Reklama

Muzyczna prezydencja w zjednoczonej kulturowo Europie

Niedziela Ogólnopolska 20/2011, str. 34-35

GRAZIAKO/Niedziela

„Black Voices” z Wielkiej Brytanii

„Black Voices” z Wielkiej Brytanii<br>

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tradycyjnie już w pierwszych dniach maja Częstochowa rozbrzmiewała dźwiękami Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Jego 21. edycja przyciągnęła rzesze melomanów nie tylko z Częstochowy, festiwal bowiem ma już swoich zagorzałych fanów zarówno w kraju, jak i za granicą. Z każdym rokiem rośnie jego ranga i trudno sobie wyobrazić, by mogło go kiedykolwiek zabraknąć - jest wszak doskonałą wizytówką nie tylko Częstochowy, ale i polskiej muzyki i kultury w świecie.
Częstochowski Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Od początku istnienia ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno tej dawnej, jak i współczesnej - często pisanej na zamówienie festiwalu. Pierwszy z nurtów sprawił, iż festiwal znany jest doskonale nie tylko w świecie chrześcijańskim, ale także w kręgach religii i kultur judaizmu i islamu. Wartość to nie do przecenienia w czasach, gdy zdaje się nas więcej dzielić niż łączyć. Festiwal w Częstochowie od swego początku dowodzi, iż sacrum jest przestrzenią łączącą ludzi niezależnie od wyznawanej wiary, niesie bowiem ze sobą, poza innymi duchowymi wartościami, szacunek dla odmienności drugiego człowieka. Drugi nurt - promocji polskiej muzyki - sprawia, iż nazwiska rodzimych kompozytorów są nie tylko coraz bardziej znane, ale także cenione w muzycznym środowisku, a ich dzieła rozbrzmiewają na estradach całego świata. Przykładem może być choćby „Missa de Maria a Magdala” Pawła Łukaszewskiego, której polskie prawykonanie zabrzmiało podczas tegorocznej inauguracji liturgicznej festiwalu, a która to została napisana w 2010 r. z inspiracji dyrygenta Marco Castelliniego dla Kultur-lnsel Bremgarten i wykonana po raz pierwszy w Szwajcarii. Drugim z przykładów jest brytyjski zespół wokalny „The King’s Singers”, w którego koncercie znalazły się utwory polskiego kompozytora przełomu XVI i XVII wieku Mikołaja Zieleńskiego, a który za sprawą organizatorów festiwalu zafascynował się również utworami Bartłomieja Pękiela, przedstawiciela polskiego baroku.
21. edycja Festiwalu „Gaude Mater”, mimo iż wydawać by się mogło, że dużo skromniejsza - również za sprawą mniejszego budżetu - niż poprzednia, jubileuszowa, nie zawiodła wyrobionej od lat publiczności. Tym bardziej że w tegorocznej ofercie programowej znalazły się gwiazdy, które z powodu napiętych terminów w ubiegłym roku nie mogły przybyć do Częstochowy. Prestiż festiwalu sprawia, że wielu wybitnych artystów z chęcią odpowiada na zaproszenia organizatora, którym jest Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater” w Częstochowie, do negocjacji pozostają jedynie warunki, na jakich to zaproszenie jest przyjęte, a te, dzięki operatywności pracowników ośrodka, są dostosowane do dotacji, jakie ten otrzymuje.
Tegoroczny festiwal rozpoczął się już niezwykle mocnym akcentem. Był nim koncert na błoniach jasnogórskich - uświetniający beatyfikację Jana Pawła II - otwarty dla wszystkich mieszkańców, pielgrzymów i turystów, podczas którego zabrzmiały utwory Vivaldiego, Bacha, Żebrowskiego i Corellego w mistrzowskim wykonaniu światowej sławy niemieckiego kontratenora Andreasa Scholla i towarzyszącej mu doskonałej „Morphing Vienna Chamber Orchestra”. Po nim worek ze znakomitościami mógł się już jedynie rozwiązać. Zespół „La Fenice” z Francji, prezentujący muzykę dawną, wierny festiwalowi Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” w koncercie pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, Żeńska Schola Gregoriańska „In Dulci Jubilo” z Włoch, wspomniany już „The King’s Singers” z Wielkiej Brytanii, na którego koncert specjalnie przybyli fani z zagranicy, gospelowy brytyjski „Black Voices” czy doskonały zespół „Rustavi” z Gruzji, który wystąpił w koncercie muzyki cerkiewnej - to tylko cząstka uczty duchowej, jakiej doświadczyli melomani w dniach 1-6 maja.
Koncerty Festiwalu „Gaude Mater” odbędą się także w ramach programu „Polska Prezydencja 2011”. 4 września w katedrze katolickiej w Moskwie zabrzmi koncert „Muzyka z Jasnej Góry”, w którym wraz z solistami wystąpi „Capella Czestochoviensis”. 19 października w Cathédrale Saint-Louis des Invalides w Paryżu odbędzie się koncert chóralny w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” i Moniki Dąbrowskiej-Beuzelin (organy). 21 października w Sali Koncertowej Narodowej Filharmonii Ukraińskiej w Kijowie w koncercie symfonicznym z polskimi solistami wystąpi Akademicka Orkiestra Symfoniczna Ukraińskiej Filharmonii Narodowej, 10 listopada natomiast w St. James’s Church w Londynie - „The King’s Singers”, który podczas koncertu wykona m.in. specjalnie na tę okazję zamówiony utwór Pawła Łukaszewskiego. Prawdziwa to muzyczna prezydencja w zjednoczonej kulturowo Europie, choć zakres i ranga festiwalu wykracza daleko poza granice Starego Kontynentu.
Trudno w świetle tych faktów Festiwal „Gaude Mater” traktować inaczej niż dobro narodowe, i tym trudniej zrozumieć, skąd biorą się krążące po Częstochowie pogłoski, jakoby miał być zlikwidowany. Czyżby szerząca się po świecie polska kultura kogoś uwierała?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Liturgia Męki Pańskiej

2025-04-18 20:17

[ TEMATY ]

Watykan

Liturgia Meki Pańskiej

Vatican Media

„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w Bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.

Liturgii Męki Pańskiej rozpoczęła się w ciszy. Kard. Gugerotti ubrany w czerwony ornat podszedł przed ołtarz główny świątyni i modlił się w ciszy leżąc krzyżem. Następnie z miejsca przewodniczenia odczytał modlitwę rozpoczynającą Liturgię Słowa. Po wysłuchaniu przez zgromadzonych odśpiewanego po łacinie opisu męki i śmierci Jezusa Chrystusa z Ewangelii według św. Jana kazanie, zgodnie z tradycją tego dnia, wygłosił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: Wielki Piątek to nie teatr

– W każdej Eucharystii Jezus oddaje swoje życie za nas. To nie jest teatr, to jest zaproszenie – powiedział abp Wacław Depo. W Wielki Piątek metropolita częstochowski przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w bazylice Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Zawierciu.

W homilii hierarcha przypomniał, że „Chrystus zbawił nas nie za cenę czegoś przemijającego – złota czy srebra, ale za cenę swojej Krwi, męki i śmierci, abyśmy mieli życie wbrew prawu śmierci”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję