Reklama

O wracaniu do siebie (3)

Odwaga przygarnięcia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konieczne spory

W drugim rozdziale Listu do Galatów znajdujemy fragment, który wydaje się zupełnie niezwiązany z ojcostwem Boga. Piotr głosi Chrystusa Żydom i posługuje chrześcijanom pochodzącym z judaizmu. Paweł to samo robi ale wśród pogan.

W Antiochii Piotr, apostoł Żydów, zasiada do stołu z chrześcijanami pogańskiego pochodzenia. I to jest piękne. Ale przychodzą chrześcijanie pochodzący z judaizmu, którzy tych nieobrzezanych traktowali z góry. Co robi Piotr? Zaczyna się odsuwać. Nie chce, żeby judejscy chrześcijanie kojarzyli go z poganami. I to jest moment, kiedy Paweł uderzył pięścią w stół - to jest nieszczerość i udawanie. Nie pierwszy raz wchodzi w konflikt z Kefasem. I kolejny raz z tego samego powodu. Dlaczego?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bo jest jak ojciec. Dopomina się o tych gorzej traktowanych w Kościele. Nie chciał pozwolić, żeby ci ludzie czuli się w Kościele omijani, gorsi. Zderzył się z Piotrem z jednego powodu - żeby ich przygarnąć.

Imię

Modlitwa, jakiej Jezus uczy swoich uczniów, zaczyna się od „Ojcze, niech się święci Twoje imię”. Niektóre komentarze tłumaczą to zdanie jako „Daj się poznać jako Bóg”. To znaczy - daj się przeze mnie poznać innym, jako Bóg. Jako Ojciec.

Reklama

Pobożni Żydzi dobrze znali przykazanie, które nakazywało święcić imię Boga. Kidusz haszem. Każde najmniejsze dobro, choćby kiedy dzwonisz do kogoś i pytasz: „co u ciebie, jak się czujesz, modlę się za ciebie”, to jest Kidusz haszem. W ten sposób uświęcasz imię Boga. Dzięki tobie On daje się komuś poznać: że jest.

Umiej przygarnąć

W opowieści o sporze Apostołów w Antiochii, mamy podpowiedź, gdzie Paweł nauczył się tego ojcostwa. I jak my sami możemy się go uczyć. Paweł kilka razy w tym fragmencie wspomina Barnabę. To bardzo niepozorna postać. Po śmierci Judasza, kiedy Apostołowie losowali jego następcę, los padł na Macieja, nie na Barnabę. A jednak to bez niego - nie byłoby Pawła.

Jest taki moment w Dziejach Apostolskich, kiedy Paweł, za głoszenie Chrystusa otrzymał wyrok śmierci. Ledwo ratuje się ucieczką, ale przez chrześcijan ciągle jest nieprzyjęty. Nikt mu nie ufa, bo zbyt dobrze pamiętają, jak niedawno sam gnębił Kościół. I jest taki cudowny werset 27., w 11. rozdziale, który mówi: Dopiero Barnaba przygarnął go i zaprowadził do Apostołów, i opowiedział jak Szaweł ujrzał Pana”. Dopiero wtedy Kościół zaufał Pawłowi. Przygarnięty przez Barnabę, potrafił przygarnąć innych. „Barnaba” to po hebrajsku „syn pocieszenia” i nie bez powodu był tak nazywany przez Apostołów.

Święty Paweł pokazuje nam, że są dwa sposoby doświadczania Bożego ojcostwa. Pierwsza jest droga dziecka, którym jesteś. Które ktoś przygarnia. Miej zatem blisko siebie jakiegoś Barnabę, módl się do niego, bo przez niego Bóg daje ci poznać, że jest Bogiem. Drugi sposób, to droga ojca. Nie bój się przygarnąć, kiedy czujesz, że ktoś koło ciebie tego potrzebuje. To będzie kidusz haszem. Uświęcisz imię Boga. Ojca.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Adwentowa Biblia (2)

W czasie Adwentu zaproponowaliśmy Wam przyjaźń z Biblią. Nie w formie instrukcji, ale świadectw do wybranego fragmentu Pisma Świętego czytanego w czasie Adwentu w kościele. Pokazujemy, że ilu czytających, tyle sposobów rozumienia Słowa Bożego. Ile osób modlących się Pismem Świętym, tyle wrażeń, tyle prób uchwycenia tego, co najważniejsze. Bo każdy człowiek – to inna historia życia, inne doświadczenia, inna miłość, inne poznanie Pana Boga, a więc i inny sposób odbioru Dobrej Nowiny. Podkreślamy jeszcze jedno – czasem Pan Bóg mówi wiele, a czasem tylko jedno zdanie, jedno słowo.

Pewnego dnia, gdy Jezus nauczał, siedzieli przy tym faryzeusze i uczeni w Prawie, którzy przyszli ze wszystkich miejscowości Galilei, Judei i Jerozolimy. A była w Nim moc Pańska, że mógł uzdrawiać. Wtem jacyś ludzie niosąc na łożu człowieka, który był sparaliżowany, starali się go wnieść i położyć przed Nim. Nie mogąc z powodu tłumu w żaden sposób przynieść go, wyszli na płaski dach i przez powałę spuścili go wraz z łożem w sam środek przed Jezusa. On widząc ich wiarę, rzekł: «Człowieku, odpuszczają ci się twoje grzechy». Na to uczeni w Piśmie i faryzeusze poczęli się zastanawiać i mówić: «Któż On jest, że śmie mówić bluźnierstwa? Któż może odpuszczać grzechy prócz samego Boga?» Lecz Jezus przejrzał ich myśli i rzekł do nich: «Co za myśli nurtują w sercach waszych? Cóż jest łatwiej powiedzieć: „Odpuszczają ci się twoje grzechy”, czy powiedzieć: „Wstań i chodź?”. Lecz abyście wiedzieli, że Syn Człowieczy ma na ziemi władzę odpuszczania grzechów» – rzekł do sparaliżowanego: «Mówię ci, wstań, weź swoje łoże i idź do domu». I natychmiast wstał wobec nich, wziął łoże, na którym leżał, i poszedł do domu, wielbiąc Boga. Wtedy zdumienie ogarnęło wszystkich; wielbili Boga i pełni bojaźni mówili: «Przedziwne rzeczy widzieliśmy dzisiaj». (Łk 5, 17-26)
CZYTAJ DALEJ

Kazanie Jezusa na górze błogosławieństw jest rewolucyjne

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

wikipedia.org

Frag. obrazu: Kazanie na górze (Carl Heinrich Bloch)

Frag. obrazu: Kazanie na górze (Carl Heinrich Bloch)

Rozważania do Ewangelii Mt 5, 38-42.

Poniedziałek, 16 czerwca
CZYTAJ DALEJ

Stolica Apostolska zatwierdziła cud eucharystyczny z 2013 r. w Indiach

2025-06-16 09:54

[ TEMATY ]

cud Eucharystyczny

Indie

Vatican Media

Stolica Apostolska zatwierdziła cud eucharystyczny z 2013 r. w Indiach, gdzie w kościele Chrystusa Króla w Vilakkannur (stan Kerala) na konsekrowanej hostii ukazała się twarz Chrystusa. Nuncjusz apostolski zezwolił także na publiczną adorację.

Cud uznano 11 lat po wydarzeniu, a 31 maja br. zostało to oficjalnie ogłoszone podczas Mszy św., której przewodniczył nuncjusz apostolski w Indiach i Nepalu abp Leopoldo Girelli. Wzięło w niej udział ponad 10 tys. osób. Abp Girelli podkreślił, że to, co wydarzyło się w Vilakkannur może być postrzegane jako zaproszenie do pogłębienia wiary w rzeczywistą obecność Jezusa Chrystusa w Eucharystii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję