Reklama

Wiadomości

Więcej trumien niż kołysek w Europie

Trendy demograficzne w Europie od starożytności do współczesności zmieniały się wielokrotnie. W XIX i XX wieku miał miejsce szczyt przyrostu naturalnego, a punktem zwrotnym były dwie wojny światowe, od których przyrost naturalny zaczął systematycznie spadać.

[ TEMATY ]

demografia

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecnie pojęcie „Europa - Stary Kontynent” nabiera nowego znaczenia ze względu na wyjątkowo wysoki odsetek osób starszych. Współczynnik dzietności w Europie stale spada: w latach 50. XX wieku wynosił 2,77, a w 2017 r. średnia unijna wynosiła 1,59. Dlatego też można stwierdzić, że „więcej trumien niż kołysek” w Europie.

Prognozy na XXI wiek nie są optymistyczne. Liczba "rodzimych" mieszkańców Europy maleje, a proces ten przyspieszy po 2030 r. Od 2010 r. migracja stała się zjawiskiem ciągłym i na dużą skalę - największy napływ imigrantów z różnych środowisk kulturowych od czasów wielkiej migracji. Obserwujemy znaczącą różnicę we współczynnikach dzietności między matkami "rodzimymi" i obcymi oraz jej wpływ na sytuację w Europie. Taka sytuacja prowokuje szereg pytań, wśród których najważniejsze wydaje się pytanie o wpływ na skład społeczeństwa europejskiego procesów, które rozpoczęły się w ostatnich latach. Istnieją trzy możliwe scenariusze, tzn. jedynie niewielkie uzupełnienie populacji, tworzenie równoległych społeczeństw lubcałkowite zastąpienie ludności europejskiej ludnością napływową.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zmiany demograficzne w Europie już zaczęły wywoływać szereg negatywnych skutków kulturowych, społecznych, makro- i mikroekonomicznych. Ostateczna ich skala jest trudna do przewidzenia, a sytuacja w krajach zachodnioeuropejskich napawa niepokojem.

Reklama

Jednym ze sposobów pozytywnego oddziaływania na tego typu procesy jest działalność prawodawcza. Poprzez dobre i skuteczne prawo można pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie społeczeństwa, w tym na decyzję i posiadaniu dziecka. Wiele krajów europejskich dostrzega potrzebę takiego prawnego reagowania na kryzys demograficzny. W Polsce w latach 2015-2023 zostało wprowadzonych szereg programów mających na celu wsparcie rodzin. Wśród nich do sztandarowych rozwiązań prawnych należał Program 500+ (od 1 stycznia 2024 r. 800+). Niestety, zarówno ten program jak i wiele innych nie wpłynęły na poprawę wskaźników demograficznych w Polsce. Sytuacja wymaga zatem szerszej analizy z udziałem przedstawicieli różnych nauk i spójnych działań prawodawcy.

Reklama

Przykładem reagowania na kryzys demograficzny w Europie jest powołanie przez Central European Academy z siedzibą w Budapeszcie zespołu ekspertów z krajów Europy Centralnej, których zadaniem jest znalezienie najlepszych rozwiązań prawnych w zakresie problemów demograficznych. Badacze z Chorwacji, Czech, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Węgier i Polski mają za zadanie przeanalizować obowiązujące rozwiązania prawne w zakresie polityki prorodzinnej i prodemograficznej a następnie zaproponować optymalne propozycje legislacyjne.

Podziel się cytatem

Z dotychczasowych badań wynika, że optymalne rozwiązania w omawianym zakresie obowiązują w Serbii i na Węgrzech. Węgierski ustrojodawca jednoznacznie opowiedział się za prawną ochroną życia ludzkiego od momentu poczęcia, co stanowi ewenement we współczesnych konstytucjach. Gwarancje te zostały – słusznie – powiązane z godnością człowieka. Poza tym należy odnotować, że pozostałe przepisy Konstytucji Węgier z 2011 r. w zakresie ochrony małżeństwa, rodziny i dzieci zasadniczą pokrywające się z gwarancjami w tym zakresie zawartymi w ustawach zasadniczych innych państw, są zdecydowanie bardziej szczegółowe, przez co zobowiązujące ustawodawcę zwykłego do podjęcia określonych działań na rzecz ich realizacji, ograniczając przez to pole interpretacji prawodawcy i sądu konstytucyjnego.

Za wzorcowe w zakresie ochrony rodziny i troski o rozwój demograficzny kraju należy uznać rozwiązania serbskie. W art. 63 Konstytucji Republiki Serbii z 2006 r. Zapisano, że „Każdy ma prawo do indywidualnego decydowania o rodzicielstwie. Republika Serbii podejmuje starania wspierające rodziców w podjęciu decyzji o posiadaniu dzieci i oferuje w tym zakresie pomoc”. Co więcej, w Konstytucji zagwarantowano, że „Rodzice mają prawo i obowiązek utrzymywać, wychowywać i kształcić swoje dzieci, i w tym zakresie są równouprawnieni. Wszystkie lub poszczególne prawa mogą być, zgodnie z ustawą – jednemu lub obydwojgu rodzicom – odebrane lub ograniczone wyłącznie na podstawie orzeczenia sądu, jeśli jest to w najlepiej pojętym interesie dziecka” (art. 65 Konstytucji Serbii). Szczególną ochronę rodziny, matki, rodzica samotnie wychowującego dziecko i dziecka zapisano w art. 66. Z przepisu tego wynika m.in., że „Rodzina, matka, rodzic samotnie wychowujący dziecko oraz dziecko w Republice Serbii korzystają ze specjalnej ochrony określonej ustawą. Matce, przed i po porodzie, przysługuje specjalna opieka i ochrona. Specjalna ochrona przysługuje dzieciom, o które nie troszczą się rodzice i dzieciom, które są opóźnione w rozwoju psychicznym lub fizycznym”.

W polskiej Konstytucji z 1997 roku nie ma tak szczegółowych gwarancji w zakresie ochrony państwa nad małżeństwem i rodziną oraz wsparcia dla rodzin i dzieci. Kluczowe znaczenie dla realizacji ogólnych wskazań polskiego ustrojodawcy ma działalność Parlamentu. To od niego, a zatem określonej większości politycznej, w dużej mierze zależy jak wytyczne zawarte w Konstytucji będą realizowane.

2024-03-01 07:54

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nadchodzi demograficzne tsunami

Polska polityka społeczna i gospodarcza nie wpływa pozytywnie na dzietność. "Nadchodzi kryzys demograficzny, który jest dla nas groźniejszy od kryzysu w strefie euro. Potrzebna jest polityka antykryzysowa" - ostrzega prof. Krzysztof Rybiński. Żeby nas nie ubywało, potrzebna jest polityka demograficzna. Jeśli przyrost będzie taki jak teraz, około 2020 roku grozi nam zapaść gospododarcza.
CZYTAJ DALEJ

Pożegnanie z „check and balance”?

2025-04-19 10:26

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Ostatnie lata w polskiej polityce to eksplozja zamiany pojęć. Weźmy choćby tzw. populizm. Zgodnie z definicją (z łac. populus „lud”) jest to zjawisko polityczne polegające na odwoływaniu się w swoich postulatach i retoryce do idei i woli „ludu”, często stawianego w kontrze do „elit”.

Mimo iż jest to łatka przyklejana przez obóz lewicowo-liberalny konserwatystom, tak naprawdę jest to mechanizm przez nich samych coraz intensywniej stosowany. W naszym kraju widać to choćby przy okazji kolportowania narracji, zgodnie z którą Prawo i Sprawiedliwość to elita biznesowo-polityczna, którą trzeba „odsunąć od władzy” i odebrać pieniądze, którymi „się nachapali”.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz wyborów prezydenckich – terminy i co zrobić, aby głosować nie w swoim okręgu

2025-04-20 09:50

[ TEMATY ]

wybory

kalendarz

Adobe Stock

Kalendarz wyborczy nie tylko podaje terminy pierwszej i ewentualnie drugiej tury wyborów prezydenckich, ale określa też dokładne daty czynności, jakie muszą wykonać komitety, a także wyborcy, jeśli np. chcą mieć nieodpłatny transport lub zamierzają głosować poza swoim okręgiem.

Na mocy postanowienia marszałka Sejmu Szymona Hołowni od połowy stycznia trwa kampania wyborcza do tegorocznych wyborów prezydenckich. Odbedą się one 18 maja, a ewentualna II tura – 1 czerwca. Załączony do postanowienia kalendarz wyborczy określa dni, w których upływają terminy wykonania określonych czynności wyborczych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję