Reklama

Wiadomości

Śląskie/ Zimą liczne zmiany w kursowaniu pociągów na remontowanych liniach kolejowych

Remonty linii kolejowych w woj. śląskim będą od nowego rozkładu jazdy wiązały się z licznymi zmianami w kursowaniu pociągów; dotyczą one m.in. odcinków linii Tychy – Katowice – Częstochowa czy Katowice – Bielsko-Biała. Nadal niedostępne będzie połączenie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry.

[ TEMATY ]

pociąg

Monika Jaworska

Kolejarze dbają o bezpieczne podróże.

Kolejarze dbają o bezpieczne podróże.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chodzi o wprowadzany od niedzieli 10 grudnia br. nowy, przyszłoroczny rozkład jazdy na kolei. Jego kształt wiąże się z prowadzonymi i planowanymi pracami zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. O wiążących się z nimi utrudnieniach i innych zmianach poinformował na piątkowym spotkaniu prasowym nowy rzecznik samorządowego przewoźnika Koleje Śląskie Bartłomiej Wnuk.

Wnuk zwrócił uwagę m.in., że największy wpływ na kształt rocznego rozkładu jazdy ma modernizacja magistrali E-65 na odcinku Będzin - Katowice - Zebrzydowice. Inwestycja jest podzielona na pięć etapów: (umownie) zagłębiowski, katowicki, tysko-pszczyński, czechowicki i zebrzydowicki. Prace na pierwszym i trzecim są realizowane od października br., a przebudowa węzła czechowickiego dobiega końca i nie ogranicza już ruchu pasażerskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Rozpoczęcia przebudowy katowickiego węzła kolejowego i odcinka do Zebrzydowic spodziewamy się w najbliższych miesiącach, jednak to od zarządcy infrastruktury zależy, kiedy ostatecznie rozpoczną się prace. W dalszym ciągu będzie realizowana modernizacja tzw. magistrali węglowej (linia kolejowa nr 131) na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. W trakcie roku rozpocznie się przebudowa linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka" - wymienił Wnuk.

Reklama

Dodał, że na najbliższe 12 miesięcy zaplanowano też liczne prace związane z remontami lub budową wiaduktów, w tym szczególnie w Bielsku-Białej, Częstochowie (prace związane z budową nowego połączenia drogowego wymagają okresowo zamykania fragmentu stacji), Lublińcu, Myszkowie oraz pomiędzy Trzebinią a Krakowem. Wszystko to wpłynie na bieżącą organizację ruchu kolejowego, wprowadzaną w pięciu tzw. korektach rozkładu.

W trakcie pierwszej z nich (10 grudnia 2023 r. – 9 marca 2024 r.) największe ograniczenia przepustowości, polegające na wprowadzeniu ruchu jednotorowego (wahadłowego), zaplanowano na odcinkach: Kobiór – Pszczyna – Goczałkowice-Zdrój, Czechowice-Dziedzice Południowe – Bielsko-Biała Główna, Poraj – Myszków oraz Chorzów Batory – Ruda Chebzie (ze względu na trwający do 22 grudnia remont wiaduktu w Świętochłowicach). Zmiany w organizacji ruchu przewidziano też na odcinkach Herby Stare – Lisów oraz Mysłowice – Nowy Bieruń.

Autobusowa komunikacja zastępcza będzie kursować zamiast pociągów: całodobowo na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry, a na odcinku Tychy – Czechowice-Dziedzice nocami w dni robocze. Roboty na stacjach i przystankach lub w ich pobliżu obejmą: Będzin, Bielsko-Białą Północ, Częstochowę, Lubliniec oraz Tychy. Przystanek Bielsko-Biała Północ nadal nie będzie obsługiwany w związku z budową wiaduktu nieopodal.

W pojedyncze noce w styczniu pociągi relacji S1 i S9 zostaną skierowane drogą okrężną przez Częstochowę Stradom, a pociągi relacji S9 przez Łazy. Prace na wiadukcie w Tychach będą skutkować wariantami kursowania pociągów w pojedyncze dni lutego.

Reklama

Wraz z wdrożeniem nowego rocznego rozkładu jazdy i udostępnieniem przez PLK odbudowanej linii kolejowej nr 182 Koleje Śląskie rozpoczną kursowanie na nowej trasie S9 Tarnowskie Góry – Zawiercie - Częstochowa z obsługą lotniska Katowice w Pyrzowicach (10 par pociągów dziennie). Bezpośredniego połączenia kolejowego z Katowic na razie nie uruchomiono wobec planowanej przebudowy węzła katowickiego i prac na linii S8 (w przypadku trasy przez Tarnowskie Góry).

Od 10 grudnia powróci bezpośrednie połączenie KŚ z Katowic do Bohumina. Będzie to pięć par połączeń dziennie Katowice – Bohumin – Katowice własnym taborem 21WEa, czyli produkowanym przez Pesę pociągiem elf II, który przeszedł w ostatnich miesiącach badania na dopuszczenie do ruchu w Republice Czeskiej, zgodne z aktualnymi przepisami. Od 11 czerwca br. Koleje Śląskie uruchamiały trzy pary połączeń kolejowych w relacji Bohumin – Chałupki – Bohumin taborem zapewnianym odpłatnie przez Koleje Czeskie.

Ze względu na prace na magistrali E-65 pociąg Sprinter Ornak będzie kursować tylko w dni wolne. W sezonie zimowym będzie kursować w soboty, niedziele i święta od 23 grudnia do 7 stycznia oraz od 27 stycznia do 11 lutego. Kończąca się modernizacja infrastruktury na odcinku Sucha Beskidzka – Zakopane spowoduje, że Ornak pojedzie nową łącznicą omijającą stację Chabówka. Pociąg skończy bieg w stacji Zakopane bliżej centrum miasta.

Zmiany obejmą też inne weekendowe pociągi Sprinter. Połączenia przyspieszone nie będą wydłużane do/z Gliwic, w zamian do Gliwic (trasą przez Knurów) zostanie wydłużony pociąg Sprinter Salmopol kursujący dotychczas pomiędzy Żywcem i Rybnikiem.

Reklama

Ponadto pociągi KŚ zatrzymają się na nowych przystankach Wodzisław Śląski Centrum, Pawłowice Śląskie Centrum oraz Chabówka Stadion (w woj. małopolskim). Nowy rozkład jazdy nie przewiduje postojów w Będzinie oraz Chabówce, a także bezpośredniego połączenia relacji S41 Tychy Lodowisko – Częstochowa (kursy S41 zamiast z Tychów pojadą jako linia S1 z Gliwic).

Dokładne godziny odjazdów oraz terminy kursowania pociągów dostępne są w liniowym rozkładzie publikowanym na stronie internetowej Kolei Śląskich oraz w internetowych wyszukiwarkach połączeń i na plakatach PKP PLK, dostępnych m.in. na dworcach kolejowych i peronach.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie 62 pociągi. W efekcie tegorocznych przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 25-30 nowych pociągów.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ mick/

2023-12-08 11:09

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chciałbym pojechać do Rzymu

Niedziela Ogólnopolska 11/2016, str. 44-45

[ TEMATY ]

wywiad

pociąg

Artur Stelmasiak

Prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz zapowiada przygotowanie na Światowe Dni Młodzieży 2016 biletu pielgrzyma do podróżowania w regionie lub w całej Polsce

Prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz zapowiada przygotowanie na Światowe Dni Młodzieży 2016 biletu pielgrzyma do podróżowania w regionie
lub w całej Polsce

Z prezesem PKP Intercity Jackiem Leonkiewiczem rozmawia Artur Stelmasiak

ARTUR STELMASIAK: – Tygodnik Katolicki „Niedziela” z okazji jubileuszu 90-lecia organizuje pielgrzymkę kolejową z Częstochowy do Watykanu. Nasz pociąg obsługiwany jest przez PKP Intercity. Czy Prezes Intercity wybiera się z nami?
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Gotowy strój dla nowego papieża w trzech rozmiarach i siedem par butów

2025-05-07 14:18

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

Strój dla nowego papieża jest już gotowy i będzie czekać na niego w "komnacie łez",czyli w zakrystii Kaplicy Sykstyńskiej- poinformowano w Watykanie przed rozpoczynającym się w środę po południu konklawe. Zgodnie z tradycją strój został uszyty w trzech rozmiarach: małym, średnim i dużym.

"Komnatą łez" nazywa się pokój, do którego przejdzie nowo wybrany papież tuż po zakończeniu głosowania. To tam następuje moment wzruszenia po konklawe. Tam również nowy biskup Rzymu po raz pierwszy założy białą sutannę.
CZYTAJ DALEJ

80 lat temu zakończyła się II wojna światowa

2025-05-07 22:26

[ TEMATY ]

II wojna światowa

Wikipedia

80 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.

Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję