Reklama

Wiadomości

Prof. Roszkowski: krytyka „Historii i teraźniejszości” wynika z rewolucji obyczajowej

Krytyka, z jaką spotkał się podręcznik „Historia i teraźniejszość” jest efektem współczesnej rewolucji obyczajowej, która przerodziła się w wojnę kulturową – stwierdził autor opracowania prof. Wojciech Roszkowski. Spotkanie z historykiem odbyło się w redakcji tygodnika „Niedziela” w ramach XI Dni Kultury Chrześcijańskiej w Częstochowie.

[ TEMATY ]

spotkanie

prof. Wojciech Roszkowski

Karol Porwich/Niedziela

Prof. Wojciech Roszkowski

Prof. Wojciech Roszkowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prof. Roszkowski ubolewał nad tym, że ograniczone zostało nauczanie historii, zwłaszcza najnowszej, w ostatnich klasach liceum po reformie edukacji z 1999 r. Podkreślił, że zamiast dostarczyć uczniom wystarczający zakres wiedzy, postawiono akcent na umiejętność dyskusji, która wskutek braku wiadomości nie miała wartości merytorycznej.

Gość spotkania odniósł się do fali krytyki, z jaką spotkał się po opublikowaniu pierwszego tomu podręcznika „Historia i teraźniejszość”. Uzasadnił to współczesną rewolucją obyczajową, która przerodziła się w wojnę kulturową, i reprezentowanym przez jej środowiska „relatywizmem histerycznym”. – Histeryczny, bo strasznie krzyczą, a relatywizm, ponieważ ich zdaniem, wszystko jest dowolne i względne. Ja nie uważam, że wszystko jest względne i raczej staram się nie podnosić głosu. Tym się różnimy – wyjaśnił.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Karol Porwich/Niedziela

Prof. Wojciech Roszkowski

Prof. Wojciech Roszkowski

Historyk przyznał, że z wydawcą podręcznika „Historia i Teraźniejszość” doszedł do wniosku o konieczności podania uczniom również ocen pewnych wydarzeń i zjawisk przy jednoczesnym dostarczeniu większej ilości informacji.

Reklama

– To są moje oceny. To jest podręcznik autorski. Między autorem podręcznika a uczniem jest nauczyciel. Nauczyciel może mnie nienawidzić, ale może używać tego podręcznika i komentować jego treść. Ja nie mam na to żadnego wpływu. Po co więc go wyrzucać albo palić, jak chcieli niektórzy? Ktoś zorganizował też happening, który polegał na zniszczeniu tej książki w niszczarce. To jest barbarzyństwo. Jeżeli ktoś się nie zgadza z treścią podręcznika, niech napisze inny i wprowadzi go do użytku – mówił zdecydowanie prof. Roszkowski.

Reklama

Autor podręcznika pozytywnie wyraził się o wprowadzeniu do szkół przedmiotu historia i teraźniejszość. – Mnie się ten pomysł bardzo podoba, ponieważ młode pokolenie nie zna najnowszej historii, nie miało okazji poznać prawie nic z okresu po 1945 r., bo na lekcjach nie starczało na to czasu – wskazał. – Ale jeżeli chce się nauczyć młodych ludzi tej historii, to niedobrze – ironizował.

Karol Porwich/Niedziela

Prof. Roszkowski zaznaczył, że „młode pokolenie powinno się uczyć myślenia”. Tłumaczył, że zamysłem napisania podręcznika „Historia i Teraźniejszość” było przedstawienie historii w formie opowieści.

Podziel się cytatem

Wyrażając wdzięczność autorowi za jego bogaty dorobek, abp Wacław Depo, zacytował fragment wiersza Karola Wojtyły pt. „Ewangelia”: „Prawda musi boleć/ (...) (coraz mniej w tych ulicach prawdy? Czy coraz więcej?)”. – To stwierdzenie i te pytania powracają. Ten wiersz zawiera prawdę o naszej rzeczywistości, która dotyczy nie tylko życia duchowego, ale przede wszystkim odpowiedzialności za to, czy żyjemy w prawdzie, jak ją rozpoznajemy i jakie dajemy jej świadectwo – ocenił metropolita częstochowski.

Karol Porwich/Niedziela

XI Dni Kultury Chrześcijańskiej w Częstochowie odbywają się pod hasłem: „Blask prawdy – św. Jan Paweł II”. Na program wydarzenia składają się wystawy, koncerty, pokazy filmów, spektakle i konferencje naukowe.

Honorowym patronatem objęli je abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, i o. Samuel Pacholski, przeor Jasnej Góry. Głównym patronem medialnym jest Instytut Niedziela.

Wydarzenie powraca po wielu latach nieobecności z inicjatywy Klubu Inteligencji Katolickiej w Częstochowie.

Karol Porwich/Niedziela

Pierwsze Tygodnie Kultury Chrześcijańskiej organizowane były w latach 60. i 70. XX wieku przez duszpasterstwo akademickie diecezji częstochowskiej pod kierunkiem ks. Ireneusza Skubisia. Pomysłodawcą odnowionej formuły Dni Kultury Chrześcijańskiej w Częstochowie w 2003 r. był śp. ks. Grzegorz Ułamek, duszpasterz Środowisk Twórczych Archidiecezji Częstochowskiej.

2023-10-28 17:23

Ocena: +12 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: O sumieniu po męsku

Mężczyźni św. Józefa organizują spotkanie „Kształtowanie sumienia” w Kamieniołomie, przy kościele św. Józefa w Podgórzu (ul. Zamojskiego 2). Tym razem gościem specjalnym będzie o. Rafał Szteika, jezuita, szef redakcji programów katolickich w TVP. Przez lata pracował jako duszpasterz akademicki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, był m.in. szefem Redakcji Programów Katolickich Polskiego Radia. W Środę Popielcową Papież Franciszek ustanowił o. Rafała Misjonarzem Miłosierdzia. Spotkanie, które odbędzie się w środę 20 kwietnia, rozpocznie się Mszą św. o godz. 18.30. Szczegóły na stronie; www.mezczyzni.net.
CZYTAJ DALEJ

Pacjent zaatakował pielęgniarkę w szpitalu w Pruszkowie

2025-05-01 15:10

[ TEMATY ]

szpital

Karol Porwich/Niedziela

Podczas porannego dyżuru w Szpitalu Kolejowym w Pruszkowie pacjent zaatakował udzielającą mu pomocy pielęgniarkę. "Nasza koleżanka jest po badaniu przez lekarza, który zalecił jej odpoczynek" - poinformowała Zofia Czyż z OZZ Pielęgniarek i Położnych.

Około godz. 6 pielęgniarka pełniąca dyżur w Szpitalu Kolejowym im. dr med. Włodzimierza Roeflera w Pruszkowie została zaatakowana przez pacjenta, któremu udzielała pomocy.
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję