Reklama

65.rocznica Powstania Warszawskiego

Linia frontu czyli warszawskie kapliczki

Roztaczały opiekę nad domownikami, służąc także jako miejsce wspólnych modlitw, gdy podczas godziny policyjnej bądź z uwagi na niebezpieczeństwa czyhające codziennie na ulicach miasta dotarcie do kościoła mogło stanowić zagrożenie życia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Warszawskie kapliczki powstawały od początku okupacji, ale najwięcej ich pojawiło się od lata 1943 r. aż do wybuchu Powstania Warszawskiego. Trwający terror, wieści o zbrodni w Katyniu i śmierci gen. Sikorskiego, brak sukcesów aliantów w walce z hitlerowcami, zagłada getta - wszystko to powodowało, że modlitwa stawała się szczególnie ważna. Stanowiła często jedyne źródło oparcia, przynosiła ulgę i dodawała otuchy. To właśnie wówczas zaczęły powstawać ołtarzyki zwłaszcza z obrazami i figurami otoczonej w Warszawie szczególnym kultem Matki Bożej - patronki AK, ale także z wizerunkami Jezusa i św. Barbary - opiekunki Walczącego Podziemia.
Kapliczkę przy Kruczej 13 zbudowano zaraz po tym, gdy zaczęło się powstanie. Inicjatorem był Witold, starszy brat wieloletniej mieszkanki kamienicy Emilii Kopiczyńskiej. W kamienicy stacjonowali wówczas powstańcy Batalionu „Ruczaj”. Spod małej PAST-y przynosili na podwórko trupy.
- Modliliśmy się przy kapliczce, z kościoła św. Aleksandra przychodził ksiądz, spowiadał, udzielał Komunii, odbył się nawet ślub. Widziałam ich: chłopca i dziewczynę, ubrani zwyczajnie, w mundury - opowiada Emilia Kopiczyńska. Pamięta ten nastrój. Tak przyjemnie było, a jednocześnie tak smutno… Bo potem szli i ginęli.
Młodszy brat pani Emilii, Józef, podporucznik AK, ps. Katoda, też zginął, 13 września. Miała wtedy złe przeczucie. Szła ulicą Kruczą do szpitala powstańczego przy Mokotowskiej, gdzie pracowała. Było południe, trwało bombardowanie placu Trzech Krzyży. Pomyślała: Oj, Józef zabity! Po południu przyszedł szwagier. - Tak, zabity - mówi. - Pochowano go w pięknej trumnie, a innych po prostu w piasku.

Twierdza z kamienicy

Gdy wybuchło powstanie, Jacek Bukowski miał sześć lat. Kapliczka przy Noakowskiego 16 już stała, modlono się przy niej, przychodził ksiądz. W czasie okupacji w ogóle w kamienicy się działo. W jednym z mieszkań ukrywali się Żydzi, w innym fałszowano dokumenty. A w mieszkaniu Bukowskich przechowywano pieniądze Komendy Głównej AK.
Gdy podczas powstania Niemcy zajęli Politechnikę, Noakowskiego stała się linią frontu. Dlatego tuż obok kapliczki wykopano duży dół, a wydobytą z niego ziemią zasypano prześwit bramy. Ziemię wsypano też do worków i zastawiono nimi okna od ulicy. Kamienicę zamieniono w twierdzę.
Mama i trzy ciotki Jacka Bukowskiego prowadziły kuchnię polową. W garach do gotowania bielizny szykowały jedzenie dla powstańców. Z sąsiedniego browaru ktoś przyniósł worki ze zbożem. Robiło się z niego zupę. Gdy powstańcy odbili olejarnię, mieli olej. Była też wielka bryła masła, umazana ziemią.
Kiedyś do mieszkania wpadł pocisk z „krowy”. Przebił ścianę, ale nie wybuchł. Gdyby wybuchł, nie byłoby połowy kamienicy. Kiedy wiosną 1945 r. Bukowscy wrócili na Noakowskiego, okazało się, że dom - choć ogołocony z mebli, pełen gruzu - ocalał i nie został spalony. Kapliczka też ocalała.
Kapliczka przy Brackiej 23 stanęła później niż inne, w końcu 1945 r. lub na początku 1946 r. Ufundował ją Władysław Wrześniewski, prezes Warszawskiego Towarzystwa Handlu Herbatą. Matka Boża była potrzebna, ponieważ w czasie Powstania Warszawskiego podwórka tej kamienicy zamieniły się w cmentarze. Chowano tu wydobytych spod gruzów i tych, którzy zginęli, przekraczając Aleje Jerozolimskie. To było strategiczne przejście między północną i południową częścią miasta. Pochłonęło wiele ofiar, zwłaszcza w pierwszych dniach powstania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Obok kapliczki

O tym, co działo się przy Nowogrodzkiej 19 w czasie powstania, Zofii Rachubie, mieszkającej tutaj od 1950 r., opowiedziała dawna właścicielka kamienicy Celina Sawicka. To ona kazała zrobić tu kapliczkę. Walczył tu Batalion „Zośka”. Na klombie wokół kapliczki zakopano kilkanaście ciał, w tym męża sąsiadki, który zginął przy pobliskiej barykadzie. Ekshumację zorganizowano zaraz po wojnie. Sąsiadka pokazała wtedy Rachubie wydobyte dokumenty męża.
Wykonaniem przejść w piwnicach wzdłuż całej ulicy Nowogrodzkiej kierowała matka tutejszego mieszkańca Tomasza Leżańskiego. Piwnicami można było dojść aż na Żurawią, gdzie działał szpital powstańczy. Malutka kapliczka z obrazem Matki Bożej wisiała w bramie na Nowogrodzkiej 10 od zawsze. W czasie powstania wieczorami lokatorzy modlili się tutaj.
Dzisiejsza figurka z kapliczki przy Noakowskiego 10 wygląda tak samo, jak w sierpniu 1944 r., choć to tylko jej replika. W czasie powstania została rozbita. Naprawił ją Bolesław Wróbel, właściciel tutejszej cukierni (działa do dziś, prowadzi ją Błażej Wróbel, wnuk Bolesława).
Świadków wydarzeń sprzed 65 lat już prawie nie ma. Pozostały po nich opowieści, które ich dzieciom i wnukom coraz bardziej się zacierają. Pamiętają, że podczas okupacji i powstania wieczorami ludzie schodzili się na Noakowskiego na Różaniec.

Strefa swobodnego ruchu

Pewnego dnia na podwórku kamienicy przy Marszałkowskiej 62 pojawili się murarze i wybudowali kapliczkę. Figura Matki Bożej była prosta, chyba niedokończona. Ale ludziom to wystarczało. Podczas powstania wszyscy przenieśli się na parter i do piwnic. Koczowali poupychani w przejściach, korytarzach. Mieszkańcy zorganizowali kuchnię podwórkową, działał też lazaret.
Podwórko z kapliczką stało się wówczas jedyną strefą swobodnego ruchu, w której nie groził bezpośredni ostrzał. Bo chociaż ta część Śródmieścia: Krucza do Alei Niepodległości, Poznańska i Lwowska, do końca należała do powstańców, jednak po ulicach lepiej było nie chodzić. Na podwórku zbierały się oddziały schodzące z bezpośredniej walki. Przed kapliczką śpiewano, szukano otuchy.
Pod koniec powstania „krowa” zmiotła półtora piętra oficyny. Gruz spadający na podwórko utracił Maryi głowę (po wojnie w czasie odbudowy kamienicy wyremontowano także kapliczkę).
- Niemcy wypędzili nas 6 października. Później miotaczami ognia podpalili część kamienicy na drugim podwórku. Stropy były drewniane, więc ogień strawił w środku wszystko, przetrwały tylko zewnętrzne ściany - wspomina Witold Thumenas, architekt, mieszkaniec kamienicy. Religijność w czasach terroru i okupacji, jak podkreślają historycy tamtego czasu, była niezwykle silna. Że wiara jest w społeczeństwie jednym z najważniejszych czynników podtrzymujących nastroje, rozumiały władze powstańcze.
11 sierpnia 1944 r., w drugim tygodniu powstania, płk Antoni Chruściel „Monter” wydał instrukcję dotyczącą porannych i wieczornych modlitw. Zalecił też swoim żołnierzom częste uczestniczenie we Mszach św., przystępowanie w miarę możliwości do spowiedzi i przyjmowanie Komunii.
W jednym z pamiętników uczestnik powstania wspominał, że wzdłuż całej ulicy Marszałkowskiej ustawiano ołtarze polowe, a księża, nie bacząc na ostrzał, odprawiali Msze św. Z czasem przenosiły się one do kapliczek, na podwórko.
Do dziś ocalała tylko niewielka część z warszawskich kapliczek. Żadna z nich nie jest identyczna, każda jest inna. Po wojnie pielęgnowali je ci, którzy wrócili do swoich mieszkań.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Abp Gądecki: kapłaństwo to nie jest fach, który można rzucić i zamienić na inny

2024-05-21 14:42

[ TEMATY ]

kapłaństwo

abp Stanisław Gądecki

Karol Porwich / Niedziela

„Niech nad waszą kapłańską służbą pośród Polonii i nie tylko czuwają słudzy Boży kard. August Hlond i ks. Ignacy Posadzy. Traktujcie poważnie wasze kapłaństwo, bo kapłaństwo to nie jest fach, który można rzucić i w każdej chwili zamienić na inny. Kapłaństwo jest wieczne” - mówił abp Stanisław Gądecki. Metropolita poznański przewodniczył w poznańskiej katedrze uroczystej Mszy św., połączonej z udzieleniem święceń diakonatu czterem alumnom i święceń prezbiteratu trzem diakonom Towarzystwa Chrystusowego.

W Eucharystii uczestniczyli generał księży chrystusowców ks. Krzysztof Olejnik TChr, prowincjałowie z Australii, Brazylii, USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji, krajów, gdzie posługują chrystusowcy, rektor ks. dr Jan Hadalski i wychowawcy seminaryjni, siostry misjonarki, kapłani diecezjalni i zakonni oraz rodzice, krewni i przyjaciele alumnów.

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję