W bazylice katedralnej w Kielcach 21 lutego z rąk bp. Kazimierza Ryczana sakrament święceń diakonatu otrzymało 3 alumnów Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach. Alumni ślubowali, że będą żyć w celibacie i czystości dla Królestwa Bożego.
Eucharystii przewodniczył bp Kazimierz Ryczan. Mszę św. koncelebrowali także biskupi: Marian Florczyk i Kazimierz Gurda, rektor i profesorowie WSD w Kielcach oraz kapłani z całej diecezji kieleckiej. Obecne były rodziny i przyjaciele nowo wyświęconych oraz licznie zgromadzeni wierni.
Podczas homilii bp Kazimierz Ryczan podziękował wszystkim za pielęgnowanie daru powołania w sercach wyświęcanych diakonów. Przypomniał wielką rolę rodzin alumnów, nauczycieli oraz kapłanów w rozwoju ich powołania. Ksiądz Biskup podkreślił, że „diakon jest sługą słowa Bożego, jest sługą Ewangelii”. Jak zauważył, czas życia diakona koncentruje się na słowie. „Słowem tym żyje, słowem Pana oddycha”.
Alumnom przypomniał o tym, że Panu Bogu złożą dar celibatu - bezżenności. „Niech was Pan Bóg broni przed udawaniem. Jezusa żyjącego w Kościele nie można okłamać” - ostrzegał.
Homilię zakończył pytaniem skierowanym do alumnów. „Jakie oblicze miał Chrystus, który was powołał? Czyją miał twarz? Czym was zauroczył? Odpowiedzcie sobie dziś leżąc krzyżem”.
Diakoni otrzymali z rąk Księdza Biskupa Księgę Ewangelii, którą mają wyjaśniać, głosić i wypełniać. Diakoni mogą głosić homilię, udzielać Komunii św., chrztu, błogosławić związki małżeńskie. Ich zadaniem jest także troska o chorych i biednych, w których w szczególny sposób obecny jest Chrystus.
Nowi diakoni:
Paweł Kanios z parafii Krasocin
Grzegorz Kmiecik z parafii św. Stanisława, biskupa i męczennika, w Kielcach
Sebastian Nocoń z parafii Żarnowiec
John Singleton Copley, "Wniebowstąpienie Chrystusa"/commons.wikimedia.org
Przypisywana Homerowi „Odyseja” powstała w VIII w. przed Chr. Łukasz pisał kilkadziesiąt lat po zmartwychwstaniu Chrystusa. Homer w swoim geniuszu fabułę poematu zakuł w kształty heksametru. Ewangelista z Antiochii pisał wyszukaną nieco, aczkolwiek zrozumiałą prozą. „Odyseja” składa się z dwudziestu czterech części, dzieło Łukasza natomiast podzielone zostało na dwadzieścia cztery rozdziały. Ta ostatnia zbieżność to oczywiście zwykły przypadek. Nie wiadomo jednak, czy przypadkiem jest również i to, iż Łukaszowa Ewangelia rozpoczyna się i kończy w świątyni jerozolimskiej.
Podobnie jak wędrówka mitycznego Odyseusza rozpoczyna się i kończy na Itace. Homer sięgnął po znany później w literaturze greckiej motyw wędrówki cyklicznej. Akcja narracji rozpoczyna się w tym samym miejscu, w którym się kończy, jednak w toku narracji mają miejsce wydarzenia, które całkowicie odmieniają sytuację początkową. Pierwsza scena dzieła Łukasza to modlitwa Zachariasza w świątyni, podczas której otrzymuje on zapowiedź narodzin poprzednika Chrystusa. Ostatnia scena Ewangelii to modlitwa uczniów Chrystusa, również w świątyni, już po Jego zmartwychwstaniu: „z wielką radością wrócili do Jerozolimy, gdzie stale przebywali w świątyni wielbiąc i błogosławiąc Boga” (Łk 24,52-53).
Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół
katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to
pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł
na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.
Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą
relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się
w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie
wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich
dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego
stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba,
przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy
wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy,
w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu
wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra
Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka
Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci
na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia
w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie
się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na
meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego.
Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia
Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.
Zwyciężymy i ocalimy Polskę, nie pozwolimy na to, aby domknęła się władza Donalda Tuska - powiedział popierany przez PiS kandydat na prezydenta Karol Nawrocki po ogłoszeniu sondażowych wyników wyborów.
Swoje wystąpienie Karol Nawrocki rozpoczął od cytatu z Pisma Świętego.
”Jeżeli upokorzy się lud mój, nad którym zostało wezwane imię moje i będą błagać i szukać mego imienia i odwrócą się od złych dróg swoich, ja im wybaczę, a kraj ich ocalę” – mówił Nawrocki.
Podziel się cytatem Zamknij X
Zobacz zdjęcia: Sztab Karola Nawrockiego. 1 czerwca 2025 r.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.