Reklama

Cudowny Pan Jezus z Mogiły

Niedziela Ogólnopolska 37/2010, str. 14-15

Arkadiusz Bednarczyk

Cudowny Pan Jezus Mogilski

Cudowny Pan Jezus Mogilski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W święto Podwyższenia Krzyża Świętego - 14 września Kościół ze szczególną czcią wspomina to narzędzie Męki Pańskiej, ale także upamiętnia fakt znalezienia Krzyża Świętego przez matkę cesarza Konstantyna Wielkiego - Helenę. Ta późniejsza święta, mając już blisko 80 lat, udała się w 326 r. do Jerozolimy. Tam w sposób cudowny znalazła szczątki Krzyża Świętego, z którego jedną część pozostawiła w Jerozolimie, drugą podarowała swojemu synowi Konstantynowi, zaś trzecią przesłała do Rzymu.
Także w Polsce są liczne świątynie, w których szczególną czcią otacza się Chrystusowy Krzyż. Jedną z nich jest podkrakowska Mogiła, w której co roku uroczyście obchodzi się święto Podwyższenia Krzyża Świętego. Średniowieczne opactwo cystersów w Mogile swoje istnienie zawdzięcza wielce zasłużonemu dla państwa polskiego rodowi Odrowążów. Za sprawą biskupa krakowskiego Iwona Odrowąża w 1222 r. do tej miejscowości, opodal mitycznego kopca Wandy, zostali sprowadzeni mnisi cysterscy. W 1266 r. biskup krakowski Prandota mógł w obecności pobożnego księcia Bolesława Wstydliwego i jego świątobliwej małżonki Kingi konsekrować kościół pw. Matki Bożej Wniebowziętej i św. Wacława. Przybywając do Mogiły, możemy doświadczyć średniowiecznej atmosfery, bowiem do dzisiaj zachowały się tu pozostałości romańskiego kościoła z XIII stulecia w postaci prezbiterium, przeprutego trzema ostrołukowymi oknami wraz z parą kaplic transeptowych. W prezbiterium znajdziemy późnogotycki tryptyk z 1514 r., przeniesiony tutaj ze Szczodrowa. Kościół jest typowym przykładem średniowiecznej architektury cysterskiej, którą cechowały surowość i brak zbytku. To trójnawowa bazylika bezwieżowa. Równie stare, bo pochodzące z XIV wieku, są gotyckie krużganki klasztorne budowane w czasach króla Kazimierza Wielkiego, na które wyjdziemy przez wspaniały, zachowany do dzisiaj romański portal, prowadzący z klasztornego kościoła. Przez wieki kościół wiele ucierpiał, m.in. w XVIII stuleciu wielki pożar strawił znaczną część świątyni. Prowadzone prace remontowe przekształciły obiekt w duchu baroku, co widać szczególnie w fasadzie przedniej i nawie głównej kościoła. Prezbiterium zdobią przepiękne freski cysterskiego malarza z XVI wieku Stanisława Samostrzelnika.
Miejscem otaczanym szczególną czcią jest kaplica z Cudownym Krucyfiksem. Warto wspomnieć, że to właśnie 14 września - w święto Podwyższenia Krzyża Świętego zbierała się co roku kapituła generalna zakonu w Citeaux we Francji, na którą przybywali przedstawiciele opactw z całej średniowiecznej Europy. Jak głosi podanie, Pan Jezus Mogilski został wyłowiony z Wisły przez pobożnego kowala w jeden z Wielkich Piątków w XIII stuleciu. Przyniesiony został do klasztoru i umieszczony w kościelnym prezbiterium. Od razu zyskał sławę cudowności: już w 1246 r. biskup krakowski Prandota miał dzięki Niemu cudownie odzyskać zdrowie. W 1258 r. klasztorne annały przekazują wieść o cudownym przywróceniu do życia - za sprawą Pana Jezusa Mogilskiego - dziecka naczelnika książęcej kancelarii, niejakiego Fulkona, które nieszczęśliwie wpadło do studni. Ten najstarszy krucyfiks, niestety, nie zachował się do czasów obecnych, prawdopodobnie uległ zniszczeniu. Krucyfiks, który dzisiaj możemy podziwiać, pochodzi również z odległej przeszłości - z połowy XIV wieku, i jest fundacją króla Kazimierza Wielkiego, który - jak wiemy - rozbudował opactwo. Postać Ukrzyżowanego, o wysokości 194 cm, umieszczona w kaplicy bocznej, widoczna jest z daleka. Wydaje się, że krzyż ma cechy stylistyczne charakterystyczne dla połowy XIV stulecia. Wysoko uniesione ręce, dobrotliwy wyraz twarzy (od którego Pana Jezusa zowią Łaskawym) pozwalają zakwalifikować mogilski krucyfiks do tzw. krzyży mistycznych, wywodzących się z Nadrenii. Podczas jednej z wizyt u Pana Jezusa Mogilskiego król Kazimierz miał przepytywać ówczesnego opata Mikołaja, czy w kościele dzieją się jakieś cuda. Sprytny opat, wiedząc o konflikcie monarchy z biskupem krakowskim Bodzantą, miał odpowiedzieć królowi, że największym cudem byłoby nawrócenie króla - myślał o jego pojednaniu z Bodzantą. Podobno niedługo po tej wizycie, w 1361 r., Kazimierz Wielki rzeczywiście pogodził się z duchownym. Kiedy w 1447 r. w kościele wybuchł pożar, krucyfiks cudownie ocalał. Ślady nadpaleń widoczne były pod peruką z ludzkich włosów i perizonium (przepaska na biodrach). Dla stwierdzenia tego cudownego zdarzenia przybył do Mogiły ówczesny biskup krakowski kard. Zbigniew Oleśnicki i odtąd sam stał się szczególnym czcicielem Pana Jezusa Mogilskiego. Nie tylko zresztą on doznawał szczególnych łask i modlił się przed mogilskim krzyżem. Długie modlitewne godziny spędzała tutaj królowa Jadwiga Andegaweńska, a królowa Bona, żona Zygmunta Starego, wierząc w cudowną moc włosów mogilskiego Jezusa, poleciła, aby przyniesiono jej w czasie choroby choćby ich kosmyk. Nie było jednak zbyt wielu odważnych, by tego dokonać, poza jednym bratem zakonnym, który nocą miał odciąć kosmyk i zanieść chorej królowej. Jak głoszą podania, od tego czasu włosy Pana Jezusa przestały rosnąć.
W 1597 r. opat komandatariusz mogilski Wawrzyniec Goślicki przeniósł Cudowny Krucyfiks z prezbiterium na obecne miejsce. Rycerz Stefan Żółtowski z Rabsztyna ufundował do bocznej kaplicy kutą kratę. Był to zapewne rezultat doświadczenia, jakie spotkało tego możnego rycerza w bitwie pod Cecorą w 1620 r., kiedy został otoczony przez Turków. Żółtowski, ocalony od niechybnej śmierci, miał wówczas ujrzeć przed sobą krzyż, a Pan Jezus na nim wiszący przemówił do niego: „Szukaj mnie w Polsce...”. Odszukał więc Stefan swego Wybawcę właśnie w Mogile. Pod tą kaplicą waleczny rycerz później spoczął.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Ocena: +2 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Kim był św. Florian?

4 maja Kościół wspominał św. Floriana, patrona strażaków, obrońcy przed ogniem pożarów. Kim był św. Florian, któremu tak często na znak czci wystawiane są przydrożne kapliczki i dedykowane kościoły? Był męczennikiem, chrześcijaninem i rzymskim oficerem. Podczas krwawego prześladowania chrześcijan za panowania w cesarstwie rzymskim Dioklecjana pojmano Floriana i osadzono w obozie Lorch k. Wiednia. Poddawany był ciężkim torturom, które miały go zmusić do wyrzeknięcia się wiary w Chrystusa. Mimo okrutnej męki Florian pozostał wierny Bogu. Uwiązano mu więc kamień u szyi i utopiono w rzece Enns. Działo się to 4 maja 304 r. Legenda mówi, że ciało odnalazła Waleria i ze czcią pochowała. Z czasem nad jego grobem wybudowano klasztor i kościół Benedyktynów. Dziś św. Florian jest patronem archidiecezji wiedeńskiej.
Do Polski relikwie Świętego sprowadził w XII w. Kazimierz Sprawiedliwy. W krakowskiej dzielnicy Kleparz wybudowano ku jego czci okazały kościół. Podczas ogromnego pożaru, jaki w XVI w. zniszczył całą dzielnicę, ocalała jedynie ta świątynia - od tego czasu postać św. Floriana wiąże się z obroną przed pożarem i z tymi, którzy chronią ludzi i ich dobytek przed ogniem, czyli strażakami.
W licznych przydrożnych kapliczkach św. Florian przedstawiany jest jak rzymski legionista z naczyniem z wodą lub gaszący pożar.

CZYTAJ DALEJ

Łódzcy proboszczowie spotkali się z Ojcem Świętym Franciszkiem

2024-05-04 16:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Wiesław Kamiński

Zakończyło się – trwające od 29 kwietnia br. - rzymskie spotkanie blisko 300 proboszczów z całego świata, którzy odpowiedzieli na zaproszenie Ojca Świętego Franciszka, by w czynny sposób włączyć się w prace Synodu o Synodalności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję