie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję