Reklama

Żyć - to znaczy pomagać innym

Niedziela Ogólnopolska 4/2009, str. 14-15

Kazimierz Szałata

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jeden ze świadków życia wielkiego ojca trędowatych powiedział o nim: „Czyż Raoul Follereau nie był gwiazdą, która przeleciała po ciemnym niebie epoki? Prosimy Boga, by posłał nam w tych dniach świadków miłości i proroków, którzy nauczą nas szukać sensu życia”. To słowa bp. Bernarda Agré, ordynariusza diecezji Abidjan, zacytowane przez dr. Kazimierza Szałatę w publikacji pt. „Moje imię - chrześcijanin”, wydanej w 2003 r., na 100. rocznicę urodzin Raoula Follereau. Znajdziemy tam również wyjątkową wypowiedź abp. Françoisa-Xavier Nguyęn Van Thuâna - Wietnamczyka, ówczesnego przewodniczącego watykańskiej Komisji „Iustitia et Pax”, zatytułowaną „Chrześcijanin - pasjonatem działającym na rzecz cywilizacji miłości”. Etapy życia i działalności Raoula Follereau autor ujmuje w trzech sentencjach: „Bóg jest miłością”; „Być szczęśliwym - to znaczy czynić innych szczęśliwymi”; „Żyć - to znaczy pomagać innym żyć”. Poniżej publikujemy obszerne fragmenty wypowiedzi abp. Nguyęn Van Thuâna.

Kochać i działać

Pośrodku pustyni, w Tamanrasset, podczas podróży w 1936 r. śladami Charles’a de Foucauld, Raoul Follereau i jego żona zatrzymali się w pobliżu osady, bo kierowca samochodu musiał dolać wody do chłodnicy. Dostrzegają wtedy wygłodniałe postacie wyłaniające się ze stepu i ich wylęknione twarze, przyglądające się im z oddali. Wtedy Raoul Follereau pyta przewodnika:
„- Kim są ci ludzie?
- To trędowaci.
- Dlaczego tutaj się znajdują?
- Bo są trędowaci.
- To rozumiem, ale czy nie byłoby im lepiej w wiosce? Co takiego zrobili, że są z niej wydaleni?
- Przecież mówiłem, są trędowaci.
- A czy ktoś przynajmniej się nimi opiekuje?”.
Państwo Follereau są oszołomieni tym spotkaniem. On sam napisze później: „Właśnie tego dnia zrozumiałem, że jest taka zbrodnia, dla której nie ma żadnej możliwej apelacji czy amnestii: to trąd”. Zasiew powołania zakorzenia się, a powolne kiełkowanie rozpoczyna się w żyznej glebie: w jego rodzinie. To właśnie od tego dnia imię Raoula Follereau zostaje trwale połączone z walką przeciwko trądowi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

O cywilizację życia

Swoją walkę z trądem Raoul Follereau prowadzi bez ustanku. Jest ciągle w terenie. Przekracza wszystkie granice państwowe: już w 1954 r. staje się prorokiem promieniującym na skalę międzynarodową.
Widać go wszędzie; podróże odbywają się w morderczym rytmie: Włochy, Wielka Brytania, Grecja, Liban, Indie, Wietnam, Japonia, kraje Pacyfiku, Papeete, Ameryka Łacińska, Wybrzeże Kości Słoniowej, Gwinea, Sahel, Algier, Irak. Przytoczmy przykład z regionu Sahelu, gdzie 56 lekarzy i 1500 sanitariuszy stanowią to, co on nazywa „małą armią miłosierdzia”. Łącznie przemierzają co miesiąc ponad 450tys. kilometrów... wstają o 4 rano po to, by wyruszyć o 5 przed świtem i dostarczyć w najbardziej odległe miejsca zbawienne lekarstwo, a przede wszystkim owo lekarstwo „rehabilitacji społecznej”. Trzeba leczyć zdrowych z ich absurdalnego lęku, bezsensownego i czasem zabójczego, który odczuwają w stosunku do tej choroby i do tych, którzy zostali nią dotknięci.
Pewnego razu w obozie wyciąga rękę do pierwszej chorej, Stelli, trędowatej. Ta jednak chowa rękę za siebie. Dyrektor obozu, nieco zażenowany, wyjaśnia Raoulowi Follereau, że regulamin jasno zabrania podawania ręki chorym. „Czy regulamin zabrania również ucałowania ich?” - pyta Raoul Follereau. Oficjele zaniemówili. Raoul Follereau przyciąga wtedy trędowatą za ramiona i ucałowuje ją. Następuje wybuch radości u chorych, którzy rzucają się, by ucałować swego przyjaciela i dobroczyńcę. Szepczą oczarowani: „Uścisnął mi rękę... przyszedł... pocałował mnie... jestem człowiekiem”. Raoul Follereau pokochał swego trędowatego brata tak, jak Chrystus go pokochał: „Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili” (Mt 25,40).

Reklama

Bądźcie zawsze gotowi

Raoul Follereau nie zadowala się jedynie zbiórką funduszy na opiekę zdrowotną nad trędowatymi; urządza laboratoria, otacza się naukowcami, a wśród nich jest Buů Hôi, wielki wietnamski profesor, aby wynaleźć wszelkie sposoby, by unieszkodliwić trąd. Jako apostoł medycyny naukowej desakralizuje tę chorobę.
Raoul Follereau wszystko poświęca dla swej walki, 32 razy okrąża kulę ziemską: samolotem, statkiem, pirogą, jeepem czy na wielbłądzie... Nie oszczędza swojego zdrowia. W lecie 1956 r. zaprzyjaźnieni lekarze doradzają mu odpoczynek i kurację uzdrowiskową: „Evian albo Vittel, proszę wybierać!”, a on na to odpowiada: „I tu woda, i tam woda - wolę Pacyfik”. Doktor Reynier wzdycha: „Kiedy pozwolisz się leczyć, uwierzę w cuda!”.
Myślę, że to, co nas najbardziej interesuje, to chrześcijańskie życie Raoula Follereau w jego codzienności. W jego gabinecie - pokoju o niewielkich rozmiarach - wszędzie widać najróżniejsze przedmioty, wykonane przez „jego trędowatych”. Na jego biurku obrazek św. Wincentego ŕ Paolo i modlitwa przypisywana św. Franciszkowi z Asyżu:
„Panie, uczyń ze mnie narzędzie Twego pokoju...
Tam, gdzie rozpacz, niech przynoszę nadzieję...
Tam, gdzie smutek, niechaj wnoszę radość...”.
Tuż obok - część pokrwawionego całunu, który okrywał głowę zamordowanego Ojca de Foucauld, a obok - kawałek z jego pierwszej trumny, z pieczęcią postulatora procesu beatyfikacyjnego. Również rękopis Ojca Damiana, apostoła trędowatych na wyspie Molokai (na Pacyfiku), który zmarł jako trędowaty i został beatyfikowany przez Jana Pawła II. Raoul Follereau żyje w stałym kontakcie ze świętymi i bohaterami. Ich obecność jest stałą zachętą do przekraczania samego siebie, zwłaszcza w chwilach znużenia. Doświadczając obcowania świętych, robi wszystko, aby tym żyć. Jako wierzący uważa, że święci są wiecznie żywi i że znają jego przedsięwzięcia. Raoul Follereau był pod szczególnym wpływem spotkań z nuncjuszem apostolskim Angelo Roncallim, przyszłym Janem XXIII, z arcybiskupem Helderem Camarą, z Matką Teresą... Jedyny raz, kiedy pisząc o osobie żyjącej, używa słowa „święta”, dotyczy to Matki Teresy, w 1956 r. jeszcze mało znanej.

Ostatnie przesłanie

Świadom słabnącego zdrowia, Raoul Follereau z pogodą ducha i odwagą przygotowuje ostatni etap swej przygody. Przede wszystkim z samozaparciem pracuje nad zbudowaniem odpowiednio silnych struktur i nad walką przeciwko wszelkim trądom. Ustanawia André Récipona swoim następcą w organizacji Francuskiego Stowarzyszenia Raoula Follereau.
W 1977 r. Raoul Follereau redaguje ostatnie przesłanie do młodzieży. Chodzi o „Testament Raoula Follereau do młodzieży świata”, w którym dostrzegamy wspólne treści z przesłaniami Jana Pawła II do młodych.
Podczas pobytu w szpitalu tworzy ostatnie wiersze, w których ujawnia się jego wielka pogoda ducha i jego ufność Bogu. „Bóg jest dobry. Bóg jest miłością”. W pierwszej godzinie wtorku 6 grudnia 1977 r. Raoul Follereau wkracza w radość Pana.

2009-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Hiobowe wieści dla katechetów

2024-05-14 08:36

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

oświata

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Mężczyzna szuka miejsca. Męskie forum w Częstochowie

2024-05-15 13:25

[ TEMATY ]

Częstochowa

forum

mężczyźni

Karol Porwich/Niedziela

„Jestem mężczyzną, znam swoje miejsce” – to hasło męskiego forum w Częstochowie. W trakcie tego wydarzenia każdy uczestnik otrzyma wskazówki pomagające w odnalezieniu swojego miejsca. Możliwa będzie również wymiana osobistych doświadczeń związanych z poszukiwaniem własnego miejsca w ramach panelu dyskusyjnego.

W kontekście powszechnej narracji o zagubieniu przez mężczyznę jego tożsamości oraz o tzw. kryzysie męskości i ojcostwa forum ma stanowić zachętę do podejmowania odpowiedzialnej aktywności mężczyzny oraz jego pełniejszej integracji z rodziną i społeczeństwem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję