Reklama

Budują cerkiew w tajemnicy

Ta sprawa nie może nie wzbudzać emocji i pytań. Bo dlaczego w obrębie znanego warszawskiego parku, na chronionym terenie, w tajemnicy, za państwowe pieniądze, ma powstać prawosławna cerkiew polowa WP?

Niedziela Ogólnopolska 5/2012, str. 34

Marcin Żegliński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ten park to Pola Mokotowskie, ważny element tzw. klina napowietrzającego, zapewniającego swobodny przepływ powietrza do Śródmieścia stolicy. Poza tym jest to bardzo atrakcyjne miejsce: rozległy teren zieleni, położony blisko centrum stolicy, w pobliżu Biblioteki Narodowej, budynków Politechniki Warszawskiej.
Obowiązujące „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy” przewiduje w tym rejonie jedynie funkcje sportu i rekreacji oraz ogranicza wysokość budynków do 12 m.
Zakusy na tereny w tej okolicy były już nieraz - np. uchwalony przed trzema laty plan zagospodarowania chcieli storpedować deweloperzy, którzy zawsze mają mocne argumenty. Jednak warszawscy radni nie ugięli się. Teraz okazuje się natomiast, że w honorowym miejscu parku ma zostać wybudowany ok. 40-metrowy sobór katedralny. Nieoficjalnie wiadomo, że będzie to możliwe, bo z planu, na żądanie wojska, wyłączono tereny, które miałby zająć prawosławny sobór, z uzasadnieniem, że tereny są niezbędne do obronności państwa. Informacja o budowie pojawiła się w końcu 2011 r., gdy wszystko zdaje się już przesądzone. Wszak pozwolenie na budowę cerkwi jest już prawomocne, a wydał je wojewoda.

Załatwione po cichu

O budowę katedry polowej w Warszawie ordynariat prawosławny zabiegał od wznowienia działalności w 1994 r. W Warszawie wojskowa parafia prawosławna korzysta gościnnie ze świątyni prawosławnych dla cywili - konkretnie z katedry metropolitalnej św. Marii Magdaleny na Pradze. Cerkiew ta nie może jednak spełniać funkcji cerkwi wojskowej. Powód: są z tym związane - jak tłumaczy ks. płk Aleksy Andrejuk, rzecznik Prawosławnego Ordynariatu WP - określone wymagania, np. musi być miejsce dla kompanii reprezentacyjnej. Tej roli nie może też spełniać kaplica ordynariatu w jego siedzibie na warszawskiej Ochocie.
Przez lata było o planach ordynariatu prawosławnego cicho. Teraz jednak okazuje się, że działo się sporo. A informacje na temat budowy zdają się wciąż poufne. Tylko nieoficjalnie wiadomo, że ogólne koszta to ponad 80 mln zł, ale jest to cena sprzed kilku lat. Połowa tej sumy to cena działki. Tymczasem, zdaniem specjalistów, to dwa razy mniej niż wynosiłaby cena rynkowa na Polach Mokotowskich. Inwestorem ma być Stołeczny Zarząd Infrastruktury, wojskowa instytucja podległa Inspektorowi Wsparcia Sił Zbrojnych w Bydgoszczy. Budowa ma trwać do 2015 r.
Nieco ponad 6 mln zł ma przekazać na budowę Prawosławny Ordynariat Polowy, a 36 mln - MON, czyli Skarb Państwa. - Jest to o tyle ciekawe, że MON nie ma pieniędzy na jednostki wojskowe - zwraca uwagę dr Józef Szaniawski, który ujawnił sprawę w końcu ubiegłego roku. - Wnioski w sprawie budowy prawosławnej katedry polowej składano od bardzo dawna, ale kolejni ministrowie odrzucali je ze względu na niewielką liczbę wojskowych. Teraz sprawa ma być załatwiona po cichu, a wszyscy zainteresowani postawieni przed faktem dokonanym.

Wieżowiec w Łazienkach?

Jak ocenia dr Szaniawski, budowa prawosławnej katedry jest elementem polityki historycznej prowadzonej w interesie Rosji. - Dziwnym trafem cerkiew ma znajdować się nieopodal miejsca, gdzie w 1935 r. stał katafalk z trumną Józefa Piłsudskiego - mówi. O utrzymanie Pól Mokotowskich w stanie nieokrojonym warszawiacy walczyli wielokrotnie, choćby wtedy, gdy kolejni deweloperzy chcieli teren zabudowywać. Decyzję w sprawie umieszczenia cerkwi na Polach Mokotowskich prawdopodobnie podjęli wojewoda Jacek Kozłowski i niedawny jeszcze szef MON Bogdan Klich. Nieoficjalnie wiadomo, że sprawa była tajna, a teraz nadal jest co najmniej poufna. Kapelani WP, jako oficerowie wojska, mieli otrzymać przed kilkoma laty zakaz wypowiadania się w tej sprawie.
- Tak wielka inwestycja, w takim miejscu i przeprowadzona w taki sposób to rzecz niebywała i mało powiedzieć, że kontrowersyjna. Ta budowa nie ma nic albo ma niewiele wspólnego z obronnością państwa - mówi radny Maciej Wasik. - Dowiedziałem się o tym z prasy. Pozwolenie na budowę w tym miejscu to jakieś kuriozum. Bo na tej zasadzie równie dobrze w Łazienkach Królewskich czy tuż za ich płotem można wybudować 15-piętrowy budynek. Nie wiadomo, na jakiej to się dzieje zasadzie i jakie tutaj działają interesy.
Główny autor planu zagospodarowania Pól nazywa pomysł budowy soboru właśnie w tym miejscu co najmniej chybionym. Jak tłumaczył w rozmowie z dziennikarzami, Pola Mokotowskie powinny być wyłącznie parkiem, a ewentualna nowa zabudowa winna być związana z rekreacją, sportem i wypoczynkiem. Tymczasem wielka prawosławna świątynia miejscem rekreacji ani sportu, ani wypoczynku z pewnością nie będzie.

Prawosławna katedra metropolitalna św. Marii Magdaleny na warszawskiej Pradze (na zdjęciu) nie może pełnić funkcji cerkwi wojskowej, m.in. dlatego, że nie ma w niej miejsca dla kompanii reprezentacyjnej

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Truskawki to ulubione owoce Polaków

2024-04-30 11:45

[ TEMATY ]

Truskawki

Adobe Stock

Rusza sezon na truskawki, najbardziej wyczekiwany gatunek w Polsce. Truskawki to ulubiony owoc Polaków. Ostatnie lata to wielki wzrost ich popularności. Dowiedz się dlaczego pierwsze owoce nie są droższe niż w ubiegłym roku? Dlaczego truskawki to polskie superowoce? I dlaczego owoce krajowe są zawsze smaczniejsze i zdrowsze od swoich importowanych odpowiedników?

Przed nami wyjątkowo truskawkowy maj. W sieciach dostępne są owoce ze szklarni. Przed majówką pojawiły się truskawki z upraw tunelowych. W tym roku już w maju dostępne będą już owoce zbierane na polach. Na Dzień Matki truskawki będą w każdym najmniejszym nawet sklepie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję